מצבה של כלכלת ארצות הברית

ובכן, מה יש לומר על מצבה של כלכלת ארצות הברית?

זה אולי הנושא הכלכלי המטופל ביותר בעולם. אין ספור כתבות חוות דעת וניתוחים מתפרסמים על כך בכל שבוע. על הפד ועל וול סטריט, על מדיניות הנשיא ומדדי המניות והתעסוקה. הכתבה הנוכחית תניח את כל אלה הצידה על מנת לבחון את מי התהום של הכלכלה הגדולה בעולם. הגורמים והמגמות שמובילים ומאפיינים אותה ומשפיעים עליה ועל העולם לטווח ארוך.

להכיל ולחדש

AI אינטליגנציה מלאכותית

אם לאפיין את כלכלת ארה"ב בשתי מלים הן תהיינה להכיל ולחדש.

ארה"ב מכילה ריבוי דיעות, קבוצות, כיוונים והשפעות. היא מתפתחת עם הריבוי הזה לאורך עשרות השנים של מאז מלחמת העולם ה-2 למרות השינויים שבדרך. היא התמודדה עם ברה"מ והיום עם סין. עמדו בראשה נשיאים שונים לחלוטין זה מזה, מחדשנים דוגמת דילנו רוזוולט ועד שמרנים דוגמת ג'רלד פורד. מכוחניים דוגמת רייגן ועד פשרנים דוגמת קרטר. היא אפילו מצאה עצמה תחת טראמפ, כנראה הנשיא הגרוע בתולדות המדינה, והמשיכה להתפתח.

המבנה שלה, צורת המחשבה והמנגנון היעיל שמאחורי השינויים שבדרך אחראים לכך.


לקריאת הפוסטים הקודמים הקליקו


ומעבר לכך – החדשנות. מימי בנג'מין פרנקלין ועד ימי ה-AI מדינת המהגרים הזאת, שפתוחה לאנשים שונים וצורות מחשבה שונות היא הכר הפורה ביותר בעולם לחשיבה יצירתית. בזמן בו השמרנות האירופאית והשמרנות היפנית מאדירות את ההיצמדות אל הקיים, והשתלטנות הרוסית והסינית מדכאות חופש מחשבה, כלכלת ארה"ב מובילה בחדשנות. עם טסלה ואינטליגנציה מלאכותית, עם טיסות לחלל ומעבדי מחשב, ובעצם בכל תחום טכנולוגי.

איך זה עובד?

חוב לאומי שואב אבק דולארים

כפי שראינו בכתבה על הדרך האמריקאית, ארה"ב מקדשת את היעילות על פני ערכים אחרים.יש מי שאוהב את דרך החיים האמריקאית ויש מי שלא, אבל אין ספק שהיא מביאה לתוצאות כלכליות. הערים שלה לעתים קרובות חסרות חן, אבל התנועה בהן מהירה ויעילה. שכר העובדים בה נשחק, אבל מתווספים מקומות עבודה רבים בכל שנה.

יש בה מאות מיליוני תושבים ממוצאים שונים ודתות שונות, וכולם מאוחדים במרוץ להצטיין ולהצליח. מי רוצה להיות מיליונר. הם לא נמדדים בנאמנות למפלגה, בכיבוד העבר והזקנים או בציות למנהיג. הם מאמינים בהצלחה. זה מכיל במסגרת כוח האדם את כלל הנשים, זה נותן לגיטימציה לכל פעילות שמגדילה את חשבון הבנק. זה נותן כוח שלמתחרות שלה אין.

לצד זאת גם יש מנגנונים חזקים שאין למתחרים שלה. ארצות הברית אחראית על המטבע הראשי בפעילות בינלאומית – הדולאר. היא שולטת במנגנון הטרנזקציות הבינלאומיות – הסוויפט. ממוקמות בה הבורסות הראשיות, יש בידה את התקציבים הגדולים בעולם, מוסדות המחקר החשובים בעולם, ויש עוד. גרמניה נכנעה בשתי מלחמות עולם ליכולת הכלכלית האמריקאית, כך גם מול ברה"מ במלחמה הקרה, ועכשיו מול סין ורוסיה.


לקבלת פרטים והזמנת סדנאות והרצאות על ארה"ב ופעילות בה הקליקו


זאת לא ארה"ב לבדה. מאחוריה ניצבת הקואליציה של מדינות המערב, שאינה אחידה, אבל פועלת לעבר יעדים משותפים בשם ערכים משותפים, והכי חשוב – תחת הנהגתה של ארה"ב, כי אין לה בינתיים תחליף.

והחדשנות. זאת מדינה של מהגרים שהגיעו לאורך השנים מעשרות מדינות מקור ותרבויות. אנשים שויתרו על תרבות האם שלהם למען היטמעות בחברה האמריקאית. זה יצר פתיחות גדולה של אנשים שלא נצמדים אל הקיים ואל מורשת העבר, כי את אלה הם הרי השאירו מאחוריהם. הם פתוחים לקבל את החדש יותר מאשר חברות של עם יושב על אדמתו, דוגמת אירופה ויפן, מעוזי השמרנות.

זאת הרוח שמאחורי ריבוי הפטנטים, המחקרים המדעיים, ההמצאות והשינויים, מההמבורגר ועד הנורה החשמלית, מהמחשב האישי ועד הטסלה.

מה בהמשך הדרך של אמריקה?

דרך אופק יעד

השורה התחתונה בנוגע לכלכלת ארצות הברית היא שמאחורי המשברים, חילופי הגברי, שינויי המדיניות והעלאות או הורדות הריבית יש מנוע רב עוצמה של הכלה וחדשנות. המנוע הכלכלי הכי חזק בכלכלה של ימינו. לא לכל אומה מתאימה הדרך האמריקאית, אבל במה שנוגע להבאת תוצאות כלכליות היא מספר אחד ונראה שכך היא גם תמשיך להיות.

כלכלת ארה"ב מובילה עקב פלורליזם ויכולתה לחדש טכנולוגית. אתגרים היו ואתגרים יהיו. זאת המדינה שהתמודדה עם הנאצים, המלחמה הקרה, תקופות של מיתון, הפגנות נגד מלחמת וייטנאם ועליית האיסלם. בהמשך הדרך ניצבים אתגרים משמעותיים נוספים שאין להקל בהם ראש: סין, רוסיה, –BRICS ואחרים, אך הם לא מאפילים על מה שהיא כבר צלחה.

ארה"ב תצטרך לעבור את התנודות בשוק ההון שלה, המאבק המסחרי מול סין, הלחימה ברוסיה, הטרור האיסלמי והפיצול הפנימי בתוך החברה האמריקאית. הם משמעותיים, אך לא יותר מהאתגרים שנשארו מאחוריה ויש לה את הכלים לעשות זאת, בין אם יבחר נשיא כזה או נשיא אחר.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בריטניה ברקזיט האיחוד האירופאי

מצבה של כלכלת האיחוד האירופאי

סקירה של כלכלת אירופה בשנת 2024 לנוכח ארה"ב וסין, החולשות שלה, החוזקות שלה, התהליכים שהיא עוברת ומה שצפוי לקרות בהמשך

יואן סין מטבע כסף

מבט על מצב כלכלת סין

סין, שנת 2024. מבט על מצב כלכלת סין מזהה אותה מתנדנדת. ימי הצמיחה המהירה ו"הכל מיוצר בסין" כבר שייכים לעבר, היא בהחלט מעצמה אבל כבר

הודו עסקים

מבט על מצבה של כלכלת הודו

יש לה את האוכלוסיה הגדולה בעולם, גיל חציוני נמוך המספק כוח אדם צעיר בשפע, יכולות טכנולוגיות מרשימות ויחסים בינלאומיים מצויינים. הודו עוברת שינויים וצומחת במהירות

יפן עסקים

מצבה העדכני של כלכלת יפן

יפן היא תמיד הנחשון שלפני המחנה. דברים רבים שקורים לה מקדימים את מה שיקרה מאוחר יותר בשווקים אחרים. צעדים שבהם היא נוקטת נבחנים בידי מדינות