הסיבות לעליית הימין במערב

בתחילת אוקטובר ניצח בסלובקיה איש הימין רוברט פיצו, בבחירות בשווייץ בסוף אוקטובר ניצח הימין, כך גם בהולנד בחודש נובמבר, והימין שומר על כוחו בהונגריה ואיטליה ועולה בסקרים בארה"ב ובצרפת. עליית הימין במערב, בעיקר הימין הפופוליסטי הכוחני, הולכת ומתגבר. מה הסיבות לעליית הימין במערב? מה הגורמים לכך בשנים האחרונות ולאן זה ימשיך?

עולם משתנה, חברה משתנה

מפת אירופה ואיטליה

היום בשנת 2023, העולם נחלק למדינות עשירות ומדינות עניות, כאשר בעשירות חיים בעיקר אירופאים לבנים, בני מדינות המערב. במדינות העניות חיים בעיקר אנשים בעלי מראה, תרבות ואורח חיים אפריקאי וערבי. מדינות התרבות המערבית משגשגות כלכלית, האפריקאיות והערביות, אם הן לא מדינות נפט, סובלות מעוני. בהמשך לכך תושבים רבים של מדינות העוני מנסים להגר למדינות העושר הלבנות.


להרשמה לקבלת הכתבות בנושאי עסקים, תרבויות וכלכלה בלי עלות גללו למטה ומלאו פרטים ב"הרשמה לניוזלטר"


מדינות המערב המשגשגות פותח את שעריהן להגירה הזאת, מי יותר ומי פחות. לעתים מתוך צורך בידיים עובדות, בגלל הצטמצמות האוכלוסיה במערב, לעתים מתוך שיקולים הומניטריים, לעתים מחוסר ברירה, עקב חוסר יכולת לעצור את המהגרים. בהמשך לכך מיליונים רבים של יוצאי מדינות ערב ואפריקה חיים היום במערב, אחוז האוכלוסיה המקורית הולך ויורד. בסקר שנערך בלונדון בשנת 1960 נמצא כי חיים בה כ-97% בעלי מוצא אירופאי. היום, על פי סקרים עדכניים, הם מהווים כ-45%. לא מדובר רק בחתך של מוצא ומראה, אלא גם של אורח חיים.

במסע הבחירות שבו עלה נשיא צרפת ז'ק שיראק באמצע שנות ה-90 הוא הביע הזדהות עם הצרפתי שחש דחיה מהריחות של הבישולים שעולים מדירת שכניו המהגרים. כמובן, הוא עשה זאת כצעד פופוליסטי על מנת לקבל אהדה, אבל האהדה התקבלה כי הוא קלע לתחושות של צרפתים לא מעטים. אנשים בכל העולם, ולא רק בצרפת, מעדיפים לחיות בסביבה של אנשים הדומים להם במראה, בהתנהגות ובערכים שלהם. מצד אחד זה המקור שממנו צומחת קהילתיות, מצד שני זה גם המקור שממנו צומחת גזענות.

האלימות

אלימות אש הצתה

במסגרת המציאות החדשה עולה רמת הפשיעה, בעיקר בשכונות המהגרים. הן האלימות ביותר בערים דוגמת אמסטרדם, בריסל ומנצ'סטר. בערי שוודיה המשטרה הרימה ידיים וקראה את הצבא לעזרה.

מחקרים חברתיים מצביעים על כך שבקרב מהגרים יש אחוז משמעותי של אנשים שאין להם הכלים להצליח בחברה שאליה הם הגיעו. הם מגיעים מארצות מוצאם עם נחיתות ברמת ההשכלה, נחיתות בתאימות של ההשכלה שלהם לדרישות השוק, נחיתות בהבנה של המערכות שמולן הם פועלים, גם חסרים להם קשרים.

עולה אחוז המהגרים בכלל האוכלוסיה ונוצרת שיכבה של אנשים בעלי רמת השכלה נמוכה, רמת הכנסה נמוכה, אנשים שנראים אחרת ושלעתים מקבלים תגובות שליליות ואף מופלים לרעה על ידי החברה המקומית. קל למהגר במצב כזה לחוש נחיתות, להרים ידיים, לפתח עוינות כלפי החברה, כלפי הרשויות, קל להטיל את האחריות על התייחסות לא הוגנת של החברה. זה כר פורה לפשיעה ואלימות. רמות הפשיעה והאלימות של המהגרים גבוהות יותר מאשר של האוכלוסיה המקומית הוותיקה.

יש בקרב אוכלוסיית המהגרים פשיעה כלכלית, פשיעה חברתית יש גם פשיעה דתית. זה קורה כשאנשים מאבדים אמון ברשויות ובחברה. זה שניצב מול הפשיעה הוא האזרח המקומי הוותיק, המערבי. הוא רואה עבריינים הנראים אחרת ממנו, אוכלים אחרת, מאמינים באמונות אחרות, מתנהגים אחרת ופוגעים בו, מאיימים עליו.

שונות יוצרת עוינות, כישלון יוצר ניכור. ניכור יוצר אלימות. עכשיו מגיע השלב הבא: אלימות יוצרת התנגדות מהצד האחר, המערבי.

הכפר הגלובלי מגיע אל פתח הבית

הגירה מהגרים

ככל שהמהגרים מהווים אחוז קטן יותר מקרב האוכלוסיה כך קל להם יותר להיטמע בה. כאשר האחוז הזה עולה נוצרות קהילות שלא נטמעות. הן חיות בסביבה של בני המוצא והדת שלהן, מתרחקות מהאוכלוסיה המקורית המקומית. בקרב המהגרים וילדיהם, כפי שראינו, עולה ההיבדלות ועולה הפשיעה. בקרב האוכלוסיה המקורית המקומית עולה העוינות ויורדת הסובלנות.

זאת לא כל התמונה, יש עוד לחצים מהכפר הגלובלי. יש תחרות מיצרנים מזרח אסייתיים שסוגרת פסי יצור במערב ושולחת מועסקים לאבטלה. נכנסים טרנדים לא מקומיים, אמריקניזציה של התכנים והשפה, מתרבות מסעדות הודיות, יפניות, ים תיכוניות.  נכנסות לשוק רשתות מסחריות בינלאומיות שפוגעות בעסקים הקטנים. אלה תופעות שונות מתחומים שונים, אבל כולן יחד גורמות לאדם הפשוט לחוש נדחק לפינה בבית שלו, במדינתו.

כך הוא חש ולכך הוא מגיב, למשל כאשר הוא הולך לקלפי.

התוצאות

ימין ימינה חץ

ובכן, מה הגורמים שמאחורי עליית הימין במערב בשנים האחרונות? התוצאות של כל מה שתואר כאן הוזכרו בתחילת הכתבה: ג'ורג'יה מלוני, מארין לה פן, הברקזיט, ויקטור אורבן, דונלד טראמפ וכל השאר. הימין עולה במערב ונכון להיום המרכז והשמאל הליברליים ההומניסטיים מנהלים מלחמת מאסף בשורה של מדינות: בגרמניה, בהולנד, בספרד, בבלגיה, באירלנד.

התהליך מועצם לנוכח עליה באחוז המהגרים ובזמנים של משבר כלכלי, כאשר אנשים מאבדים את עבודתם ואת נכסיהם ומחפשים את מי להאשים. ברגעים הללו הוא מועצם, אבל הוא מתקיים כל הזמן. שני אלה לא צפויים להתמתן בעתיד הנראה לעין, וככל שלה ימשכו, תימשך צמיחת הימין במערב.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האנדרטה לקרבנות השואה ברלין גרמניה

כיצד מתמודדת גרמניה עם העבר הנאצי

ב-28 במרץ 2019 הוציאה להקת הרוק הכבד הגרמנית ראמשטיין שיר שכותרתו היא Deutschland (גרמניה). זה שיר שמילותיו מתארות את ההתמודדות של הכותב עם העבר של

שוייץ ציריך אגם כלכלה

להכיר ולהבין את שוויץ

שוייץ מצליחה ויחודית וחיוני להבין אותה כדי לפעול בה בהצלחה

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה

נורווגיה גשר תשתיות נוף

הבדידות המשגשגת של נורבגיה

נורווגיה היא אחת המדינות העשירות ביותר היום בעולם, עם תמ"ג נומינאלי לנפש של $92,646  לשנה. מרשים, אך לא תמיד היא הייתה כזאת. זאת מדינה קטנה