הכלכלה העסקים שלי וה- e-Yuan

המטבע הדיגיטלי הסיני, מה שמכונה e-RMB או e-Yuan, יצא לדרך. הוא הושק בארבע ערים סיניות מרכזיות, הוכנה עבורו התשתית לשימוש מלא, ומספר חברות אף החלו לשלם בו את משכורות העובדים. זהו, המחר כבר כאן, מטבע דיגיטלי מגובה בידי מדינה, אבל מה המשמעות לעסקים שלי של ה-eYuan, המטבע הדיגיטלי הסיני? ומה המטרות שזה נועד לשרת?

המטבעות הדיגיטליים כבר כאן מזה זמן מה. המחשבה הראשונה הולכת לעבר הביטקוין, המטבע בטכנולוגיית בלוקצ'יין, שעלה וירד בערכים גדולים מאוד. הוא תפס כותרות רבות, כאשר הוא למעשה וירטואלי לחלוטין. הערך שלו מייצג את רק את הביקוש וההיצע שלו, ואין מאחוריו מדינה, אוצר, נגיד בנק וייצוג של ערך כלכלי מדיני ותמ"ג.

למעשה מרבית המטבעות בעולם כבר דיגיטליים במידה זו או אחרת. כאשר הם שוכנים בחשבונות הבנק שלנו, עוברים מחשבון לחשבון לצורך רכישות, תשלום חובות ומשכורות. הם דיגיטליים כאשר אנשים בדרך כלל לא פודים אף פעם את הערך של חשבונות הבנק שלהם בשטרות ומטבעות.

אם כך, מה החדשה שמאחורי המטבע הדיגיטלי החדש של סין?

יואן סין מטבע כסף

מה המשמעות לעסקים שלי של ה-e-Yuan, המטבע הדיגיטלי הסיני? יש כאן מספר דברים שכדאי להבין ולהתייחס אליהם על מנת להבין את התופעה הזאת שעומדת להיכנס אל עולמנו הפיננסי.

  • ראשית, בניגוד לשקל, לדולר וליואן הקיים, אין לו אופציה של מימוש פיזי. אין עיצוב של מטבע ושל שטר שניתן להגיע אל סניף בנק ולפדות אותם. אפילו אם מאוד נרצה בכך, פשוט אין.
  • שנית, הוא לא משוייך אל חשבון בנק על מנת לעשות בו שימוש. אם תרצו. הוא זמין במבנה של ארנק אלקטרוני, כמו אמצעי התשלום שכבר מוצעים בידי עלי בבה ו-Wechat.
  • נכון לעכשיו הערך שלו מוצמד לערך היואן, המטבע הרשמי של סין, אבל עם הזמן בהחלט יתכן שתתקיים הפרדה ביניהם והוא ייסחר בערכים עצמאיים.

כל אלה מסתירים בתוכם את המשמעויות הגדולות של המטבע עבור המימשל הסיני, שניצבות מאחורי ההשקה שלו. חשוב להבין זאת על מנת להכיר את המשמעות לעסקים שלי של ה-eYuan, המטבע הדיגיטלי הסיני.

ברמה הראשונה, זה מטבע שלא ניתן לרמות את הרשויות בעזרתו. כל תנועה שלו אשר תהיה עוברת בתקשורת אלקטרונית עם מרכז השליטה בו, בייג'ינג שולטת בכך באופן מלא. לא ניתן להעלים מסים תוך כדי שימוש בו, לא ניתן בעזרתו להלבין כספים ממקור לא חוקי. בלתי אפשרי לממן גופים עוינים דוגמת ארגוני טרור או ארגוני פשע.

המטרה הזאת כבר החלה להיות מושגת בהדרגה במעבר של סין לתשלום דיגיטלי. יכולת התשלום עבור כל מוצר או שירות בעזרת מכשיר הטלפון, שסין מובילה בה בעולם כולו, מקלה על הפעילות הכלכלית. היא מונעת כיוס וסוגים רבים נוספים של פשע כלכלי, ומאפשרת פיקוח מרכזי יעיל יותר. זה פיקוח שבו המפלגה יודעת בכל רגע היכן ביצע כל אדם את הפעילות הכספית האחרונה שלו.


התקשרו להזמין הרצאות וסדנאות להבנה של סין ולפעילות מול סין


המטבע הדיגיטלי החדש מוליך זאת צעד נוסף קדימה

אלקטרוני דיגיטאלי

הכלכלה העסקים שלי וה- e-Yuan. המטבע החדש לא רק מצמצם אלא ממש מבטל את אפשרות השימוש במטבע פיזי. בכך הוא מקדם את הפעילות הפנימית בסין לכיוון שאליו מכוונת תוכנית החומש הסינית. אבל הערך החשוב ביותר שלו הוא האופציה שהוא מציע לתושבי מדינות אחרות בעולם, מחוץ לסין.

כרקע חשוב לקחת בחשבון שסין מוצאת עצמה מעורבת יותר ויותר בפעילות כלכלית ישירה במדינות שונות בעולם. בעיקר במסגרת פרוייקט ה-BRI, ה- Belt and Road Initiative, של רשת נמלי ים וקוי רכבת מהירה. במסגרת זאת היא מבצעת פעילות מול חברות ויחידים בהיקף נרחב במדינות רבות באסיה, באפריקה ובאוקינוס השקט. באזורים רבים שרמת השימוש בחשבונות בנק בהם היא נמוכה לעתים קרובות. מטבע דיגיטלי סיני יכול לאפשר למשתמשים בו באזורים אלו יציאה פשוטה לפעילות בינלאומית, גם בהיעדר תשתית בנקאית מסודרת. פעילות הרחק מעינם הפקוחה של שלטונות המס המקומיים, ופעולות בלי פיקוח אמריקאי. המימשל האמריקאי המנסה לשים את ידו על העברות כספים לגופים שארה"ב הטילה עליהם מגבלות, דוגמת אירן למשל.

השתחררות מהעין הצופיה של וושינגטון היא אולי המשמעות העיקרית, לפחות בטווח הקרוב, של ה-e-Yuan. כן, סין נמצאת במאבק כלכלי מתמשך מול ארה"ב. במסגרת המאבק היא מוגבלת היות והיא משחקת במגרש של האמריקאים עקב ההכרח להשתמש בדולר. זה נשלט בידי הפד ומנוטר על ידי הרשויות בוושינגטון.

סין רוצה להשתחרר מחיבוק הדוב הזה. היא מנסה מזה כמה שנים לקדם את היואן כמטבע חליפי לדולר, אבל זה לא מצליח עד כה. היקף העסקאות הבינלאומיות בו מדדה מאחורי המטבעות המובילים, הוא רחוק מלהוות חלופה לדולר. למעשה, למרבה המבוכה, הוא אף לא מצליח להגיע להיקף השימוש במטבע היפני.

מה התועלת שיביא המטבע?

הרצאה עלייתה של סין

מה המשמעות לעסקים שלי של ה-eYuan, המטבע הדיגיטלי הסיני? המטבע הסיני החדש ממצב את סין כמובילה במירוץ החדשנות, ויוקרה היא דבר חשוב מבחינת המימשל הסיני. זה יאפשר למי שעושה בו שימוש לפעול באופן דיגיטלי לחלוטין, גם בסביבה מפגרת מבחינת תשתיות פיננסיות,. יאפשר לקבל תשלומים מסין בקלות רבה וזאת בלי צורך לפתוח חשבון בנק בסין, ולפעול בעולם בלי עין אמריקאית מפקחת.

ומה משמעות הדבר לעניין הכלכלה העסקים שלי וה- e-Yuan? כדאי לעשות בו שימוש?

לאט לאט. המטבע רק עבר השקה בזמן האחרון ומוקדם לדעת מה יקרה איתו. שאלות רבות צריכות להיבחן על מנת לענות על כך, כאשר מרביתן תקבלנה מענה רק בעוד זמן רב. האם הפיילוט בתוך סין יעבור בהצלחה והמטבע יורחב לכל רחבי המדינה? כמה אטרקטיבי הוא באמת יהיה לתושבים וחברות במדינות שמחוץ לסין? מדינות אחרות בעולם תלכנה בעקבות סין ותענה חלופות דיגיטליות למטבעות הקיימים? האם העולם הפיננסי, בהנהגת המימשל האמריקאי, יטיל על ה-e-Yuan מגבלות שיבטלו את היתרונות שלו, במסגרת מלחמת הסחר?

ימים יגידו.

[להרשמה לקבלת הפוסטים של הבלוג בלי עלות שלחו בקשה באימייל: tal@intelectual.co.il או דרך דף  צרו קשר]

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

עוני קובה בננות אופניים

קובה לאן?

במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145 ק"מ, היא קיימה משטר קומוניסטי

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה

נורווגיה גשר תשתיות נוף

הבדידות המשגשגת של נורבגיה

נורווגיה היא אחת המדינות העשירות ביותר היום בעולם, עם תמ"ג נומינאלי לנפש של $92,646  לשנה. מרשים, אך לא תמיד היא הייתה כזאת. זאת מדינה קטנה