מה ניתן לצפות מנשיא ברזיל הנבחר?

הביטו באיש הזה המוביל בתמונה עצרת בחירות בסאו פאולו. קוראים לו לואיז אינסיו דה סילבה, או בקיצור "לולה". הוא בן 77, פוליטיקאי ותיק, כבר כיהן כנשיא ברזיל במשך שתי קדנציות, והעולם כבר צבר לא מעט שנות לולה. ניתן להביט קדימה, על בסיס העבר שלו, ולתאר את מה שניתן לצפות מלולה דה סילבה, הנשיא הנבחר של ברזיל: לברזיל, לעולם, לישראל.

מניין הוא צמח?

פאבלה ברזיל

הוא פוליטיקאי מסקרן, אדם שצמח מרקע יוצא דופן ועבר שינויי כיוון לאורך דרכו וכל אלה מקשים להבין אותו ולקטלג אותו. מנהיגים סוציאליסטים רבים בעולם מנכסים לעצמם ילדות קשה במשפחת מצוקה, אבל במקרה שלו זה אפילו נכון. מדובר באדם שגדל עם אמא שבעלה נטש אותה במשפחה מרובת ילדים שחיה במצוקה. מדובר במצוקה ברמה כזאת שהוא נאלץ לנטוש את בית הספר כבר בכיתה אלף על מנת לסייע למשפחתו, ובתחילת דרכו עבד כמצחצח נעליים בפינת הרחוב.

מאוחר יותר השתלב בתעשיית המתכת. הוא צמח במסגרתה ונהיה איש איגודי העובדים, אבל בשום שלב לא היו לו הזמן והאמצעים כדי ללמוד. הוא אדם נבון, לומד מהר, יודע קרוא וכתוב, את זה אנחנו יודעים, אבל בלי כל השכלה פורמלית. פעם גם הצהיר כי מעולם לא קרא ספר כלשהו. זה חיסרון? זה יתרון?


הקליקו לקבלת כלים לפעילות יעילה מול מדינות אמריקה הלטינית


הוא סוציאליסט, זה בגלל הרקע שממנו צמח? באמריקה הלטינית בדרך כלל הסוציאליסטים באים דוקא מהשכבות הגבוהות יותר, המשכילות יותר. פעם, לפני שנבחר לראשונה לנשיאות, דגל ברפורמות מפליגות שישנו את מפת הכלכלה הברזילאית, על פי מיטב המסורת הסוציאליסטית בעולם. החל מהרגע שקיבל את המושכות לידיו החל להתמתן וקיים רפורמות מתונות, כאלה הבונות מדינת רווחה ולא בונות חברה סוציאליסטית רדיקלית. מנהיגי איגודי העובדים לא אהבו זאת.

בשנת 1989, עוד כשהייתי עדיין נשוי, שהיתי בברזיל בטיול ירח דבש עם אשתי דאז. זאת הייתה תקופת בחירות, בכל מקום נשמעו השירים "אולה אולה אולה או לה, לולה לולה", אבל בדיעבד זה לא הספיק לו אז. מאוחר יותר הוא התמודד שוב ושוב ולבסוף נבחר פעם ועוד פעם. כנראה צדק צ'רצ'יל כאשר אמר כי "הצלחה היא להמשיך לנוע מכישלון לכישלון בלי לאבד את ההתלהבות".

מה מצפה לו?

גרפיטי מצוקה בזריל

היום הוא מקבל לידיו שוב את כלכלת ברזיל והחברה הברזילאית. לולה מקבל משק ברמה כלכלית בינונית, למרות היותה של ברזיל אדירה בשטחה ובאוכלוסייתה. יש לה יותר מ-8 מיליון קמ"ר ו-215 מיליון תושבים, שפע שטחי חקלאות, מים, נמלי ים עמוקים, גישה לאוקינוס ומחצבים רבים. למרות כל אלה הכלכלה ניצבת על פחות מ-15,000$ תמ"ג לנפש במונחי PPP (ישראל, לשם השוואה, עומדת על יותר מ-40,000).

ברזיל ידעה עליות ומורדות. הנשיא החוזר יצטרך להתמודד עם אתגרים רבים: הפגיעה ביערות הגשם בימי קודמו,  התרחבות שדות הסויה שהיו חלק מהגורמים לכך, חוסר היציבות של מחירי הסחורות שהם הבסיס לכלכלת המדינה, פערי ההכנסה הגדולים בחברה הברזילאית. קיימות גם השחיתות, הפשיעה בפאבלות ובכלל, אבטלה, זכויות הילידים והצורך לאגוד את כל אלה יחד ולהוביל את המדינה למצב מאוזן ויציב יותר. זה חלק ממה שיגדיר את מה שניתן לצפות מלולה דה סילבה, הנשיא הנבחר של ברזיל.

מה ניתן לצפות ממנו?

לולה נשיא ברזיל

לואיז אינסיו דה סילבה, שכאמור לא רכש השכלה ולא קרא, אינו אידיאולוג, אין לו תפיסת עולם נוקשה שמגדירה מה כן ומה לא. הוא פרגמטי, מאמין כי בין אם החתול שחור או לבן כל מה שחשוב הוא שיתפוס עכברים. מלבד היותו פרגמטי הוא גם מנוסה מאוד, לאחר עשרות שנים בפוליטיקה ושתי קדנציות כנשיא הוא מגיע עם תוכניות סדורות כיצד להתמודד עם האתגרים. הוא יציב לצידו סוללה של יועצים שיסייעו לו להוביל ולנווט את הספינה הברזילאית.

לנוכח זאת ולנוכח הרקורד שלו צפוי כי הוא לא יטלטל את הספינה הזאת, ימנע מרפורמות קיצוניות ויתנהל באופן מתון תוך עריכת שינויים נחוצים. עם זאת הוא יפעל תוך כדי תיאום עם בעלי העניין, גיבוש קואליציה תומכת בבית הנבחרים, במחוזות, שיש להם משקל גדול במדינה הפדרלית הזאת, באיגודי הפועלים ובקרב המעסיקים ובעלי ההון.

הנשיא היוצא, בולסונרו, פעל רבות למען בעלי ההון בברזיל על חשבון הסביבה, הפועלים והילידים שביערות. לולה צפוי להתמודד עם זה, לפעול בעצה אחת עם ארגונים בינלאומיים לעצירת הרס יערות האמזונס והגנה על השבטים החיים בהם, ולאורך הדרך צפויות לצוץ עדויות וממצאים לגבי הסיבה שמאחורי התמיכה של הנשיא היוצא בבעלי הההון. צפוי שמערכת המשפט תעשה ימים כלילות בחשיפת טובות הנאה שאולי עברו מיד ליד בתקופה המסתיימת. זאת לא תהיה תדהמה אם תתפוצץ פרשת שחיתות גדולה בהקשר זה.

מה ניתן לצפות מלולה דה סילבה, הנשיא הנבחר של ברזיל?

צפוי כי לולה יעודד את התעשיה, ובעיקר את התעשיות עתירות הידע, שיאזנו את ההסתמכות המוגזמת של כלכלת ברזיל על סחורות דוגמת נפט, סוכר, קפה, קקאו ופירות. ברזיל מצאה עצמה, בתקופת נשיאותו הקודמת, משתלבת בקואליציית ה-BRICS, יחד עם רוסיה, סין, הודו ודרום אפריקה. היום רוסיה שוקעת בבוץ האוקראיני, סין צוברת קשיים משלה, כלכלת דרום אפריקה מידרדרת, והענק הדרום אמריקאי צריך לחשב מסלול מחדש.

ומה לגבי הקשר עם ישראל?

כן, לצד זה ברזיל מהווה חלק מאזור הסחר של Mercosur, יחד עם ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי, אבל זה לא מספיק. אדם מנוסה כמו לואיז אינסיו דה סילבה מבין כי העתיד הכלכלי מצוי בקשרים עם מדינות המערב, ובעיקר ארה"ב והשוק האירופי. ניתן לצפות שבניגוד למנהיגים פופוליסטיים לטיניים הוא לא יחזר אחרי מדינות מצורעות אלא יחפש הסכמי סחר, קשרים עם וושינגטון, ברלין ופאריז, והרבה הרבה טכנולוגיות. בינתיים יש לברזיל הסכמי סחר, מלבד מדינות מרקוסור, בעיקר עם מדינות לטיניות ולצידן עם ישראל, מצרים והודו. זה לא מספיק.

כן, ביקוש טנכולוגיות זאת לא המצאה שלו, אמריקה הלטינית מחפשת טכנולוגיות מזה זמן מה, וזה מביא אותנו אל ישראל, מדינת הסטארט אפ. היו לו התבטאויות עוינות כלפי ישראל בעבר ואוהדות לפלשתינאים, אך הוא מעולם לא פעל כנגד ישראל, וברזיל, כמו מדינות אחרות, רוצה להקים חברות הייטק, לפתח טכנולוגיות ולמכור אותן בשוק שהוא הרבה יותר מבטיח מאשר שוק הסחורות. לולה כבר היה כאן לפני כעשור שנים וסביר מאוד שהוא יופיע כאן שוב במהלך הקדנציה הנוכחית. מה יש לכם להציע לו ולשוק של ברזיל?

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

3 תגובות על “מה ניתן לצפות מנשיא ברזיל הנבחר?”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים Amit Kenny הגיב:

    גרתי בברזיל בזמן שלטון לולה הקודם. אני לא רואה סיבה לצפות שהוא יהיה שונה משלטון מפלגת הפועלים כפי שהיה לפני בולסרנו. הוא יקדם שחיתות, ימציא אלפי משרות מיותרות ע"ח משלם המיסים לטובת המקורבים למפלגה. יתקע בבירוקרטיה סוציאליסטית כל דבר טוב, וכך יאלץ לפנות לדרכים עוקפות (כן, שחיתות). הוא ישתמש בכספי המיסים לשחד חברי קונגרס וסנטורים לתמוך במדיניותו. האם הוא יעשה משהוא טוב? לא.

  2. טל רשף תרבויות ועסקים Levanah Valeria הגיב:

    Todos os brasileiros sabem que está eleição já começou CORROMPIDA. NOS DEBATES ELE JA DIZ ISSO. "QUANDO EU GANHAR", falou para o então Presidente Bolsonaro. O problema do Brasil se chama: ESTRANGEIRISMO OPORTUNISTAS. Em seus países as pessoas eram pobres miseráveis, saíram de guerras ao virem para cá, sem lei e sem governo direitoarredaram as terras, fizeram Deus clãs imigratoriis e assim, SURGIU OS BRASIS. LULA e só um fantoche nas mãos da MIDIA judaica, dos empresários árabes, da invasão dos chineses e do ESTADOS UNIDOS que não encontramos aqui, mas, parece nos manipular para seu Bel prazer. SO IS BRASILEIROS QUque infelizmente teremos que aguentar esse ROUBO e aturar essa corja na política judiciário senado e assim vai…SEJA BENVINDA CORRUPÇÃO.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עוני קובה בננות אופניים

לאן מועדות פניה של קובה?

לאן מועדות פניה של קובה? במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145

מיאנמר תמיכה באאונג סן סו צ'י

קריסת החונטה במיאנמר

מיאנמר שבין דמוקרטיה לדיקטטורה משתנה עקב מלחמת אזרחים. החונטה הצבאית השולטת במיאנמר חשה לאחרונה פחות ופחות בטוחה בכוחה וביציבות השלטון שלה. התקוממות נגדה פורצת במחוזות שונים במדינה, ובחלקם היא אף הובסה

חויאר מיליי הנשיא הנבחר של ארגנטינה

מה ניתן לצפות מהנשיא החדש של ארגנטינה?

קוראים לו חויאר מיליי (Javier Milei) והוא נבחר השבוע לנשיאות ארגנטינה. הוא מוגדר על ידי רבים כליברטריאני ומגדיר עצמו כאנרכו קפיטליסט. התומכים שלו מבטיחים כי

מערב סיור קולינארי בבודפשט

העתיד הדמוקרטיה והכלכלה של הונגריה

פיטורי רמטכל צבא הונגריה בחודש אפריל, לאחר פיטורי מאות קצינים בשדירות הפיקוד, הם צעד נוסף בתהליך מתמשך שעוברת הונגריה בשנים האחרונות. תהליך של כירסום בסמכויותיה