העתיד הדמוקרטיה והכלכלה של הונגריה

פיטורי רמטכל צבא הונגריה בחודש אפריל, לאחר פיטורי מאות קצינים בשדירות הפיקוד, הם צעד נוסף בתהליך מתמשך שעוברת הונגריה בשנים האחרונות. תהליך של כירסום בסמכויותיה של מערכת המשפט, הכפפת המדינה לשליט ועכשיו גם עיצוב מחדש של הפיקוד הצבאי.

מה מאפשר זאת? מה העתיד של הונגריה? על מנת לענות על שאלות אלו צריך להבין, ראשית כל, את התרבות של הונגריה. כיצד היא חושבת ומתנהלת ומה מעצב אותה.

המורשת הלאומנית ההונגרית

הונגריה בודפשט פרלמנט פסל לאומנות

ההיסטוריה של הונגריה ניצבת מאחורי כל דבר שניתן לפגוש בה, אפילו בעת סיור קולינארי בבודפשט. חשוב להכיר אותה.

הונגריה נכנסה אל התקופה המודרנית, התקופה בה האזרח הפשוט מפתח תפיסה פוליטית, בתפר שבין המאה ה-19 למאה ה-20, בחלומות של גדולה. העם ההונגרי היה עד אז חלק מהאימפריה ההבסבורגית, האימפריה האוסטרית. עקב היחלשותה היא ניסתה להרחיב את בסיס התמיכה בה על ידי הרחבתה לאימפריה אוסטרו הונגרית. ההונגרים, שקודם לכן היו כפיפים, הפכו עם השינוי לחלק מהשילטון.

זה יצר ציפיות שילוו את הונגריה בעתיד, אך זה לא נמשך לאורך זמן. במלחמת העולם הראשונה, מספר עשרות שנים מאוחר יותר, הייתה האימפריה בצד המפסיד וכחלק מהסכמי סיום המלחמה היא פורקה. הונגריה הופרדה מאוסטריה וגם איבדה שטחים נרחבים לטובת שכנותיה החדשות, זה יצר תיסכול והוא נשאר חקוק בזיכרון ההיסטורי. התסכול הזה מעצב אותה ויוצר הבדל עמוק בין התרבות ההונגרית לזאת של מדינות המערב.


הקליקו להכשרות וסדנאות לפעילות בהונגריה


במסגרת הונגריה החדשה, הדמוקרטית והלא יציבה, עלו כוחות חדשים. החזקים והשתלטניים בהם היו כוחות הימין הרדיקלי, ובראשם תנועת צלב החץ. אלה היו הונגרים לאומנים, שונאי דמוקרטיה, זכויות אדם, צוענים ויהודים גם יחד. בפרוץ מלחמת העולם השניה מצאו הנאצים אצל הלאומנים של הונגריה שיתוף פעולה נרחב שסייע להם בלחימה ובהשמדת היהודים והצוענים.

הנוכחות הנרחבת של מיעוטים בתוך הונגריה, הגדולה שאבדה והשטחים שנקרעו יצרו בהונגריה מורשת של ימין מיליטנטי. חיפוש אחר מנהיג חזק שישים את האומה בראש סדר העדיפות ויעמיד במקומם את המתנגדים והלא הונגרים. אל כל זה נוספה המורשת של השילטון הקומוניסטי.

תרבות של מדינה קומוניסטית לשעבר

הונגריה קומוניזם תהלוכה

הונגריה, כמו מדינות נוספות במזרח אירופה, עברה את השנים שלאחר המלחמה תחת שלטון של ממשלת בובות שנשמעה להוראות המגיעות ממוסקבה. האוכלוסיה ניסתה להתקומם בשנת 1956, המרידה נמחצה באכזריות, ולאחריה השלים העם ההונגרי עם גורלו.

כמו מדינות אחרות במזרח היא הפנימה לאורך תקופה זאת ערכים המוקנים בידי שלטון דיקטטורי, לצד המשך התיקווה להשגת העצמאות. השחרור מהקומוניזם הגיע לקראת סוף המאה ה-20. הונגריה, בדומה לשכנותיה, ניצלה את שקיעתה של ברה"מ על מנת להכריז על עצמאות, להקים רפובליקה, ולהצטרף עם הזמן לנאטו ולאיחוד האירופאי.

מחקרים שנעשו במדינות שונות מצביעים על כך ששלטון דיקטטוריאלי מטמיע בלב התושבים את האיבה לחריגים ואת הצורך במנהיג חזק וריכוזי, גם כאשר התושבים מתנגדים לשלטון הדיקטטוריאלי. בשטחי מזרח גרמניה הקומוניסטית לשעבר, לדוגמה, יש היום הרבה פחות מהגרים מאשר במערב גרמניה, ובכל זאת נרשמת הרבה יותר שנאת זרים מאשר במערב המדינה.

כך גם בסלובקיה, בפולין, ברוסיה, כך גם בהונגריה. כאן נופלת ההשפעה הזאת על קרקע פוריה של נטיה ללאומנות שונאת זרים וביקוש אחר מנהיג חזק, כפי שראינו.  על בסיס כל אלה הגיע ויקטור אורבן.

השתלטות עוינת על שלטון החוק

הונגריה צבא

ב-2010 עלתה לשלטון מפלגת פידס בראשותו של ויקטור אורבן. הסגנון שלו התאים למה שרצו רבים מהמצביעים: הוא שידר חוזק, התנשא על קבוצות שוליים, עיין את הלהטבים, כופף חוקים ונהלים. הוא עלה עם הבטחות כלכליות, צבר כוח ואז עבר לטפל במערכת המשפט ובדמוקרטיה עצמה.

עם עלייתו לשלטון החל תהליך דומה לזה שהתרחש במדינות אחרות הנשלטות היום בידי מנהיגים סמכותנים שהחלו את דרכם בקלפיות, דוגמת טורקיה של ארדואן ורוסיה של פוטין. אורבן ביצע שיקום יעיל של כלכלת הונגריה, עם רפורמות מבניות והסתייעות בקשר הכלכלי עם מערב אירופה. במקביל הוא פעל על פי המתכונת של ארתור פינקלשטיין, לבסס את השלטון על איבה כלפי המתנגדים, הצגת המתנגדים הפוליטיים כבוגדים ואנטי לאומיים.

כאשר הוא הצליח בכך והגיע לשליטה מלאה בפוליטיקה ההונגרית כבר לא היו לו אויבים אמיתיים, הוא הביס את כולם. מי יהיה האויב המיתולוגי? זאת לא הייתה בעיה, הוא מצא את האויב החדש בדמותו של ג'ורג' סורוס. המיליארדר היהודי יליד הונגריה הוצג כדמות אפלה המממנת את כל מה שיוכל לפגוע בלכידות ובחוזק של המדינה. השיטה, כך זה עבדה. אורבן צבר פופולריות רחבה, וסביר להניח כי גם אם ימות סורוס, בן ה-93, הוא ימצא אויב שטני אחר.

הפופולריות הנרחבת איפשרה לאורבן להעביר חקיקה שהכפיפה אליו את מערכת המשפט. הוא ניצל לשם כך את זמן הקורונה ששמר על ההונגרים בבית ויצר תחושת חירום. היום הוא שולט בלי עוררין במדינתו, מערכת המשפט נשלטת על ידיו וכמו תחת שלטונו של פוטין גם כאן אין לה היכולת לבקר את צעדיו ולהגביל אותם. הוא המשיך הלאה, הצעדים שהוא נקט השנה במסגרת הצבא מעלים את האפשרות שהוא ימנה שם את אנשי שלומו ויוכל לשלוח לרחובות חיילים חמושים, אם תהיינה התפתחויות שיאיימו על שלטונו.

העתיד המעורפל

הונגריה בודפשאט גשר ערפל עתיד

הפגיעה בעצמאות מערכת המשפט בהונגריה מעצבת את עתידה הכלכלי. העתיד הדמוקרטיה והכלכלה של הונגריה מידרדרים יחד. קודם כל הופיעה השחיתות. זה תמיד כך, היעדר בקרה על השלטון גורמת לו להיות מושחת. לאחר מכן הפגיעה בשלטון החוק ובדמוקרטיה הובילה לבעיות כלכליות.

חברות באיחוד האירופאי מחייבת מוסדות מישפט עצמאיים ותקינים וכאלה כבר אין בהונגריה. האיחוד התריע כי הונגריה לא עומדת בדרישות בתחום זה שבפני מדינות האיחוד. לאחר ההתרעות החלו הסנקציות. תקציבים שיועדו להונגריה בוטלו או קוצצו ואיתם שיתופי פעולה כלכליים. זה הקשה במיוחד כאשר המדינה לא קיבלה סיוע על רקע הקורונה ומלחמת אוקראינה.

הפגיעה בעצמאות מערכת המשפט בהונגריה מעצבת את עתידה הכלכלי. היום ההבטחה הכלכלית של הונגריה מתחילת ימי השלטון של אורבן הולכת ונמוגה. הכלכלה שלה צמחה יפה עד לפני מספר שנים אבל עכשיו כבר לא. בטבלת המדינות הקומוניסטיות לשעבר באירופה היא ניצבת מבחינת תמ"ג מאחורי סלובניה, צ'כיה, סלבקיה, ליטא, אסטוניה ופולין. לא העיפרון הכי מחודד בקלמר. בחודש פברואר השנה הדירוג של הונגריה במדד S&P הורד ל־BBB-.

זה צפוי רק להחמיר, כי האיחוד חושש מאוד מהנעשה בהונגריה ויאתר מנופים נוספים להפעיל עליה לחץ. נכון לעכשיו לא ניתן להרחיק אותה מהאיחוד. צעד כזה מחייב קונצנזוס של כל החברות, אבל פולין, שצועדת בנתיב דומה, מצביעה נגד אפשרות כזאת ומונעת את הרחקת הונגריה מהאיחוד. עם זאת הפעלת כלים כלכליים, בניגוד לביטול חברות, לא תלויה בהסכמת כל המדינות החברות.

ברקע ניצבת גם כלכלת ארה"ב. משמעות שחיקת הדמוקרטיה בהונגריה דומה מבחינת ארה"ב למשמעות ההפיכה המשטרית בישראל וגם האמריקאים צפויים להתחיל להטיל סנקציות על המדינה של אורבן בשלב כלשהו. רוסיה, המגלה אהדה למישטרו של אורבן, הולכת ונחלשת. עיצומים נוספים יצוצו. הונגריה תצטרך לבחור בין נאמנות למנהיג לבין שקיעה. חברות ישראליות ששוקלות כניסה לפעילות בהונגריה תצטרכנה לקחת את כל אלה בחשבון.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האנדרטה לקרבנות השואה ברלין גרמניה

כיצד מתמודדת גרמניה עם העבר הנאצי

ב-28 במרץ 2019 הוציאה להקת הרוק הכבד הגרמנית ראמשטיין שיר שכותרתו היא Deutschland (גרמניה). זה שיר שמילותיו מתארות את ההתמודדות של הכותב עם העבר של

שוייץ ציריך אגם כלכלה

להכיר ולהבין את שוויץ

שוייץ מצליחה ויחודית וחיוני להבין אותה כדי לפעול בה בהצלחה

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה

נורווגיה גשר תשתיות נוף

הבדידות המשגשגת של נורבגיה

נורווגיה היא אחת המדינות העשירות ביותר היום בעולם, עם תמ"ג נומינאלי לנפש של $92,646  לשנה. מרשים, אך לא תמיד היא הייתה כזאת. זאת מדינה קטנה