עולם של הצטמצמות האוכלוסיה

ברחבי העולם יש פחות ילודה ויותר אריכות חיים, עקב כך אוכלוסיית העולם מצטמצמת וזה עומד לשנות את העולם. זה צפוי לשנות את המדינות, את החברה, הכלכלה וגןם את הטכנולוגיה. תהיה לכך משמעות עצומה, האנושות נכנסת אל עולם של הצטמצמות האוכלוסיה.

מה גורם לכך?

משפחה אבא אמא ילד תינוק

התופעה צומחת משני כיוונים, מצד אחד אנשים רבים בוחרים שלא להביא ילדים לעולם, או להביא פחות, ומצד שני אנחנו חיים שנים רבות יותר.

אריכות החיים נובעת בעיקר מעליית רמת החיים והשיפור בטכנולוגיה של הבריאות. אנשים רבים יותר ויותר יכולים להרשות לעצמם אמצעים של שמירה על בריאותם, מהסבון והמים הזורמים שבבית, ועד ניתוחים מצילי חיים בבית החולים. מאז תחילת המהפיכה התעשייתית לאנשים יש יותר מקורות מימון וזה מאפשר להם לחיות שנים רבות יותר.


לפרטים על ההרצאה "העולם של מחר" הקליקו


מן העבר השני בוחרים אנשים רבים להביא פחות ילדים לעולם או אפילו לא להביא כלל. בתרבות המודרנית, שבה אין איומים גדולים כמו פעם ואין תחושת צורך אבולוציוני להמשיך את המין האנושי, האנשים נוטים יותר לעסוק באיכות החיים הפרטית שלהם ובהגשמה עצמית. לשם כך הם צריכים להשקיע בעצמם יותר זמן ומשאבים, וזה מתנגש עם הצורך בזמן ומשאבים שכרוכים בהופעתו של תינוק בבית.

היכן זה קורה?

הרצאה עתיד עתידנות העולם של מחר

ובכן, זה לא קורה בכל מקום אבל זה קורה במקומות רבים יותר ויותר. עולם של הצטמצמות האוכלוסיה. פעם ראו זאת כתופעה מזרח אסייתית, כי שם זה הופיע לראשונה, אבל היום ברור שזה כלל עולמי. הראשונה לעלות על מפת הצטמצמות האוכלוסיה הייתה יפן המזדקנת, ומאז הצטרפו אליה מרבית מדינות מזרח אסיה ואירופה. בשנים אחרונות אנו רואים שהמגמה גם מתבטאת במדינות שנהוג היה לחשוב כי הן חריגות בכך, דוגמת הודו וארה"ב. כן, גם בהן האוכלוסיה מצטמצמת.

המשוואה המצטיירת היא די ברורה. ככל שחודר אל האוכלוסיה אורח החיים המודרני, עם העלייה ברמת החיים, השיפור בטכנולוגיה ושינוי סדר העדיפויות האישי, מתגברת המגמה. נדירות הן המדינות המשגשגות והמודרניות שבהן זה עדיין לא קורה. במדינות שכאלו בדרך כלל אנו רואים הצטמצמות של החלק היותר מודרני באוכלוסיה, והמשך גדילה של החלקים היותר מסורתיים. למשל ישראל.

כיצד זה משפיע?

כפר נטוש - יפן

מדובר בהצטמצמות מספר התושבים, ולצד זה מדובר גם בשינוי החלוקה בין צעירים לזקנים בחברה. הקשישים הם, במרביתם, אנשים שפרשו ממעגל התעסוקה, הם לא תורמים לצמיחה הכלכלית או להכנסות המדינה והחלק שלהם באוכלוסיה נמצא בגדילה. הצעירים, לעומתם, הם אלה שתורמים למטרות אלו והחלק שלהם נמצא בהתכווצות. זה משבר בהתהוות, קחו את המשבר של ספרד בתור דוגמה.

כל שהמגמה מתרחבת קשה למדינה יותר ויותר לטפל בקשישים שלה. יש בידה פחות הכנסות להקדיש לכך ופחות ידיים עובדות שיוכלו לטפל בהם. זה יוצר צורך בטכנולוגיות הנדרשות לטיפול באוכלוסיה מזדקנת, למשל רובוטיקה. הקושי הוא שהטכנולוגיות הללו מתפתחות לאט יותר מהמגמה שתוארה ולא מצליחות להדביק את הפער. הקושי הנוסף הוא שהטכנולוגיות הללו דורשות מימון, ובשביל המימון יש צורך בהכנסות מדינה, אבל אלה, כאמור, נמצאות בירידה.

המקרה של יפן גם מלמד אותנו שככל שיש פחות צעירים בחברה יש פחות יזמות, פחות חדשנות ופחות התפתחות של הכלכלה. הצעירים, אלה ששערם עדיין לא הלבין, הם אלה שעומדים מאחורי השינויים שמצעידים קדימה את הכלכלה. פחות צעירים – פחות תנועה קדימה. התמ"ג מואט, ואם זה לא משתנה מגיע גם היום בו התמ"ג נעצר.

הירידה בילודה והעליה בתוחלת החיים עומדות לשנות את העולם גם בתחום השינוי במקומות מגורים. ככלל העולם רואה מעבר מתמשך מן העיר אל הכפר, ומן העיירות אל הערים הגדולות. כאשר האוכלוסיה מצטמצמת לא נשארים אנשים בשוליים שימשיכו לחיות בישובים הקטנים ומתקיימת נטישת הכפרים וערי הביניים. בהמשך לכך גם ננטשים אזורים בתוך הערים, ולטווח ארוך גם ננטשות שכונות בערים הגדולות.

כיצד מגיבות לכך המדינות?

צ'נגדו סין אנשים אוכלוסיה

התופעה מציבה אתגר בפני המימשלים של המדינות השונות. הראשוונות היו מדינות השגשוג של מזרח אסיה שפתחו כבר לפני קרוב לשני עשורים בנסיונות להגביר את הילודה. סינגפור הקימה לפני כ-20 שנה פרוייקט של קירוב בין גברים לנשים צעירים ועידוד ליצור זוגיות ולהביא ילדים לעולם, כולל מימון של בילויים רומנטיים. סין ביטלה את מדיניות הילד היחיד והחלה לעודד את הגברת הילודה. כל הסימנים מראים שזה לא צלח ולסין באופן ספציפי יש קושי תדמיתי עם הצטמצמות האוכלוסיה שלה ונעשים מאמצים להסתיר את גודל האוכלוסיה של סין.

ביפן, שהייתה כאמור הראשונה לחוות את התופעה, נעשו נסינות כבירים למנוע את הפגיעה בכלכלה, בדמות תוכנית האבנומיקס של ראש הממשלה הקודם שינזו אבה. זה לא הצליח. ראש הממשלה הנוכחי מנסה להקטין את העול הכלכלי מעל זוגות המגדלים ילדים, להקל על אימהות להמשיך את הקריירה ואף לשנות את ההסתכלות השמרנית של תרבות יפן על תחום זה.

גרמניה, שראתה את הפגיעה בכלכלה כבר בימי אנגלה מרקל, החלה במדיניות של משיכת מהגרים שיוכלו לאכלס את קוי היצור של חברות דוגמת אאודי ובוש. מדינות שונות מעניקות תמרצים למעבר מן העיר לכפר. באיטליה, בהולנד, בסין ויש עוד.

מומחים גם מעריכים שיש לכך השפעה על החשיבה האסטרטגית של המדינות. מדינה שאוכלוסייתה מזדקנת ומצטמצמת סובלת מירידה בכוח הצבאי: פחות צעירים שיוכלו להתגייס לצבא, פחות הכנסות מדינה שיוכלו לממן רכישת מערכות נשק. יש מי שמעריך שזאת אחת הסיבות שפוטין הכריז בתקופה זאת על מלחמת אוקראינה, מתוך חשש שבעתיד הנראה לעין כבר לא תוכל רוסיה לבצע זאת. מומחים גם מעריכים שמסיבה זאת עלולה סין לפלוש לטאיוון, כי זה עכשיו או לעולם לא.

כיצד זה יעצב את העולם?

פעילות כלכלית בעולם - שווקים גלובליים

העולם הכפרי מתשנה. עם הזמן יהיו בכפר פחות ופחות אנשים, ונראה כי עקב חוסר בידיים עובדות תעבור החקלאות לידיהן של מערכות רובוטיות. בעולם של המחר יהיו פחות אירופאים, פחות אסייתים ופחות צפון אמריקאים, ותמשיך לצמוח האוכלוסיה של האפריקאים, הערבים וכנראה שגם הלטינו אמריקאים. הכלכלה של המדינות שאוכלוסייתן תצטמצם תיפגע, כפי שראינו, והן תצטרכנה ידיים עובדות, ואלה יגיעו מהמדינות שאוכלוסייתן צומחת.

הקושי הוא שהמדינות שאוכלוסייתן צומחת הן מדינות שמרניות יותר, משכילות פחות, פחות טכנולוגיות ועם פחות פתיחות ותנועה קדימה. האם העתיד יראה לנו שהאוכלוסיה המהגרת נטמעה בתרבות המארחת אותה והפכה אותה לחלק מהתרבות שלה? או שהמהגרים יטו את הכף ויצרו במדינות המארחות תרבות שמרנית שפחות מעודדת יוזמה ותנועה קדימה?

זאת שאלה שמוקדם עדיין לענות עליה. ידוע לנו שיש ירידה במידת הדתיות של המהגרים, כמו למשל במקרה של האיסלם בצרפת, אבל לא ידוע עד כמה מתקיים גם שינוי ביזמות ובפתיחות לשינויים ויצירת תנועה כלכלית. במדינות דוגמת ישראל, הודו וארה"ב שירידה בילודה נרשמה רק בחלק הליברלי המודרני שלהן, תיתכן האפשרות שהמאזן שלהן ישתנה, ההנהגה הפוליטית והכלכלית תעבור לידי החלקים השמרניים יותר והתוצאה תהיה ירידה בהתקדמות הכלכלית.

נקודת האור, לפחות מבחינת ישראל, היא הצורך המתגבר בטכנולוגיה העולה מכל שינוי שהעולם יעבור. צורך במערכות חקלאיות רובוטיות. במערכות רובוטיות של תמיכה בזקנים וחולים. למעשה יעלה הצורך במערכות טכנולוגיות שיחליפו ידיים עובדות בכל מקום ומקום בעולם המפותח.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

4 תגובות על “עולם של הצטמצמות האוכלוסיה”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים בנצי גורן הגיב:

    תודה רבה טל. מאמר מרחיב דעת.

  2. טל רשף תרבויות ועסקים שוקי הגיב:

    אחלה כתבה. תודה

  3. טל רשף תרבויות ועסקים ירון גולני הגיב:

    אפשר לנתח את הנושא מעוד זוויות:
    1. עליית תוחלת החיים תוביל לשינוי גיל הפנסיה לגיל מאוחר יותר ולכן אנשים מנוסים יותר במצב בריאותי טוב יוכלו להמשיך ולתרום
    2. צמצום הילודה משאיר למשפחות יותר הכנסה פנויה ובהנחה שאנשים דואגים לחיסכון, הם לא אמורים להיות נטל על החברה בגיל הפנסיה
    3. צמצום הילודה מאפשר גם השקעה ותשומת לב רבה יותר לכל ילד ולכן ניתן לצפות לדורות צעירים משכילים ומוכשרים שיכולים להניב תוצר גבוה בהרבה – איכות מנצחת כמות בעולם המודרני

    • טל רשף תרבויות ועסקים טל רשף הגיב:

      הי ירון
      אכן, יש גם צד חיובי
      הקושי הוא שהצדדים החיוביים שתיארת יבואו לידי ביטוי כאשר התינוקות הנולדים היום יגיעו לאמצע החיים שלהם, בעוד שהקשיים שתוארו כאן באים כבר עכשיו לידי ביטוי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

עוני קובה בננות אופניים

לאן מועדות פניה של קובה?

לאן מועדות פניה של קובה? במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה

נורווגיה גשר תשתיות נוף

הבדידות המשגשגת של נורבגיה

נורווגיה היא אחת המדינות העשירות ביותר היום בעולם, עם תמ"ג נומינאלי לנפש של $92,646  לשנה. מרשים, אך לא תמיד היא הייתה כזאת. זאת מדינה קטנה