הפרדת כלכלות סין וארה"ב

 

הסימנים מצביעים על כך שסין וארה"ב יוצרות לעצמן גושים מדיניים נפרדים בעלי מבטע נפרד, מערכת סליקה נפרדת, אינטרנט נפרד ומערכת סחר נפרדת. כולם מצביעים על הסכנה שבכך ובכל כל זאת זה הולך ומתממש. מה יוצר את התהליך?

ג'נט יאלן, מזכירת האוצר האמריקאי (US Treasury secretary) הצהירה לאחרונה כי הפרדת כלכלות סין וארה"ב תהיה טעות שתעלה ביוקר לכולם. היא לא היחידה, כולם בעצם מצהירים כי הפרדת כלכלות סין וארה"ב תהיה טעות, כי היא תפגע בשתי המדינות וביציבות הכלכלית של העולם כולו. רשימת המזהירים מכך כוללת את נגיד הפדרל ריזרב, ראשי המימשל האמריקאי, ראשי המימשל הסיני ומומחים לכלכלה בכל מדינה בעולם.

כולם טוענים זאת ובכל זאת זה נמצא על הפרק. טוב, אילולא היתה אפשרות זאת על הפרק איש לא היה טורח להתבטא נגדה. האפשרות הזאת מגייסת התנגדות רבה מכל כיוון ובכל זאת נראה שלשם העולם נע. הוא נע לעבר הפרדת כלכלות ארה"ב וסין כי כוחות חזקים יותר מהרציונל הכלכלי פועלים בכיוון הזה, הכוחות של בטחון לאומי. כלכלות סין וארה"ב הולכות ונפרדות זו מזו. איזה עולם זה יצור?

התהליכים המתרחשים

דימוי חדש לסין

סין וארה"ב הן הכוחות הכלכליים הגדולים בעולם. כלכלת סין מתמקדת ביצור וארה"ב בטכנולוגיה ומתן שירותים, הן משלימות זו את זו. היבוא מסין מאפשר לאמריקה להוריד מחירים בוולמארט ובלומינגדייל, היצוא לארה"ב מזרים לסין מטבע זר, והטכנולוגיות האמריקאיות מאפשרות לסינים להעלות את הערך של היצור שלהם. עד כאן הכל נשמע מבטיח, הבעיה נמצאת בתחומים שסביב הכלכלה.

מאז עלייתו לשלטון של שי ג'ין פינג לפני יותר מעשור, מתקיים שינוי מתמיד של המדיניות הסינית. המפלגה מגבירה את אחיזתה הפנימית במדינה, בין השאר על חשבון המיעוטים, ונהיית אגרסיבית יותר ויותר כלפי חוץ. המערב לא אוהב את הפרת ההבטחה לשמר את מבנה השלטון בהונג קונג, את העימותים עם הודו ואת הכוחניות של סין מול טאיוון.


הקליקו ליעוץ עסקי וכלכלי לפעילות מול שוקי העולם


יותר ממה שנעשה עד כה, הקושי המרכזי הוא החשש מפני מה שעתידה סין לעשות בהמשך הדרך. היא מגדילה ומעצימה את צבאה, נכנסת לעימותים עם שכנותיה, מתעלמת מהחוק הבינלאומי ופסיקות בית הדין הבינלאומי בהאג, ופועלת לעבר יצירת דומיננטיות פוליטית עולמית. היא מאיימת צבאית על וייטנאם, הודו, הפיליפינים, יפן וטאיוון. עולה השאלה על מי היא תאיים בהמשך אם לא יעצרו אותה כעת.

סין עושה זאת בכוחניות של פיל בחנות חרסינה. זה יוצר סנטימנט אנטי סיני וגורם לדימוי של סין בעולם להידרדר. זה לא עוצר אותה. הביטחון העצמי של שליט סין רק מתגבר לאחר הבטחת המשך שלטונו, והכישלונות של שי ג'ין פינג לא מרפים את ידיו מלהמשיך להתנהל בשאפתנות דורסנית.

תגובת המערב

יעוץ להתנהלות בין תרבותית

בתחילה היו נסיונות להידברות עם סין ומציאת דרך מוסכמת. כאשר התברר כי סין לא מתכוננת להתמתן החלו מלחמות הסחר של טראמפ. זה היה ניסיון להראות לה מי הבוס ולכפות עליה ציות לדוד סאם. גם זה לא עבד. עם הזמן התברר כי לא ניתן להסיט את סין מדרכה הכוחנית, לא בהידברות ולא באיומים.

קואליציות החלו לקום, אשר נועדו לתת מענה לכוח הצבאי הסיני בעת פקודה: ה-QUAD, שיתופי פעולה ואפילו דיבורים על נאטו של מזרח אסיה. העולם המערבי החל להיערך לקונפליקט עם סין. התבהר שכוחה של סין הולך ומתעצם ככל שעולה רמתה הטכנולוגית. על מנת להיערך לכך היטב יש לעצור את ההתקדמות הטכנולוגית של סין. זה נעשה בתחילה על ידי הגבלת הגישה שלה לטכנולוגיות מתקדמות אמריקאיות, ובהמשך חסימה מפני טכנולוגיות שבבים מתקדמות מצד שורה של מדינות.

המגמה הזאת קיבלה רוח גבית ממגמות בחברות היצור הבינלאומיות. לנוכח עליות עלויות היצור בסין, העתקת הקניין הרוחני של חברות הפועלות שם והקושי לפעול בה בזמן הסגרים של הקורונה, חברות הצביעו ברגליים ועזבו את סין. יצרניות מכוניות יפניות עברו לתאילנד. יצרניות אלקטרוניקה ומיחשוב העבירו את קוי היצור להודו ודרום מזרח אסיה. גם התיירות המערבית מצאה לעצמה יעדים חלופיים. סין הלכה ואיבדה חלקים מהתועלות שהיא הפיקה מהמערב.

הפיצול הכלכלי

פיצול סלע כלכלה

סין, שמסרבת לקבל תכתיבים מן החוץ ושואפת לאוטרקיה, הגיבה בהתאם ונקטה בצעדים שנועדו להוריד את תלותה במדינות המערב. היא פנתה לבנות לעצמה קואליציה של מדינות תומכות ברחבי העולם. החלה לקדם את היואן האלקטרוני על מנת להחליף את הדולאר כהליך בינלאומי. ברקע היא גם פועלת ליצור רשת אינטרנט עולמית משלה ומנגנון סליקה בנקאי שיחליף את ה-Swift.

אנחנו נעים לעבר חלוקה לשני עולמות מקבילים מבחינה כלכלית, צבאית וטכנולוגית, כאשר צד אחד לא חולק עם האחר את הידע והיכולות שלו. אם הן תבנינה לעצמן מעגלים נפרדים, עולמות כלכליים וטכנולוגיים עצמאיים זו מזו, המחיר הכלכלי יהיה גבוה. ארה"ב תצטרך להחליף את פסי היצור הסינים במקורות אחרים, אבל כרגע לא נראה שיש מי שיוכל לעשות זאת בהצלחה במימדים גדולים. לא אמריקה הלטינית, לא הודו ולא מדינות ASEAN. משמעות הדבר היא קשיי אספקה לשוקי המערב ועליית מחירי מוצרי הצריכה ואיתם ירידה ברמת החיים.

הגוש שסביב סין יפגע יותר. הוא ימודר מהטכנולוגיות המובילות, אשר עד עתה פותחו במערב ולא נראה שיש בגוש שסביב בייג'ינג מי שיוכל לעשות זאת. סין ובנות בריתה יפגרו טכנולוגית, עקב כך גם יפגרו צבאית בבוא הזמן. זה יתן רגיעה למי שחושש מפעילות צבאית סינית, ובכלל זה טאיוון, וייטנאם, הפיליפינים, יפן והודו.

העולם כולו ישלם מחיר של ירידה כלכלית ואיתו גם ישראל. היא תצטרך לבחור צד בשלב כלשהו ונראה בבירור שזה יהיה בגוש המערב. לחברות ישראליות שחוש/בות לטווח ארוך מומלץ לחפש חלופות לסין, אם הן לא עשו זאת כבר קודם לכן. תיתכן גם חוסר יציבות. היתרונות שהשיגה כלכלת העולם לאחר התפוררות הגוש הסובייטי יעלמו וגם יעלה הסיכון של עימותים צבאיים. כן, כולם מזהירים מפני המצב הזה ולא בכדי, אבל לפחות בינתיים נראה שלכיוון זה צועד העולם.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

6 תגובות על “הפרדת כלכלות סין וארה"ב”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים איציק ברון הגיב:

    הי טל,
    הסבר מרתק, מעניין ומעיר את המחשבה. כמובן גם מדאיג לאן העולם הולך ואיך זה ישפיע על כל אחד ואחת מאיתנו.

    תודה

  2. טל רשף תרבויות ועסקים ‫אורן מוסקו‬‎ הגיב:

    מרתק כמו תמיד, תודה

  3. טל רשף תרבויות ועסקים עופר לזר הגיב:

    שלום
    תוכל להתיחס לברית בין רוסיה, הודו, סין, אירן וברזיל בהקשר למאמר שכתבת על יחסי סין-ארהב?
    האם מגמת ההודים לעשות את כל העסקאות ברופי היא מגמה חלק מהמאמץ להחליש את ארהב

    • טל רשף תרבויות ועסקים טל רשף הגיב:

      הי עופר
      אני לא מכיר ברית של חמש המדינות הללו. ארבע מהן חברות ב-BRICS יחד עם דרום אפריקה
      ואני לא רואה כוונה של הודו להחליש את ארה"ב. הם במאבק מתמשך מול סין והם דוחפים לעסקאות ברופי על מנת לחזק את מעמדם הכלכלי והעולמי
      בגדול הודו פועלת למען הודו

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

עוני קובה בננות אופניים

לאן מועדות פניה של קובה?

לאן מועדות פניה של קובה? במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145

ישראל ירושלים הר הבית יהודי כיפה

האם הצעירים במערב מפנים עורף לישראל?

האם ישראל הולכת ומאבדת את תמיכת הדור הצעיר במדינות המערב? האם הצעירים במערב מפנים עורף לישראל? התקשורת הישראלית נהנית לצייר תמונה של העולם כולו נגדנו

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,