כמה תושבים יש למעשה בסין?

מחקרים מגלים כי בסין הרבה פחות תושבים ממה שבנתוני הרשויות. האם יתכן שהרשויות בסין מנפחות את גודל האוכלוסיה? ואם כן, לשם מה, ולא פחות חשוב: כמה תושבים יש למעשה בסין?

ובכן, תלוי את מי שואלים. מחקרים מגלים כי בסין הרבה פחות תושבים ממה שמצוי בנתוני הרשויות. בהתבסס על נתוני הרשויות בסין האוכלוסיה עומדת על 1.43 מיליארד איש, זה הנתון הרשמי. עם זאת מומחים רבים העוקבים אחר תנודות האוכלוסיה מוצאים את המספר הזה לא סביר וארגון ה-World Population Prospects מעריך אותה סביב 1.28 מיליארד, פער של 150 מיליון.

מחקרים עדכניים מערערים על כך ומעלים את האפשרות כי יתכן וגם המספר הזה למעשה מנופח. קראו והחליטו.

תוצאות תחקירים

נהלי עבודה ואתגרים

הסנונית הראשונה היתה מחקר שנעשה ברוסיה לפני מספר שנים ובדק את גודל האוכלוסיה הסינית על בסיס נתוני תצרוכת מלח. לצד כמות המלח הנצרכת בסין יש סטטיסטיקות לגבי רמת צריכת המלח הממוצעת לנפש בסין. חישוב על בסיס נתונים אלה מראה כי בין השנים 2000 ל-2014 מספר התושבים בסין היה נמוך ב-19.29% מהמספרים הרשמיים. מ-2015 ל-2022 הוא יורד ל-30.79% פחות מכך.

סתירות גם נמצאו בידי חוקרים חיצוניים שבדקו את נתוני מערכת הבריאות הסינית. בסין קיימת חובה לחסן כנגד שחפת כל תינוק שנולד (BCG vaccine). בעת הערכת מספר ילודים, על בסיס מספר חיסונים נגד שחפת שניתנו לתינוקות שנולדים בסין בשנים האחרונות, התגלה כי מספרם נמוך בצורה משמעותית ממספר הילודים המדווח בידי הרשויות. זמן קצר לאחר מכן הפסיק משרד הבריאות הסיני את פרסום נתוני חיסוני שחפת.


הקליקו ליעוץ עסקי כלכלי לפעילות מול שוקי העולם


בדיקה נוספת, חישוב של נתוני הנסיעות שנעשה בידי הססטיסטיקאית ואנג ליי (https://leisrealtalk.com/) מצביע על ירידה דרמטית במספר היוצאים לחופשת ראש השנה הסיני בשנים האחרונות. חופשת ראש השנה הסיני היא אירוע בעל חשיבות מרכזית שבה כל סיני הנמא הרחק ממשפחתו חש חובה לנסוע לבקר אותה, גם אם המרחק גדול. בדיקת נתונים מראה ירידה דרמטית במספר היוצאים לחופשת ראש השנה הסיני מ-2.94 מיליארד נסיעות בשנת 2019, ל-1.59 מיליארד בשנת 2023. זאת מתוך ניתוח של נתוני נסיעות ברכבות, אוטובוסים, ואנים, טיסות והפלגות.

ממה זה נובע? הרי לא נרשמה ירידה דרסטית ברמת החיים שלא תאפשר לפתע למיליונים רבים לקנות כרטיס נסיעה. ניתן היה אף לצפות שלאחר הסגרים של תקופת המגיפה תהיה מוטיבציה גדולה עוד יותר בסין לנסוע. אם אנשים רבים כל כך לא נסעו, יתכן וזה נובע מכך שהייתה התכווצות של האוכלוסיה. אפשרי שזה נובע עקב תמותה מאוד גבוהה במהלך מגיפת הקורונה, בין 2019 ל-2023, שלא מופיעה בנתונים הרשמיים.

תוצאות המגיפה

חיסון קורונה

על מנת להבין את הנקודה הזאת יש לחזור אל ימי התפרצות הקורונה. בתחילה כזכור לא הבינו הרשויות שמתפרצת מגיפה, כאשר הם הבינו זאת הם עשו כל מאמץ על מנת להסתיר ולטשטש את ההתפרצות ואת מקורותיה. בסופו של תהליך של מספר חודשים הוטלו סגרים קשוחים ברמה בלתי ידועה לעולם עד אז. עשרות מיליונים הושמו תחת הסגר ולמעשה גם מחוץ לגבולות הסגרים לא ניתן היה לקבל מידע. העולם היה בערפל בנוגע לרמת התמותה בסין.

בשלב מסויים החלו הסינים לפרסם נתונים נמוכים בצורה מעוררת חוסר אמון, דווח אז על כ-3,000 מתים והיה גם מי שהשווה בסין את הנתונים למחיר הכבד של ההתפרצות במדינות אחרות והציג זאת כאינדיקציה לעליונות הסינית. מאוחר יותר עלו המספרים מעט, עדיין ברמה המעוררת חוסר אמון, וקפיצה מסויימת נרשמה בימי הסרת הסגרים בשנה שעברה.

נתונים ממקורות עצמאיים הצביעו על מציאות אחרת. צילומי לווין בימי התפרצות המגיפה בסין הראו המוני כדי אפר מאחורי בתי לוויות, מחכים שימלאו אותם באפרם של מתים ואפרם יועבר לידי המשפחות. נקודתית, בכל מקום בו זה נבדק, ניתן היה להצביע על פער מאוד גדול ביחס לנתוני המוות הרשמיים.

בדיקה אחרת, על בסיס נתוני מנויים שמפורסמים בידי חברות הסלולאר בסין, הראתה ירידה של מיליוני מנויים וירידה גדולה בפעילות טלפונים סלולריים בסין באותה תקופה. גם כאן קשה להגיע למספר מדוייק כי טלפון יחיד לעתים משמש יותר מאדם יחיד, או כי ממשיך להיעשות בו שימוש לאחר מותו של האדם מסיבות שונות.

עקב כל אלה יש הערכות לא סיניות המדברות על צניחה של לא פחות מאשר 278 מיליון איש בתקופת המגיפה, מספר קולוסלי. יתכן וביניהם יש זרים שחזרו למדינותיהם, אנשים שמתו מסיבות טבעיות, אחרים שמתו מסיבות הקשורות לסגרים וגורמים נוספים. עם זאת מתברר שמיליונים רבים גססו ומתו וגופותיהם נשרפו בתקופה זאת במסתרי הצנזורה הסינית.

אם כך, כמה תושבים יש למעשה בסין?

הרצאת העשרה כיצד צמחה סין להיות מעצמה

כמה מקורות ותחשיבים מצביעים לנו על על נתוני המציאות.

הבדיקה שתוארה של נתוני נסיעות לרגל ראש השנה הסיני מצביעה על ירידה של מספר התושבים אל מתחת למיליארד איש.

על פי בדיקת נתוני תצרוכת המלח בסין שהוצגה כאן עולה כי ב-2022 מספר התושבים האמיתי בסין עמד על 987 מיליון איש. עדיין אין נתונים לגבי 2023 אך ברור כי הנתונים רק יכלו להמשיך לרדת.

בקיץ 2022 דלפו רישומי אוכלוסין בסין והצעו למכירה בידי האקרים. מספר הרשומות היה מעודכן לאפריל 2021 ועמד על כ-970 מיליון. באותה תקופה נשמעה תהיה היכן שאר הרשומות, הרי ידוע כי יש כ-1.4 מיליארד, אבל חיתוך של נתון זה עם הנתונים שהובאו כאן יכול להראות שיתכן וזאת התמונה האמיתית. 

כל המקורות הללו מצביעים על נתונים קרובים מאוד אלה לאלה והם כנראה הנכונים, גודל האוכלוסיה בסין נמוך ממיליארד איש, ולמעשה קטן מהנתונים הרשמיים במאות מיליוני אנשים, לא פחות. יתכן והמציאות אולי אפילו נמוכה יותר אם לוקחים בחשבון שבסין לא פעם חלק מהרשומות הן של אנשים שמותם לא נרשם או לידות שנופחו.

ניפוח הנתונים

 

בלון ניפוח אויר חם כדור פורח

מהתחקירים שצוטטו לעיל עולה כי יש פער בין מספר התושבים בפועל לבין הנתון המתפרסם, בין מספר הילודים בפועל למספר המתפרסם, ובין מספר המתים במגיפה למספר התפרסם.

מי ולמה ירצה להגדיל בצורה מלאכותית את מספר התושבים בסין? ובכן, ראשית כל לא הכל מגיע מלמעלה, יש גם גורמים בשטח שתורמים לכך. תושבים ורשויות מקומיות בסין מנפחים לא פעם את מספר התושבים, מוסיפים לידות ומעלימים מקרי מוות. יש משפחות העושות זאת על מנת לקבל מימון ואשרות מהרשויות המרכזיות בהתאם למספר האנשים. רשויות מקומיות מגדילות לא פעם את מספר הרשומים בהן על מנת להגדיל את התקציבים המגיעים מבייג'ינג.

כל אלה מגיעים מהשטח, אך נראה כי לצד זאת רשות הסטטיסטיקה המרכזית מנפחת גם היא את מספר האוכלוסין. ברור כי למדינה יש אינטרס להקטין את מספר המתים מהמגיפה למען הדימוי של סין בעולם כמנצחת של התחלואה, ולמען הדימוי המצליח של המפלגה מבית. בנוסף לכך גודל משדר עוצמה. יותר תושבים במדינה משדר תחושת כוח של מדינת ענק, במיוחד לנוכח התחרות מול הודו על תואר המדינה המאוכלסת בעולם. הוא מצביע על פוטנציאל של גיוס אנשים לכוחות הבטחון, כוח אדם למקומות עבודה ובכך לכלכלה. כל אלה חשובים למדינה שהרושם הציבורי שלה מרכזי מאוד עבורה, ושהכלכלה שלה נשנענת באופן מרכזי על גיוס השקעות מן החוץ.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

תגובה אחת על “כמה תושבים יש למעשה בסין?”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים מוטי חולי הגיב:

    למרות האמור כאן, לדעתי קיים נתון נוסף. בזמן שהייתה בסין מדיניות הילד האחד, להבנתי היו הרבה ילדים נוספים בפריפריה, אשר לא נרשמו כדין ע"מ להימנע מעונשים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,

משפחה

עולם של הצטמצמות האוכלוסיה

ברחבי העולם יש פחות ילודה ויותר אריכות חיים, עקב כך אוכלוסיית העולם מצטמצמת וזה עומד לשנות את העולם. זה צפוי לשנות את המדינות, את החברה,

לבנות פעילות יעילה בעולם

הפרדת כלכלות סין וארה"ב

  הסימנים מצביעים על כך שסין וארה"ב יוצרות לעצמן גושים מדיניים נפרדים בעלי מבטע נפרד, מערכת סליקה נפרדת, אינטרנט נפרד ומערכת סחר נפרדת. כולם מצביעים