האם תצליח סין לשפר את הדימוי הבינלאומי שלה?

האם זה בא בהפתעה? זה היה צפוי? השבוע, במפגש עם בכירי המפלגה הקומוניסטית הסינית, הודיע נשיא סין, שי ג'ין פינג, הצהרה חריגה. הנשיא הכריז כי על סין לספר לעולם סיפור חיובי יותר על עצמה ובעיקר על האושר שהיא שוקדת לספק לתושביה. האם תצליח סין לשפר את הדימוי הבינלאומי שלה?

בשנים האחרונות, מאז שהנשיא הנוכחי עלה לשלטון בשנת 2012, נראה כאילו סין עושה כל דבר אפשרי על מנת לעצבן את העולם החופשי. הפעילות שלה מרחיקה ממנה מדינות בעלות כוח. זה כלל את ההתעלמות מפסיקת בית המשפט הבינלאומי בנושא הבעלות על האיים בים סין הדרומי. כך גם הדריסה של הדמוקרטיה וחופש הביטוי בהונג קונג. הדבר קשור לדיכוי והמעצר של המוני אויגורים במערב סין, ובכלל התנהלות כוחנית. זאת התנהלות שמצפה מהעולם להתיישר על פי רצונה של סין.

זאת הפתעה?

דימוי חדש לסין

ניתן לראות את הצעד הזה בדיעבד כצפוי כי ההתנהלות הכוחנית הזאת אמנם השיגה בתוך סין את המטרות הרצויות למישטר. במרכזן מניעת אופוזיציה פנימית ואיחוד השורות מאחורי המישטר. מן העבר השני יצרה מול סין אופוזיציה בינלאומית גדלה והולכת. היא כבר כוללת את וייטנאם, פיליפינים, מלזיה, אוסטרליה, ארה"ב, יפן, צרפת והודו. מדינות נוספות נמצאות בשלבים אלו או אחרים של הצטרפות. האם תצליח סין לשפר את הדימוי הבינלאומי שלה?

הייתה פרדיגמה שניהלה את מדינות החוץ הסינית בעשור האחרון. על פיה סין, בעלת יכולת היצוא והיצור האדירה ורזרבות המטבע העצומות, תגרום לכל העולם לקבל את רצונה ואת צעדיה על בסיס של משחק גזרים ומקלות. הם יהפכו את התמיכה בצעדי סין למשתלמת כלכלית לכל מדינה.


הקליקו להכשרות לפעילות מול סין


ראינו מה קרה למדינות שסירבו להתאים עצמן לכך. הדבר גרר הגבלות יבוא הסויה והנפט על ארה"ב, הגבלות יבוא הפחם והיין על אוסטרליה. גם הופיעה הפגיעה במכירת מכוניות תוצרת קוריאה ויפן כאשר מדינות אלו העזו להתנגד למדיניות הסינית, ועוד.

שורשי הגישה הזאת נעוצים בהיסטוריה שלאורכה המעצמה הסינית ניהלה בדיוק בכלים הללו את המרחב שסביבה. זה עיצב את יחסיה עם שכנות דוגמת קוריאה, וייטנאם וטיבט. היא גילתה בעשור האחרון את המגבלות של המדיניות הזאת בתקופה המודרנית. ערכים של דמקרטיה וזכויות אדם מהווים היום פאקטור משמעותי בגיאופוליטיקה. מדינות מוכנות לשלם מחיר כלכלי תמורת ערכים הקרובים לליבן. מה שהכי חשוב: מאז ימי אדולף היטלר אומות העולם נזהרות מלפייס יתר על המידה את התוקפן.

ממה זה נובע?

כן, ב-Charm Offensive שמתחיל במסדרונות המימשל תצטרך המעצמה להתמודד עם טעויות רבות שהיא עשתה במהלך העשור האחרון. טעויות שביססו את תדמיתה כתוקפן כוחני ומסוכן. הן הציבו אותה על משבצת קרובה לא רק לרודן הנאצי, אלא גם לסדאם חוסין, שהוא זיכרון טרי יותר. הנשיא הכריז כי על סין לספר לעולם סיפור חיובי יותר על עצמה, אבל האם תצליח סין לשפר את הדימוי הבינלאומי שלה?

סין ניצבת כרגע בפני דילמה, מה היא תעשה? לכל אדם ברור שלנוכח הצעדים הסינים שתוארו כאן לא יעזרו הצהרות חביבות וסלוגאנים של שלום ואהבה. סביר להניח כי כל עוד היא תפר את החוק הבינלאומי ותפגע בזכויות אדם ותנופף במקל גדול כלפי מי שימתח עליה ביקורת מעמדה הבינלאומי ילך וידרדר. יש לכך מחיר.

דימוי ומעמד משפיעים על האטרקטיביות של מוצרים ושירותים סיניים, של תיירות לסין, שיתוף פעולה איתה וחתימת הסכמי סחר חופשי ואחרים. נכון להיום מצבה של סין, עם הדעיכה ההדרגתית של המגיפה, טוב מאוד, אבל בהמשך הדרך מצבה ילך ויתמתן בחזרה, ככל שמדינות רבות נוספות ישובו לייצור בהילוך גבוה. היא תסבול מקשים עקב הזדקנות האוכלוסיה והתייקרות השירותים בה. סנטימנט בינלאומי שלילי יכול להיות הקש שישבור בשלב מסויים את גב הגמל.

ובכן מה היא תעשה? העולם יצפה למעשים ולא להצהרות. האם סין תשנה את ההתנהלות שלה בהונג קונג ותאפשר שם דמוקרטיה? האם היא תיסוג מהאיים שאינם שלה בים סין הדרומי, האם היא תשחרר מכילאם את האויגורים? לא סביר.

יהיה מסקרן לראות כיצד תתמודד המעצמה שבמזרח עם האילוץ הבלתי אפשרי הזה ואולי תצליח לתפוס את המקל בשתי קצותיו.

[להרשמה לקבלת הפוסטים של הבלוג בלי עלות שלחו בקשה באימייל: tal@intelectual.co.il או דרך דף  צרו קשר]

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יואן סין מטבע כסף

מבט על מצב כלכלת סין

סין, שנת 2024. מבט על מצב כלכלת סין מזהה אותה מתנדנדת. ימי הצמיחה המהירה ו"הכל מיוצר בסין" כבר שייכים לעבר, היא בהחלט מעצמה אבל כבר

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,

צ'נגדו סין אנשים אוכלוסיה

כמה תושבים יש למעשה בסין?

מחקרים מגלים כי בסין הרבה פחות תושבים ממה שבנתוני הרשויות. האם יתכן שהרשויות בסין מנפחות את גודל האוכלוסיה? ואם כן, לשם מה, ולא פחות חשוב: