רוסיה – מדינה בהפרעה

האירועים ברוסיה לאורך סוף השבוע הצביעו על חוסר היציבות של המדינה והמישטר ועל הסכנות הרובצות לפתחה. סכנות? הזדמנויות? תלוי למי? כדי להבין את רוסיה חיוני להבין את מקורות אותה הפרעה. יש כאן פסיפס לאומים, כלכלה רעועה, היעדר איזונים ובלמים ותרבות כוחנית. בתוך כל אלה אנשים בעלי כוח רב שהחלטה שלהם יכולה לשנות את פני הדברים. רוסיה – מדינה בהפרעה והטנקים של ואגנר מול מוסקבה הצביעו על ההפרעה בה נתונה רוסיה. עדיין לא נאמרה בה המילה האחרונה.

בלי איזונים ובלמים

טנקים ברוסטוב רוסיה

מעניין לראות באיזו פתאומיות החל העימות בין פוטין לפריגוז'ין ובאיזו פתאומיות הוא שקע. לתמיד? איש אינו יודע. המדינה ביטלה את עצמאות מערכת המשפט שלה ואת עצמאות הפרלמנט, אין בה איזונים ובלמים לשלטון ואנשים דוגמת פריגוז'ין מקבלים כוח עצום בלי בקרה רק בזכות האינטרס של המנהיג. במצב כזה בטחון המדינה תלוי בהחלטה של אדם יחיד, בין אם הוא מפקד ואנגר ובין אם הוא נשיא המדינה.

הטנקים של ואגנר מול מוסקבה הצביעו על ההפרעה בה נתונה רוסיה. במקביל האוכלוסיה האזרחית הביטה מהצד וצילמה בטלפון הסלולארי. גם הם לא יהוו איזונים ובלמים. האזרחים פסיביים ומאפשרים לאנשים החזקים לנהל ולדרדר את המדינה בלי לעמוד בדרכם.

מן הצד הביטו גם חיילים רבים שגויסו בלי לרצות בכך. הם הביטו במשוריינים שדהרו למוסקבה בלי לנסות לעצור אותם. מה יקרה אם תהיה הידרדרות נוספת שכזאת בהמשך הדרך? האם הם ינטשו את המקום בו הוצבו ויחזרו הביתה בלי לבחור צד? במלים אחרות, האם הצבא הרוסי עלול להתפורר במצב דומה. נכון, הוא בלתי יעיל, אך יש לו תפקיד ולא ברור מה יקרה בלעדיו.

הפעם הקודמת בה היה מצב דומה לזה הייתה בשנת 1917, כאשר פרצה המהפיכה הבולשביקית. רוסיה הייתה נתונה במלחמת העולם הראשונה מול גרמניה ואוסטרו הונגריה. חיילים רבים ערקו מעמדותיהם בחזית או במקומות אחרים. חלקם הצטרפו לכוחות המהפיכה, רובם הלכו הביתה, לאישה או לאמא. עכשיו יש הסכם. הוא מאבטח את המנהיג אבל מה עם אלה שמתחתיו? האם אלפי החיילים של ואגנר ישלחו הביתה, או לכלא? פוטין לא יסמוך עליהם יותר. האם יתחיל כעת מבצע טיהור? ליל הסכינים הארוכות?


לפרטים והזמנת ההרצאה על תרבות רוסיה


אז, ב-1917, שנים חלפו עד שחזר השקט לאמא רוסיה ובינתיים היו מחוזות שהכריזו על עצמאות. האם זה מה שעלול לקרות בהמשך הדרך? תקופה של אירועים כאלה היא תקופה של כאוס, ובזמנים של כאוס עלולה להתרחש התפוררות.

ההתפוררות

רוסיה מפה אתנית

זאת המפה של החלוקה האתנית ברוסיה. כו, היא נראית כמו מלמלה, או לחילופין בד שנשפכה עליו חומצה, מחולקת למובלעות קטנות ולעתים אף קטנטנות של קבוצות שונות. חלקן שואפות מזה זמן רב לעצמאות וישמחו לנצל כל הזדמנות על מנת להתקומם ולעשות זאת. למשל צ'צ'ניה שכבר ניסתה למרוד בעבר, למשל דגסטן, ובעצם כל הקווקז הרוסי. מובלעות משמעותיות נמצאות לאורך כל סיביר, אחרות מצויות בצמוד לגבול קזחסטן. הביטו במפה, יש עוד.

הזדמנות שכזאת גם תשחק לידי היפנים החולמים להשיב לידיהם את האיים הקוריליים שנגזלו מהם בסוף מלחמת העולם. הפינים ישמחו לספח אליהם בחזרה את חבל קרליה שנכבש בידי הרוסים במלחמת החורף. הגיאורגים מחכים להזדמנות לקחת בחזרה את דרום אוסטיה. איזו מבין האפשרויות הללו תתקיים בעת כאוס בתוך רוסיה? דבר לא בטוח והכל אפשרי.

אם יתפתח קונפליקט צבאי חמור יותר בתוך רוסיה, בכל מקרה המדינה תהיה ממוטטת. גם אם רק חלק מהאפשרויות שתוארו כאן יתרחש זה יכניס את רוסיה לכאוס מתגבר והולך ולאובדן שליטה מתגבר.

מה העתיד של רוסיה?

צבא רוסיה

רוסיה – מדינה בהפרעה. כרגע נראה שהמשבר מסתיים עם התקפלות של כוח ואגנר, ובתוך כך היא ממשיכה לאבד את מעמדה כמעצמה. עם הכרזת המלחמה של כוח ואגנר פנה פוטין אל שכנותיו וביקש מהן עזרה. מדינות כמו קזחסטן ובלרוס חייבות לחיילים שלו את הישרדות השלטון בהן. כולן, למרות זאת, ענו בשלילה, זה עניין פנימי רוסי, זה לא עניינם. זה כבר החל קודם לכן עם התגלות חוסר היעילות הצבאית הרוסית במערומיה במלחמת אוקראינה.

הכלכלה של רוסיה כבר עכשיו נמצאת בצרות, והיא תידרדר עוד יותר, אפילו תקרוס. כך יהיה גם בתחומים רבים אחרים: הבריאות, החינוך, הסדר הציבורי, כולם יסבלו, בנוסף לסבל שכבר קיים. טוב, כך זה במדינה טוטליטרית.

האם מתוך עיי החורבות של הכאוס הכוח העיקרי ינוע לעבר דמוקרטיה וזכויות אדם? קשה לראות זאת קורה. האומה הרוסית לאורך ההיסטוריה חיפשה אדם חזק בהנהגה, או לפחות אדם הנראה כך. פעם זה היה הצאר ופעם סטאלין ועד עכשיו היה פוטין. כן, הוא נתפס כמנהיג חזק. היום כוחו ותדמיתו הולכים ומתפוררים, אבל מי יתפוס את מקומו בבוא העת? האם לפריגוז'ין היה בשלב מסוים הפוטנציאל הזה? ואולי לנבלני, המנהיג הדמוקרט הנתון במאסר. האפשרות הזאת לא נראית סבירה לנוכח העבר. לפוטין ולפריגוז'ין יש טנקים, לנבלני יש סימפטיה.

לנוכח כוחות הפיצול החזקים בקונפליקט עתידי נוסף יתכן ונראה את רוסיה נקרעת לחלקים עצמאים וכוחה מחולק בין מדינות שונות. מקרה כזה יהיה סופה של רוסיה כפי שאנו מכירים, אשר היוותה שחקן מרכזי באירופה מאז ימי הפלישה אליה של נפוליאון. המעצמה המקרטעת תהפוך לצבר של מדינות חלשות ומסוכסכות ביניהן. במצב כזה אוקראינה תקבל בחזרה את החלקים שנגזלו ממנה ותנשום לרווחה, מיעוטים שלא את כולם אנו מכירים יקבלו מדינה על המפה העולמית, ונאטו תוכל להישען לאחור וללגום בשלווה סוף סוף את ספל הקפה.

השבת הזאת הראתה לנו שרוסיה בהפרעה והכל בה אפשרי, ככה זה כשאין איזונים ובלמים. כל מה ששורטט כאן הוא רק אפשרות אחת מני רבות.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מיאנמר תמיכה באאונג סן סו צ'י

קריסת החונטה במיאנמר

מיאנמר שבין דמוקרטיה לדיקטטורה משתנה עקב מלחמת אזרחים. החונטה הצבאית השולטת במיאנמר חשה לאחרונה פחות ופחות בטוחה בכוחה וביציבות השלטון שלה. התקוממות נגדה פורצת במחוזות שונים במדינה, ובחלקם היא אף הובסה

כפר מאלי אפריקה סאהל

מה מתרחש בסאהל ומדוע זה קורה?

ההפיכה הצבאית בניז'ר אינה הראשונה בסאהל, אזור הערבות שמדרום לסהרה. נוכחים כאן כל הגורמים הנחוצים על מנת ליצור דרמה וקטסטרופה: דת, עוני, מידבר, קולוניאליזם אירופאי

הצבא היפני - כוחות קרקע

עליית הוצאות הבטחון של יפן

תקציב הבטחון של יפן, שהיה נמוך מאוד עד כה, יגדל באופן משמעותי בשנים הבאות. יש ליפן היסטוריה של מורשת צבאית, יש סיבות להגדלת התקציב ויש

משטר אוטוקרטי בית כלא

מדוע נכשלות שוב ושוב האוטוקרטיות

האם פוטין יסיים את דרכו בבית הכלא? על הגרדום? אולי עם כדור בין העיניים מאנשי ההפיכה שיפרצו אל לשכתו? ימיו ספורים, אולי חודשיו ספורים. הכישלון