מדוע נכשלות שוב ושוב האוטוקרטיות

האם פוטין יסיים את דרכו בבית הכלא? על הגרדום? אולי עם כדור בין העיניים מאנשי ההפיכה שיפרצו אל לשכתו? ימיו ספורים, אולי חודשיו ספורים. הכישלון שלו הוא הכישלון של האוטוקרטיה הרוסית לדורותיה, ואולי לא רק הרוסית. מדוע נכשלות שוב ושוב האוטוקרטיות?

המצב של רוסיה הולך ומידרדר. מצעד הכיבוש אל תוככי אוקראינה הפך לבוץ מלחמתי, הדריכה במקום הפכה לנסיגה, הבטחון העצמי הכלכלי הפך לקריסה. הגיוס הכללי מייצר התנגדות אזרחית, ושוב נשאלת השאלה מדוע הצבא הרוסי כה בלתי יעיל? וגם מדוע הארגון והמימשל כה בלתי יעילים, ומדוע השליט כה בלתי יעיל. התרבות הרוסית לדורותיה מעלה משטרים אוטוקרטיים, שלטון שלא לוקח בחשבון את רצון העם, רצון האנשים.


לפרטים על הרצאה אודות תרבות רוסיה: https://intelectual.co.il/lectures/world-cultures/russia/


צ'רצ'יל אמר בשעתו כי הדמוקרטיה היא צורת שלטון גרועה אך עדיין לא המציאו טובה ממנה. אולי, ניתן לראות זאת כך, אבל בטוח ששלטון שלא לוקח בחשבון את רצון העם הוא בכל מקרה גרוע, יש בו כמה כשלים פנימיים שפשוט לא ניתן להתעלם מהם. בואו נבחן את הכשלון בתחומים שונים של משטרים אוטוקרטיים והסיבות לכך.

זה כך רק ברוסיה?

משטר אוטוקרטי בית כלא

ממש לא.

ונצואלה, בעלת עתודות הנפט האדירות, קורסת כלכלית. קובה ממשיכה לחיות בעוני סוציאליסטי. באירן הכלכלה מתמוטטת עקב הסנקציות הבינלאומיות והאוכלוסיה הליברלית מתקוממת ברחובות. בצפון קוריאה הכלכלה הריכוזית בלי פשרות ופולחן אישיות שושלתית נכשלו כישלון חרוץ. בלבנון וטורקיה הכלכלה שוקעת ככל ששוקעת הדמוקרטיה. סין, הממשיכה את הסגרים, מייצרת סנטימנט בינלאומי נגדה ושוקעת בים של עימותים מבית ומחוץ. הכלכלה תקועה ומחאות פורצות למרות יד הברזל של השילטון.

ראו מה קורה במדינות ערב השונות, הרפובליקות של מרכז אסיה וכך הלאה. ראו מה היה מצבן של מדינות הגוש הקומוניסטי בזמן המלחמה הקרה, והיכן היו המדינות הדמוקרטיות לעומתן. ניתן תמיד להשוות את מערב גרמניה ומזרח גרמניה, זה קל. ראו את הפיגור המתמשך של כל מדינה לא דמוקרטית בעולם, מלבד הבודדות שיש להן מאגרי גז ונפט מתחת לאדמה. מה יקרה כאשר המאגרים הללו ידלדלו?

ובכן, מדוע נכשלות שוב ושוב האוטוקרטיות? קו ברור מסתמן בין מדינות של דמוקרטיה, שוק חופשי, חופש הפרט ושגשוג כלכלי מצד אחד, לבין מדינות של אוטוקרטיה, הגבלת הפרט, הגבלת הכלכלה ופיגור כלכלי מצד שני. מה נותן יתרון למדינות של זכויות אדם ודמוקרטיה? שני גורמים: החופש שמאפשר מוטיבציה, והאיזונים והבלמים במימשל. חיוני להבין זאת בעת ניסיון לנתח את הכשלון בתחומים שונים של משטרים אוטוקרטיים והסיבות לכך.

החופש שמאפשר מוטיבציה

אמריקה הלטינית התנהגות בחברה טלפון

מה מאפשר שגשוג כלכלי?

הכלכלה היא סך התוצאות של הפעילות של כל האזרחים, ככל שהאזרחים יפעלו וייצרו ויתקדמו יותר תתקדם ותשגשג יותר הכלכלה. מה בטבע האדם מדרבן אותנו לפעול ולהתקדם? הרצון להצליח, היכולת להצליח. ההיסטוריה מראה באופן ברור שהאנשים יצרניים יותר ככל שמאפשרים להם יותר לעשות ולפעול למען הגשמת החלומות שלהם.

חברה חופשית מאפשרת יותר יוזמה ופעילות יצרנית ובעקבותיהם – שגשוג כלכלי.

מימשל שלא מאפשר לקיחת יוזמה ומרכז את כל הפעילות הכלכלית בידיו, עוצר זאת, כמו למשל במשטר קומוניסטי. הוא מעביר לאזרחים את המסר שאין בשביל מה להתאמץ, ממילא זה לא יקדם אותם. כך גם חוסר שיוויון כלכלי קיצוני, שמרכז את הכוח בידי טייקונים המונעים תחרות, ומונע מחלקים רחבים באוכלוסיה ליזום ולהתקדם כי סולם ההתקדמות ממילא חסום בפניהם.

המשטר הידידותי ביותר להתקדמות כלכלית הוא הדמוקרטיה שיש בה זכויות לפרט ומדינת רווחה. השגשוג הכלכלי הופיע עם המחשבה החופשית שהעלתה את המהפיכה התעשייתית בבריטניה, השגשוג הכלכלי מתקדם מאז ברמתו הגבוהה ביותר במדינות דמוקרטיות וחופשיות, אשר גם דואגות לרווחה ודאגה לפרט.

היו מספר מדינות בודדות בתקופות מוגבלות שהצליחו לייצר שגשוג בחברה אוטוקרטית: גרמניה הנאצית, סין של אחרי מאו. השגשוג היה קצר טווח. קראו אודות חופש כלכלי ואוטוקרטיה בסין, סין דהרה קדימה במשך מספר עשורים והיא הגיעה לתקרת זכוכית שמעבר לה יש צורך לשחרר את חופש הפרט ולוותר על הבלעדיות של שלטון המפלגה. המפלגה לא מוכנה לוותר על כך, גם לא השליט, בין אם הוא שי ג'ין פינג, סטאלין או היטלר, והכלכלה הולכת בעקבות החופש והדמוקרטיה ויורדת למטה.

שאלתם את עצמכם מדוע כל המערכים ברוסיה לא מתפקדים כראוי? הלחימה, האספקה, הגיוס בימים אלה, הפיקוד, האדמיניסטרציה. ככה זה כאשר עודף שליטה פוגע במוטיבציה של היחיד לפעול. מסקרן לשאול מה היה קורה לכלכלת גרמניה אילו המשיכה לאורך זמן תחת שלטונו של היטלר, מתי היה מצבה הפנימי מתרסק.

האיזונים והבלמים במימשל

לאחר טראמפ והקורונה

שי ג'ין פינג, חמינאי, קים, מאדורו ופוטין גם מלמדים אותנו על כשלון עמוק לא פחות במבנה של המימשל האוטוקרטי: חסימת כלים של איזון ותיקון הדרך.

מדוע לא מודה פוטין, לנוכח התרסקות הכלכלה, הכישלון הצבאי וההתמרמרות האזרחית, כי הניסיון שלו נכשל ומוותר על המלחמה המבישה באוקראינה? הוא לא עושה זאת כי האגו שלו והחשש שלו להיתפס כנכשל לא מאפשרים לו לוותר, והמדינה שוקעת בבוץ כי אין מי שיבקר ויאזן את החלטות השליט.

מדוע לא מוותר שי על המדיניות הכושלת של אפס קורונה הממוטטת את כלכלת סין ומשנה את דרכו? שוב, הוא לא עושה זאת כי האגו שלו והחשש שלו להיתפס כנכשל לא מאפשרים לו לוותר, והמדינה שוקעת בבוץ כי אין מי שיבקר ויאזן את החלטות השליט.

זאת גם הבעיה עם הניסיון שנכשל בצפון קוריאה ובכל מקום אחר שבו קולו של העם לא מכתיב את דרכה של המדינה. אין איזונים, אין בלמים, אם השליט הולך שבי אחרי כשלונות של ההבנה שלו והאישיות שלו, המדינה תשלם מחיר כבד יותר ויותר, אין מפלגה שתחליף את השלטון ואת המדיניות. דרך ללא מוצא.

האם כל אומה יכולה לבחור בדרך של הדמוקרטיה?

הטליבאן

כנראה שלא. השיעור שלמדנו עקב חזרתו של הטליבאן לשלטון באפגניסטן הוא שהעם האפגני מוכן להילחם למען אללה, אבל לא למען הדמוקרטיה וזכויות האדם. לוחמי הטליבאן חירפו את נפשם על מנת לגרש את הזרים ולאפשר להם לכפות את הדת על תושבי המדינה, המודרניים באוכלוסיה לא היו מוכנים לחרף את נפשם למען החופש והדמוקרטיה.הם הפסידו במלחמה שהם לא היו מוכנים להילחם בה.


לליווי לפעילות מול מדינות ערב והאיסלם: https://intelectual.co.il/markets/arab-markets/


ראינו זאת גם במהפיכות האביב הערבי שבהן, למרות שבדרך כלל הן החלו למען חופש ודמוקרטיה, זה שהכתיב את המשך הדרך היו איש הדת או הגנראל. אוכלוסיה משמרת בידה את החופש רק אם היא מוכנה להקריב למענו קורבנות, ולא כל אומה מוכנה לעשות זאת.

האם זה אומר שהן נידונו לשלטון עריץ? גם זה לא בטוח. מבט לעבר התרבות הרוסית ומלחמת אוקראינה מלמד כי לאוטוקרטיה יש שורשים עמוקים בתרבות הרוסית, אבל כך היה גם לתרבויות של יפן וגרמניה, שערכו שינוי היסטורי לאחר מלחמת העולם והיום הן דמוקרטיות ומשגשגות. כן, לפעמים עמים עורכים שינוי עמוק ועולים על דרך הדמוקרטיה והשגשוג. נראה שלשם כך צריך טראומה.

אז מה יהיה?

אדם מול ים

נראה שיהיה טוב, ובעצם כבר עכשיו די טוב בעולם, למעט במקומות מוגבלים, וזאת משום שמרבית העולם כבר במצב זה או אחר של דמוקרטיה. לפני מאתיים ועשרים שנה היו בעולם רק שתי דמוקרטיות, בריטניה וארה"ב, וגם השגשוג בעולם היה מצומצם. היום יש למעלה ממאה דמוקרטיות, ברמות שונות, והשגשוג רק עולה ומתרחב,

לפני שהשגשוג והחופש יתפרשו על פני כל העולם יהיו אירועים שבהם שכרון הכוח והראיה קצרת הטווח ישיאו מנהיגים ומעריצים לנסות לתפוס נתח מההיסטוריה בעזרת כוח ורמיסת זכויות אדם. כן, בסופו של יום הם ילמדו את הלקח בדרך הקשה, כפי שלמד זאת פוטין, כפי שלמדו היטלר, סדאם חוסין ואחרים, אבל לפני כן ישקעו הכלכלות של המדינות ויקוננו אמהות רבות על קברי בניהן.

מצבנו היום נראה מבטיח, שנים רבות עברו מאז שהיה רעיון האוטוקרטיה בעולם במצב כל כך רעוע. המערב עולה מעלה מעלה: האם האימפריה מכה שנית? כן, המערב מאוחד יותר מתמיד כנגד העריצים, ומדינות עריצות מתקשות יותר ויותר לתפקד בלי שיתוף פעולה איתו.

אתם ואני חיים במדינה דמוקרטית משגשגת כלכלית. זה לא ברור מאליו, כפי שראינו. הבנו מדוע נכשלות שוב ושוב האוטוקרטיות. לנוכח הכשלון בתחומים שונים של משטרים אוטוקרטיים והסיבות לכך כדאי לברך על מצב זה וחשוב לשמור עליו.


סרטון ההרצאה אודות פעילות עסקית מול משטרים וכלכלות בעולם

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

3 תגובות על “מדוע נכשלות שוב ושוב האוטוקרטיות”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים בנצי גורן הגיב:

    תודה רבה טל.
    השכלתי.

  2. טל רשף תרבויות ועסקים אריק הגיב:

    מעניין ומחכים. תודה

  3. טל רשף תרבויות ועסקים ניר דורון הגיב:

    אמיתי, מעורר ונכון. מאמר חשוב!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יואן סין מטבע כסף

מבט על מצב כלכלת סין

סין, שנת 2024. מבט על מצב כלכלת סין מזהה אותה מתנדנדת. ימי הצמיחה המהירה ו"הכל מיוצר בסין" כבר שייכים לעבר, היא בהחלט מעצמה אבל כבר

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

מיאנמר תמיכה באאונג סן סו צ'י

קריסת החונטה במיאנמר

מיאנמר שבין דמוקרטיה לדיקטטורה משתנה עקב מלחמת אזרחים. החונטה הצבאית השולטת במיאנמר חשה לאחרונה פחות ופחות בטוחה בכוחה וביציבות השלטון שלה. התקוממות נגדה פורצת במחוזות שונים במדינה, ובחלקם היא אף הובסה

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,