מודל הפעילות היעיל במדינות ASEAN

הנתונים העדכניים על המשך ההאטה בפעילות הכלכלית בסין שהתפרסמו השבוע יוצרים צורך לחשוב. הם תורמים להמשך החשיבה של אנשי עסקים ומנהלי חברות אודות המעבר האפשרי לפעילות מחוץ לסין. המגמה אינה חדשה, יש מי שכבר הצביע ברגליים, יש מי שהחליט שלא לעזוב את סין למרות כל הקשיים שכבר תוארו בעבר. יש מי שעדיין מתלבט.

ASEAN, ארגון הסחר של מדינות דרום מזרח אסיה, נתפס כחלופה הטבעית והראשונה לסין. מה המודל שבו ניתן לפעול במדינות דרום מזרח אסיה בהצלחה? מודל הפעילות היעיל במדינות ASEAN, כפי שכבר תואר, שונה באופן מהותי מהמודל של פעילות בסין, בהודו או בארה"ב. כאן לא מדובר במדינה אחת אלא בהתאגדות של מדינות שיש להן רגולציות משותפות וגבולות מכס מופחתים. זאת בדומה לאיחוד האירופי, אך בניגוד לו זאת התאגדות של מדינות השונות זו מזו באופן דרסטי כמעט מכל בחינה. זה מחייב חשיבה אחרת על מנת לפעול שם בהצלחה.

השונות הפנימית

פיתוח עסקי בדרום מזרח אסיה

עשר המדינות המרכיבות את ארגון ASEAN נבדלות זו מזו כמעט בכל מאפיין שניתן להעלות על הדעת. הדתות של המדינות נעות בין בודהיזם, קתוליות, איסלם ואתאיזם. רמת הפיתוח הכלכלי נעה בין פחות מ-2,000$ תמ"ג לנפש לשנה ועד למעל 60,000$. בסיסי הכלכלה משתנים מחקלאות בסיסית, יצור המוני של מוצרי צריכה, יצור טכנולוגי, נפט ומתן שירותים. המישטרים השונים כוללים שלטון מפלגה, דיקטטורה צבאית ודמוקרטיה חלקית בתצורות שונות. זה אתגר ללא ספק, אבל האם זה חסרון או אולי יתרון? בכל מקרה זה צריך לךהילקח בחשבון במסגרת המודל שבו ניתן לפעול במדינות דרום מזרח אסיה בהצלחה.


הקליקו לכלים לפעילות יעילה מול מדינות ASEAN


מודל הפעילות היעיל במדינות ASEAN יתקשה להתנהל במדינה אחת, היות ולכל מדינה החסרונות והיתרונות שלה. לאוס, מיאנמר וקמבודיה יציעו עלויות נמוכות אך גם תשתיות גרועות ומשטרים בעייתיים. סינגפור תציע רמה גבוהה מאוד של שירותים, רגולציה ויציבות אך בעלויות גבוהות. ביניהן נמצאות אפשרויות ביניים רבות עם התמחויות בתחומים שונים.

חברה הנכנסת לפעילות רבת משימות באזור זה תתקשה לקבל את כל מה שנחוץ לה במדינה אחת. יהיה נכון עבורה לנצל את חומות המכס הנמוכות, הניידות בין המדינות ואיחוד ברגולציות רבות על מנת לפעול באופן מבוזר. אופן ההופך כאמור את השונות הפנימית ליתרון. ליהנות בכל מדינה מנקודות היתרון שלה. כמובן שיש להיערך לכך מראש, לבחור אתרי יצור, ניהול ואספקה, להציב מנהלים מתאימים, ישראלים או מקומיים. חיוני לוודא שהצוות הניהולי במשרדים הראשיים יוכל להגיע בנוחיות לכל אחד מהיעדים.

חקלאות וסחורות

שדה אורז מזרח אסיה

למרבית המדינות, כולל המתועשות שביניהן, מגזר חקלאי נרחב ומיכרות. זה הבסיס הכלכלי שממנו החלה דרכן ומלבד ברוניי, שעברה להתבסס על דלקים פוסיליים, וסינגפור, שעברה למיקוד במתן שירותים לחברות, כולן ממשיכות בו. יש ביניהן הבדלים ברמת הפעילות החקלאית ובתחומי הגידול, אבל כמעט כולן מצויות בו וגם כוללות חלק משמעותי של פעילות מקומית ברמת משקי בית.

זה אזור טרופי עד סופטרופי, חם לאורך כמעט כל השנה ומרובה במשקעים. יש בו נתיבי מים פנימיים רבים ופתח לאוקינוסים, מה שיוצר כאן כר נרחב וגם תחרות. זה מתבטא בכל מה שקשור למוצרים המתאימים לאלה. בעיקר שמן דקלים, טונה, קפה, פנינים, אורז, עץ, שרימפס וקאוצ'וק, לצד רבים אחרים. האם העסק שלכם הוא יבוא סחורות חקלאיות, יבוא ויצור מוצרי חקלאות או גידול חקלאי? אם עד עכשיו עשיתם זאת באזורים אחרים בעולם, יש היגיון להעברת הפעילות שלכם לכאן.

יש גם מקומות בהם יש יכולות נקודתיות בתחום זה או אחר. באינדונזיה מכרות ניקל, בדיל ונחושת. במיאנמר אבני אודם ועץ הסנדל, כדוגמה מייצגת. גם כאן חיוני לבצע סריקה במסרק צפוף, ולחבר יכולות בתחום המינראלים והחקלאות עם מדינות ממשלתית, קירבה לשוקי יעד וגישה לנמלי מים עמוקים.

יצור ורכש מוצרים

מלחמות הסחר

בתחום היצור והרכש התעשייתי קיימות אפשרויות שונות עם מאפיינים שונים שיש לבחור מהן בקפידה.

מרבית חברות הארגון החלו כבר לנוע קדימה אל יצור תעשייתי. חלקן כבר מייצרות מוצרים מתקדמים וצוברות ניסיון ומכשירות כוח אדם מיומן, כמו למשל תאילנד המייצרת מכוניות עבור טויוטה. כך גם וייטנאם המגדילה את חלקה ביצור מעגלים מודפסים ואינדונזיה המייצרת מסכי מגע עבור פוקסקון.

לצידן יש מדינות הנמצאות בשלבים מוקדמים יותר של התפתחות היצור. ניתן למצוא בהן סדנאות יזע של טקסטיל, ופסי יצור של מוצרי צריכה בעיקר לצריכה מקומית. מתעשיית עץ ועד שימורי דגים. כן, מרבית קופסאות השימורים של טונה שאנחנו מוצאים בסופרמרקט מקורן בדרום מזרח אסיה.

בחירת המדינה בה יתבצע היצור צריכה גם לקחת בחשבון את השינוע. לאן תרצו להוביל את מה שרכשתם או יצרתם? תאילנד ממוקמת טוב לשליחת מוצרים אל אירופה והודו. הפיליפינים נמצאת במיקום אידיאלי לשילוח אל יפן, קוריאה, טאיוון וסין. אינדונזיה, לעומת שתי אלה, מהווה שוק פנימי ענק בפני עצמה של כ-300 מיליון איש. אם הוא אחד משוקי היעד שלכם, יצור באיי מדינת הענק הזאת יכול להיות צעד הגיוני.

אחרון ולא פחות חשוב הוא ההטבות שתוכלו לקבל מהמימשל המקומי. מדינות שונות במסגרת ASEAN נותנות הטבות יחודיות ליצור בתחומים שאותם הן מעוניינות לקדם, למשל וייטנאם המעודדת חברות טכנולוגיה מישראל לפתח, לייצר וליצור שיתופי פעולה על אדמתה על ידי שורה של אמצעי עידוד. היא לא היחידה והמדיניות הזאת מתעדכנת במדינות השונות באופן תדיר וחיוני להתעדכן בה.

ניהול

ייעוץ רילוקיישן סינגפור

ניהול כחלק ממודל הפעילות ב-ASEAN? ובכן, הבחירה כאן טבעית – סינגפור. נכון, היא יקרה, אפילו יקרה מאוד, טוב, ככה זה כאשר התמ"ג לנפש לשנה עובר את ה-60 אלף דולאר. לגיוס עובדים ושכירת משרדים תהיינה עלויות גבוהות, אבל בתמורה לכך היא נותנת שירותים ברמה הגבוהה ביותר בעולם. בין אם מדובר בפיננסים, יעוץ, תחזוקה, נמל מטענים, תעופה ותקשורת. כל אלה נתמכים על ידי מדיניות ממשלתית ידידותית מאוד לעסקים המדרגת אותה דרך קבע  בין שלוש הראשונות בקלות עשיית עסקים בעולם.

סינגפור, המדינה האי אשר בה ממוקמות עקב כך כמעט כל חברות ה-Fortune 500, היא מדינה אוהדת לישראל ולחברות ישראליות. היא מאפשרת נטוורקינג נוח, כולל עם חברות ממדינות שאינן ידידותיות לישראל. המנהלים שלהן יעדיפו להיפגש בחדר ישיבות ב-Raffles או בבית קפה ב-Marina bay מאשר בקואלה לומפור, בריאד או בתל אביב. על האי לא תמצאו כל בית מלאכה, בית חרושת, שדה גידול חקלאי או מיכרה. הם נסגרו כבר לפני שנים רבות, אך הגישה אל כל אלה במדינות האחרות של האזור תהיה קלה מאוד.

האתגר הבין תרבותי

בין תרבותי

כאמור זה אזור הטרוגני שבו ממשלים שונים ודתות שונות, לצד הבדלים תרבותיים נוספים. במגרת מודל הפעילות ב-ASEAN פעילות המשלבת מדינות שונות תחייב התנהלות מול הממשלים השונים. גם מול חברות שונות, מנהלים שונים ועובדים שונים. הבנה שלהם ברמה התרבותית, לצד ההבנה הכלכלית והעסקית, היא הכרחית על מנת להצליח. הנה כמה טיפים לדרך.

מדינות בלתי דמוקרטיות מחייבות התייחסות יחודית לממשל שבהן, יותר ציות ונכונות לערוך התאמות. חשובה ההיכרות עם תוכניות המימשל ונכונות לתת כבוד, כן, כבוד. זה כולל שבחים, צורת התבטאות ותכתובת. גם בקירבן יש הבדלים שמחייבים דיפרנציאציה בהתייחסות. אמרנו כבוד וציות, אבל לאלה יש מאפיינים שונים מול חונטה צבאית כמו במיאנמר, או מול מפלגה קומוניסטית כמו בוייטנאם. חשוב לזכור את מעמדו של המלך בתאילנד. בכל מדינה יש קוד שחשוב להכיר אותו.

כיבוד החוק – בסינגפור, המאמינה באפס סובלנות, יש חשיבות גבוהה מאוד לכיבוד החוק. זה כולל החוקים הזניחים ביותר הנוגעים להתנהלות בפומבי. בשעתו נעצר ונשפט בה תייר גרמני כי הוא הפריח בועות סבון על הרציף ב-MTR, הרכבת התחתית. באינדונזיה כיבוד החוק קליל יותר, אבל המתחים בין מוסלמים לאחרים גורמים לכך שהתנהלות לא רגישה בהקשר זה עלולה ליצור קושי גדול.

במדינות דתיות, הנבדלות זו מזו בדת שלהן, הדת מגדירה דרכי התנהלות וכללים של עשה ואל תעשה. הישראלי מכיר בדרך כלל את את המשמעות במדינות האיסלם של מכה, הנביא ולעומתם האלכוהול. במדינות בודהיסטיות יש משמעות מחייבת לפסלי בודהא. בפיליפינים חשוב להיערך לאוכלוסיה קתולית שבה יש לישראל ולארץ הקודש משמעות מיוחדת. אותה ניתן לגייס למען המטרות העסקיות בדרכים רבות.

ראינו את המודל שבו ניתן לפעול במדינות דרום מזרח אסיה בהצלחה. אתם מתחילים? מפו את המדינות בהן תפעלו, למדו את התרבויות שכל אחת מהן. הציבו בכל אחת מהן מנהלים הערוכים לפעילות בהם והדריכו את האנשים שלכם כיצד לעבוד מולן עד לרמה של הנחיות עשה ואל תעשה. בעת הצורך אתם מוזמנים לפנות אליי ואשמח להכשיר אותם לכך.

מה יקרה בהמשך?

הרצאה המחר העתיד עתידנות

אזור זה, שהכלכלה שלו מוטת יצוא והוא תלוי במידה רבה בהשקעות מן החוץ, יושפע מאוד ממה שמתרחש בעולם שסביבו. זאת לצד התהליכים הפנימיים שבו. מדינות ASEAN מהדקות את שיתוף הפעולה הכלכלי ביניהן ומורידות מכסים. בינתיים הם הורדו ביחס לכ-92% מהמוצרים והסחורות שנסחרים ביניהן, ונראה שתהליך זה ימשך ויעמיק יותר ויותר. הדבר יאפשר יותר הזדמנויות לפעילות העסקית, במיוחד זאת שמשלבת מדינות שונות. זה טוב לתמ"ג של האזור, זה טוב לפעילות הישראלית.

האזור גם הולך ומשתלב באזור הסחר הגדול יותר ההולך ומתהווה במזרח אסיה, ה-RCEP. הוא מאחד פעילות עם אוסטרליה, סין, ניו זילנד, יפן וקוריאה ופותח את המדינות של דרום מזרח היבשת לסחר והשקעות. כל זה במרחב של מיליארדי אנשים שישרת את אותן מטרות שצוינו כאן.

שווה לעקוב ולראות לטווח ארוך כיצד ישפיעו על האזור החיכוכים בין הקואליציה הסינית רוסית לקואליציה המערבית. הם מאיימים למשוך את העולם לעבר חלוקה לגושי סחר ופעילות כלכלית. יתכן ועם הזמן יהיו להם מטבעות סחר בינלאומי משלהם, שירותי סליקה שונים. מי יודע, אולי אינטרנט נפרד ויתכן ואף התאגדויות צבאיות המתעמתות אלה עם אלה.

מדינות דרום מזרח אסיה תהיינה בתווך ביניהן ואולי תצטרכנה להחליט ולבחור צד. בינתיים המדינות הפחות מפותחות שהן מיאנמר, לאוס וקמבודיה נוטות לצד הסיני. מולן המדינות המפותחות יותר כלכלית, סינגפור, מלזיה, אינדונזיה, ברוניי, וייטנאם ותאילנד, נוטות לקואליציות שמגבשת ארה"ב. האם תבחרנה עם הזמן המדינות צד באופן קבוצתי? האם הן תתפלגנה לקבוצות לעומתיות זו לזו? ימים יגידו ויש לקחת בחשבון את התחום הזה במסגרת מודל הפעילות ב-ASEAN.

בתוך כל אלה נראה כי המעמד של ישראל יעלה. הן בגלל המשך התקדמות והתרחבות מעגל הסכמי השלום. תהליך שהחל עם ביקור סאדאת וממשיך בימים אלה לטיסות מעל סעודיה, והמקל על האפשרות של מדינות האיסלם, ברוניי מלזיה ואינדונזיה, לסחור איתנו. זה תהליך המקבל דחיפה גם בגלל עליית מעמדה של ישראל כספקית של חדשנות טכנולוגית הנחוצה לכל מדינה באזור המעוניינת לפתח את הכלכלה שלה.


סרטון ההרצאה אודות פעילות מול מזרח אסיה

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,

סגידה למלך תאילנד

כיצד לעבוד עם תאילנדים

כיצד לעבוד עם תאילנדים? תאילנד מוכרת לנו וזרה לנו. כדי לעבוד בתאילנד ולפעול עם תאילנדים הכרחי להבין את המדינה, את דרך החשיבה וההתנהלות. להתנהלות לא

אירלנד סיפורי אגדות

אירלנד – כלכלה של שדונים

כלכלת אירלנד עלולה לבלבל ועם זאת יש הרבה מה ללמוד ממנה. באירלנד התמ"ג פורח ומצב התושבים לא טוב. יש כאן שיעור בכלכלה. היא נהנית מתמ"ג