איזו משמעות תהיה ל-BRICS?

ארגון BRICS מגביר פעילות ומתרחב, מצרף מדינות נוספות. האם הוא צפוי להיות שחקן ראשי ומשפיע בעולם כמו ה-G7 והאיחוד האירופאי? סין שואפת שזה יקרה, ארה"ב שואפת שזה יכשל. אולי זה חלק מהתהליך של הפרדת כלכלות ארה"ב וסין. לאן זה צפוי להוביל?

מה הוא ה-BRICS?

איחוד חמישה BRICS

איחוד חמישה BRICS

אלה הם ראשי התיבות של המדינות החברות בקבוצה זאת: ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה. בתחילה זה היה מונח ערטילאי משהו, אודות המדינות המבטיחות בכלכלה העולמית, אבל עם המונח באה הפעילות והמדינות יצרו חיבור ארגוני ביניהן בשנת 2009. המדינות כוללות כרבע משטח הקרקע של העולם וכ-40% מהאוכלוסייה שלו ועם תמ"ג נומינלי משולב של 28.06 טריליון דולר, כרבע מהתוצר העולמי הגולמי.


להרשמה לקבלת הכתבות בנושאי עסקים, תרבויות וכלכלה בלי עלות גללו למטה ומלאו פרטים ב"הרשמה לניוזלטר"


האם זה ארגון הלוקח החלטות אופרטיביות המשפיעות על כלכלת העולם? עדיין לא, אבל אולי זה יקרה בהמשך הדרך. בינתיים מנהיגי המדינות מקיימים מפגשי פיסגה, לעתים בדרג ראשי המדינה, לעתים בדרג מיניסטריאלי. הם גם מרחיבים את היקף הקבוצה, צירפו אליה לפני מספר שנים את דרום אפריקה וצפויים לצרף בשנה הבאה שש מדינות נוספות: איחוד האמירויות, אירן, ארגנטינה, אתיופיה, מצרים וסעודיה.

מדינות ה-BRICS שואפות להוות חלופה לארה"ב. האם זה יצליח? יש הצופים כי שיתוף הפעולה הזה יוליד מרכז השפעה גלובלי שיהווה משקל נגד לכוח של ארה"ב ושל המערב בכלל. ימים יגידו אם זה יקרה, נכון לעכשיו הקבוצה מוצגת כארגון לשיתוף פעולה כלכלי, לא פוליטי – מדיני. יש לה אתר שכתובתו היא http://infobrics.org/ וגופים ראשוניים של פעילות. בינתיים עיקר המשמעות שלו היא בפוטנציאל שלו להמשך הדרך.

ניגודי אינטרסים

BRICS דרום אפריקה סין ברזיל הודו רוסיה

BRICS דרום אפריקה סין ברזיל הודו רוסיה

המעבר מקבוצה  לארגון הוא ביכולת לקחת החלטות משותפות ולבצע אותן. בדרך לשם יהיה צורך להתגבר על שורה של קשיים וניגודים פנימיים שעלולים לפגוע בכך. חשוב לזכור, תוך כדי קריאת הרשימה, שהארגון קבע כי כל ההחלטות בו תתקיימנה בקונצנזוס, כמו ארגוני ASEAN והאיחוד האירופאי, כלומר שהתנגדות של מדינה אחת תפיל את ההחלטה. זה הופך את הארגון לרגיש לפערי דעות פנימיים.

בקבוצה המתוכננת, לאחר ההרחבה, צפויות להיות חברות, זה לצד זו, יצרניות נפט, דוגמת סעודיה, רוסיה, איחוד האמירויות ואירן, לצד מדינות תעשייתיות צורכות נפט דוגמת סין והודו. כיצד יתאימו קבוצות אלו את המטרות שלהן זו לזו לכלל החלטות משותפות? הארגון שבדרך מתואר כמשקל נגד לארה"ב, אך לצד יריבות של ארה"ב, דוגמת סין ורוסיה, תהיינה בו גם בנות ברית שלה. האם הארגון יוכל להוות מתחרה של המערב כאשר מרבית המשתתפות בו שואפות ליהנות מכל העולמות ולא להתעמת עם המערב?

מה יהיה יחס הארגון למתח שבין מדינות מפותחות למתפתחות? תהינה בו מדינות צומחות, כמו הודו וסין, לצד מדינות של עושר, כמו איחוד האמירויות וסעודיה, ולידן מדינות בסטגנציה, מדינות שוקעות ואף קורסות, כמו ארגנטינה ודרום אפריקה. גם בין המשטרים יש הבדלים תהומיים. דמוקרטיות דוגמת הודו וברזיל, מול אוטוקרטיות מוסלמיות, קומוניזם סיני והפסאודו דמוקרטיה של פוטין. מה הדבק ביניהן? מה המכנה המשותף שיאפשר פעילות משותפת? הוא קיים?

לקיחת החלטות

 

הבדלים מחלוקות ימין ושמאל

הבדלים מחלוקות ימין ושמאל

יש כאן לא מעט מתחים וניגודי אינטרסים. זה עלול להוות קושי כאשר הקבוצה תידרש לקחת החלטה משותפת. מה מלמד אותנו הניסיון?

קיימים כבר גופים דומים המתפקדים בזירה העולמית. ארגון מדינות דרום מזרח אסיה הידוע בשם ASEAN מקיים שיתוף פעולה לאורך השנים בין חברותיו. הוא מצליח בכך בצורה די יעילה בעיקר בגלל שהוא מגביל עצמו לענייני כלכלה, עניינים שבהם יש בה זהות אינטרסים בין החברות, ונמנע מכניסה לתחומי מחלוקת. זה הפך אותו לאימפוטנט מבחינה גאו פוליטית לנוכח הכוחניות של סין באזור זה, בגלל שיש לה בתוך הארגון שותפות בדמות לאוס וקמבודיה שמטרפדות החלטות המופנות נגדה.

דוגמה אחרת היא אירופה, כלומר האיחוד האירופאי ונאטו. הן דוגמה ליעילות גבוהה עוד יותר, הבאה לידי ביטוי בכל תחום אפשרי. מאחורי יעילות זאת ניצבת זהות אינטרסים משותפת של המדינות המשתתפות עם ערכים משותפים של דמוקרטיה, שוק חופשי וזכויות אדם. גם ארגונים אלה נתקלו בקשיים לאחר שנכנסו אליהם מדינות שלא חולקות ערכים אלו, ובהן טורקיה, פולין והונגריה.

לקחים דומים ניתן להפיק גם ממבט אל ה-G7, אל מרקוסור שבדרום אמריקה ואל ארגונים בינלאומיים נוספים. המפתח להצלחה הוא בשותפות ערכים ואינטרסים. עד כמה יש שותפות שכזאת בקרב חברות ה-BRIS של היום ואלו שבדרך? לא שותפות ערכים, לא שותפות אינטרסים, אולי רק שותפות על דרך השלילה, עקב ההתנגדות לעודף הכוח שיש בידי מדינות המערב. זה לא הרבה.

נקודות שבירה שבאופק

פיצול סלע כלכלה

פיצול סלע כלכלה

שורה ארוכה של אירועים בעלי סבירות גבוהה להתרחש יכולים לטרפד את פעילות הארגון. שתי הכלכלות הגדולות הן הודו וסין, מה יקרה במקרה של התנגשות ביניהן? זה כבר קרה מספר פעמים בעבר. איך יתמודד הארגון עם התנגשות בין ערב הסעודית ואיחוד האמירויות לבין אירן? נכון, גם זה כבר קרה בעבר.

מה יקרה ביום בו המדינות תידרשנה לגבש מדיניות בנושא מחירי נפט? הפער בין דרישות מדינות הנפט למדינות התעשייתיות יהפוך זאת לבלתי אפשרי. בקרב מדינות אלו יש אי נוחות רבה מהתערבות ארה"ב ואירופה בנעשה במדינותיהן. כיצד יגיב הארגון לנוכח התערבות של המדינות המוסלמיות בו בנעשה בין ישראל והפלשתינאים. כן התערבות או לא התערבות?

המשותף היחידי בין המדינות הוא חוסר שביעות רצון מהסדר העולמי הקיים ומהשארת השליטה העולמית בידי מדינות המערב העשירות. זה יוכל למשל להוות בסיס לשיתוף פעולה ביצירת מטבע עולמי חדש שיחליף את הדולאר, ומערכת בנקאית שתחליף את ה-SWIFT. טוב ויפה, אך היכן יוקמו המוסדות שינהלו זאת? מיקום של הנהלת מוסדות פיננסיים חייב להיות במקום יציב פוליטית ובידי ממשלה שלחברות האחרות יש בה אמון. הודו לא תסכים שזה יהיה בסין. סין לא תסכים שהם יוקמו בהודו. דרום אפריקה, אתיופיה, מצרים וארגנטינה לא מספיק יציבות. אפילו תחום זה לא יעבור בקלות, אם בכלל.

בינתיים הקימו המדינות במשותף את ה-New Development Bank (NDB). זאת בינתיים יוזמה צנועה בת מאה מיליארד דולאר. צנועה לנוכח משאבי הגופים הפיננסיים של האו"ם, ארה"ב והאיחוד האירופאי. צריך לחכות ולראות מה תהינה התוצאות של פעילותו. יעילות שיתוף הפעולה במסגרתו בין החברות תוכל להוות אינדיקציה לעתיד שיתוף הפעולה הכלכלי והמונטארי בין המדינות.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

5 תגובות על “איזו משמעות תהיה ל-BRICS?”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים אלי הגיב:

    אינני רואה איך ספקים הודים מתיישרים עם זמני אספקה של ספקים סינים

    • טל רשף תרבויות ועסקים טל רשף הגיב:

      הי אלי
      גם כשהחלה לעלות הכלכלה של סין, כמו שאתה בטח זוכר, טענו שהמדינה הנחשלת הזאת לא תצליח לפתח תעשיה ראויה לשמה
      עמים משתנים, כלכלות משתנות, מדינות משתנות

  2. טל רשף תרבויות ועסקים ארז הגיב:

    טל יפה סיכמת וניתחת, תודה. כיצד גוף זה והאינטרסים שלו מתקשר למשבר הנוכחי בעזה ולהסכמי הגז העתידיים ולשליטה של רוסיה באספקת הגז לאירופה. אשמח לתגובתך. תודה

    • טל רשף תרבויות ועסקים טל רשף הגיב:

      תודה לך ארז
      אני לא רואה את הקשר של הארגון הרופף הזה למלחמה בעזה, לפחות בינתיים. בין החברות בו יש פערים גדולים מדי בהקשר זה מכדי לשתף פעולה
      רוסיה, החברה בקבוצה, הייתה שמחה אם האחרות היו נעמדות לצידה בנושא אספקת הגז, שהוא מרכיב מרכזי בכלכלת רוסיה, אבל, כפי שצויין בכתבה, גם בתחום הדלקים הפוסיליים יש פערים גדולים מדי בין החברות, ולעתים אפילו התנגשות פנימית
      ה-BRICS רופף מדי בשביל ליצור קבוצת לחץ ואינטרסים בין לאומית בתחומים הללו שציינת

  3. טל רשף תרבויות ועסקים אפרת הגיב:

    המכנה המשותף של המדינות- מיקומן מאפשר שליטה על נתיבי הסחר העולמי כך שבעתיד ויהוו בסיס לשאיפות האירניות להשתלטות על העולם. לאור זה הצפי הוא שהמדינות הבאות שיצטרפו לארגון יהיו פנמה וצ'ילה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

עוני קובה בננות אופניים

לאן מועדות פניה של קובה?

לאן מועדות פניה של קובה? במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה

נורווגיה גשר תשתיות נוף

הבדידות המשגשגת של נורבגיה

נורווגיה היא אחת המדינות העשירות ביותר היום בעולם, עם תמ"ג נומינאלי לנפש של $92,646  לשנה. מרשים, אך לא תמיד היא הייתה כזאת. זאת מדינה קטנה