היעילות הכלכלית של הולנד

הולנד היא אחת המדינות המשגשגות בעולם כולו. כלכלת הולנד מעוצבת בידי היעילות שלה. יש לה סיבות היסטוריות. היא נהנית מרמה גבוהה של תוצר משק, יעילות, איכות חיים וסדר. חשוב להכיר את אלה על מנת להבין את הולנד ולפעול מולה ביעילות. 


בסיום מלחמת העולם השניה היה מרכז העיר רוטרדם שבהולנד שטח של חורבות. לחימה והפצצות שיטחו את בנייניו עד לקרקע. שנים לא רבות לאחר סיום המלחמה כבר שוקם המרכז במהירות מרשימה. היום הוא לא רק בנוי ופעיל ותוסס, הוא גם נחשב למופת של בניה חדשנית, תכנון אורבני, אסתטיקה ויעילות. מאחורי כל אלה עומדת תופעה שכל מי שפעל בהולנד מכיר אותה, היעילות הכלכלית של הולנד.

לא, המקרה של מרכז רוטרדם אינו יחיד. לצידו אנו מוצאים את נמל התעופה סכיפול שבאמסטרדם, אחד הנוחים והיעילים שבעולם, למרות העומס הגדול של הפעילות בו. בשנת 2020 זכה הנמל במקום התשיעי בדירוג שדות התעופה הטובים בעולם של Skytrax. לצידו גם ה-Delta works, התכנון ובניה מחדש של הסכרים ויבוש שטחי הים בעקבות השטפון של שנת 1952, שנעשה בצורה מוקדפת ומצליחה. גם היעילות של נמל רוטרדם, שהוא הנמל הימי העמוס ביותר באירופה ואחד מ-8 העמוסים ביותר בעולם כולו. יש עוד.

ממה נובעת היעילות?

לוחם הולנדי הולנד היסטוריה

הולנד היא במובן מסויים אומה של אנשי עסקים. יש לה היסטוריה של אומת מסחר שלמדה לפני כולם לסחור עם כל העולם ושהקימה את הבורסה הראשונה בעולם לניירות ערך. מאחורי זה יש רקע של התמודדות עם תנאים קשים והתגייסות. כל המרכיבים הללו נטמעו בתרבות שלה ומנהלים את החשיבה והפעילות שלה.

כאחת ממדינות המערב היא נושאת איתה את המורשת המערבית של נצרות ואמונה באל אחד. לצד זאת מדובר באנשים שפיתחו את תרבותם במחוזות הצפון הקר, הם חלק מהתרבות של מרכז אירופה של עבודה קשה ותכנון. בדומה לאנשי מדינות מסוג זה, דוגמת אוסטריה, שוייץ, סקנדינביה וגרמניה, גם ההולנדים למדו מהאמונה באל אחד שיש דרך ראויה אחת שיש לדבוק בה, ומהאקלים הקר שיש לעבוד קשה, לתכנן ולפעול בצורה מוקפדת מתוך שליטה עצמית.

על אלה יש להוסיף את השפעת הקלוויניזם, הזרם הנוצרי ששלט במדינה זאת מאז המאה ה-16. זרם שמטיף להסתמכות על פעילות אישית ולא על ציפיה לחסד האל. חשוב גם להוסיף את הפתיחות והסובלנות ההולנדית, לא ניתן להבין את ההצלחה שלה בלי להכיר את תרומת הסובלנות והפתיחות.

האימפריה הספרדית שלטה בהולנד עד לעצמאותה. ההולנדים זכו בעצמאות שלהם לאחר מלחמה בספרדים הקתולים שניסו להדביר את דרך החיים הקלוויניסטית. עם קבלת העצמאות, בעקבות הדיכוי שהם חוו תחת השלטון הספרדי, הם הנהיגו פתיחות יוצאת דופן. הם קיבלו, בצורה חריגה לאותה תקופה, את היהודים, הפרוטסטנטים וכל בן מיעוט נרדף. אלה הביאו איתם סוגי מומחיות ומלאכות שקידמו את המלאכה והמסחר.


להזמנת הרצאת העשרה על אמסטרדם 


המהגרים הנרדפים, לצד המיקום של הולנד על הריין וחופי הים, קידמו אצלה את המסחר הבינלאומי. היא החלה לבנות צי, להפליג סביב העולם, לסחור בתבלינים, באבני חן וכל מה שהיה לו ביקוש. הולנד הפכה לאימפריה ימית משגשגת, שתודעת הקלוויניזם המטיף לצניעות, מנעה אותה מלחיות חיי פאר. ובמקום זאת העדיפו ההולנדים להשקיע את כספם בהמשך הפעילות, וזאת הלכה וגדלה. כפי שאמרתי, אומה של אנשי עסקים.

אומה של יעילות

הולנד שדות מוצפים

את היעילות ההולנדית ניתן לראות מזה דורות במאבק בפלישות הים וההצפות. בארץ נמוכה זאת שלחוף ים שיש בו גלים של גאות ושפל ונהרות שעולים על גדותיהם בתקופות הגשמים. הם למדו לעבוד עבודת נמלים וליצור סוללות שיסכרו את המים, ורשת תעלות שיפזרו אותם. היום הם ידועים ברחבי העולם בסכירת מי ים ונהרות וביבוש שטחי ים. הם עושים שימוש בתכונות שצוינו לבניית יכולות חקלאיות מרשימות. ידעתם שהולנד הקטנה, בת פחות מ-20 מיליון איש, היא היצואנית השניה בגדלה בעולם של תוצרת חקלאית?

זה גם בא לידי ביטוי באדמיניסטרציה היעילה שלה שיוצרת חיים מאוד נוחים לתושביה ולמבקרים בה. הדבר מתבטא ברמה הטכנולוגית, למשל יצרנית ציוד היצור של מוליכים למחצה ASML, או בחברת פיליפס שהפכה למוביל עולמי בכמה סוגי טכנולוגיה ובחדשנות. היום הולנד, עם כל אלה ולצד כל אירופה, ניצבת לנוכח ההשפעה הסינית בעולם. בשנה האחרונה היא חברה לארה"ב, קוריאה ויפן בהטלת חרם על יצוא שבבים ומערכות ליצור שבבים לסין.

הולנד ניצבת גם מול ההגירה מאפריקה והמזה"ת שיוצרת בה מתחים. היא קולטת אותה בסובלנות ובפתיחות המאפיינות אותה. כחלק מזה היא מעודדת הגירת עובדי צווארון לבן. הרשויות מעניקות הנחות של 30% במיסים למהגרים ב-5 שנים הראשונות אם המשכורת שלהם גבוהה. אם תרצו יש בכך המשכיות של קליטת המהגרים מפתחי הכלכלה במאות הקודמות.

השילוב של יעילות יחד עם סובלנות יוצר בה חברה שלווה יחסית למדינות אחרות במערב ועם רמה נמוכה יחסית של אלימות. היא נהנית מכלכלה משגשגת, מאוזנת ויציבה, שנשענת על מסחר, טכנולוגיה, גז טבעי וחקלאות. התמ"ג שלה לנפש לשנה עומד על המספר המרשים של 58,000 דולאר. האבטלה גם היא מרשימה, רק 4.2%.

היעילות הכלכלית של הולנד היא דוגמה טיפוסית לאופן שבו מעצבים הדת, התנאים המקומיים וההיסטוריה את תרבותו של עם, וכיצד מעצבת התרבות את הכלכלה. במועד מאוחר יותר אפרסם פוסט המשך שמתאר את התרבות העסקית הנובעת מכך והדרך לפעול מולה.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האנדרטה לקרבנות השואה ברלין גרמניה

כיצד מתמודדת גרמניה עם העבר הנאצי

ב-28 במרץ 2019 הוציאה להקת הרוק הכבד הגרמנית ראמשטיין שיר שכותרתו היא Deutschland (גרמניה). זה שיר שמילותיו מתארות את ההתמודדות של הכותב עם העבר של

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

שוייץ ציריך אגם כלכלה

להכיר ולהבין את שוויץ

שוייץ מצליחה ויחודית וחיוני להבין אותה כדי לפעול בה בהצלחה

עוני קובה בננות אופניים

לאן מועדות פניה של קובה?

לאן מועדות פניה של קובה? במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145