אירופה טובעת בתיירים

בונציה נדרש היטל של 5 אירו מכל תייר שמגיע, בליסבון מתוכנן מס יומי על שהות תיירותית. ראש העיר של ברצלונה אסר על השכרת דירות לטווח קצר, כלומר B&B, החל מ-2028.  באמסטרדם מתוכנן איסור פתיחת בתי מלון נוספים, באיים הקנאריים התקיימו הפגנות של התושבים כנגד עודף תיירות.

מערב אירופה כורעת תחת עומס התיירים בעונת השיא וגם יעדי קו שני הולכים ומתמלאים, כלומר יעדים דוגמת בודפשט, פראג וקופנהאגן. אנו מתבוננים בזמן אמת כאשר אירופה טובעת בתיירים. מה זה אומר לגבי החופשה המתוכננת שלנו?


הקליקו והקשיבו לראיון בנושא זה ברדיו גלי ישראל

 


עומס התיירים באתרי מערב אירופה מקשה על הרשויות והתיירים. הקושי אינו רק בהיטלים וההגבלות. ביקרתם באירו-דיסני בקיץ? ניסיתם לקנות פונץ' חם ביריד חג המולד בוינה? העומס מעמיד את התייר בתורים כמעט לכל דבר וגובה ממנו מחירים מאמירים למלון, לבידור, לאוכל, בעצם לכל דבר. לצד זה הוא גם פוגע באיכות החיים של התושבים ומותח עד לקצה את המשאבים שלהם, כולל אפילו אספקת מים לעתים.

מה גורם לכך, ומה ניתן לעשות?

הגורמים

הכנה ויעוץ לרילוקיישן

לאורך עשרות שנים הולכים ויורדים מחירי הטיסות. גוברת התחרות בין חברות התעופה, היצרניות מוציאות לשוק דגמי מטוסים חסכוניים יותר בדלק, וגם שדות תעופה מוצאים עצמם בתחרות ומחפשים דרכים למשוך אליהם טיסות. היום הרבה יותר קל לטוס לחו"ל מאשר לפני עשור, ולפני עשור היה זול יותר מאשר קודם לכן. פחות מלחיץ היום כלכלית לתכנן חופשה בחו"ל.

לצד ירידת המחירים גם עולה יכולת התשלום של הלקוחות. רמת החיים בעולם עולה באופן מתמיד, מלבד בעת משברים. ליותר ישראלים יש יותר כסף פנוי, כך גם לאמריקאים, לסינים, להודים, כך גם לאירופאים עצמם. מיליונים ברחבי העולם מרשים לעצמם אוכל יקר יותר, חופשות בארצם, מוצרים לבית וכך גם לגבי חופשות בחו"ל, כולל באירופה.

כל אלה מעלים את הביקוש לחופשות, אבל במערב אירופה קורה דבר נוסף. מערב אירופה נמצאת במרכז התודעה התרבותית העולמית יותר מכל מקום אחר, אפילו יותר מאשר ארה"ב. הסרטים הצרפתיים והרומאנים הצרפתיים מעלים לתודעה של אנשים רבים בעולם את הרחובות של פאריז ומעוררים רצון לשבת בבית קפה במונמרטר, לשתות קפה-או-לה ולאכול קרואסון. שום דבר לא מעורר רצון דומה לעשות זאת בדטרויט או באוקלנד, שיתכן והן יפות ומעניינות כשלעצמן.

בכל ספר של צ'רלס דיקנס או מסדרת הארי פוטר יש מקדם מכירות של חופשות באנגליה. כל סרט של מרצ'לו מסטרויאני וסופיה לורן שהוקרן אי פעם מעלה את מספר היוצאים לחופשה לאתרים של תרבות איטליה. כך גם הקשר בין סיפורי המיתולוגיה היוונית לטיסות לתיירות ביוון. מערב אירופה היא מגדלור בתרבות העולמית וזה מביא אליה מיליוני תיירים בכל שנה.

הקשיים

זה מגיע עם מחיר. עודף תיירים משמעו רעש והמולה ודוחק של אנשים שבאו מבחוץ. אין זכר בשיא העונה לשקט ולקירבה לטבע שמחברים את התושבים למקום בו הם חיים. בכל רגע יכולה לחלוף קבוצת נערים צועקים וצוחקים מתחת לחלון, גם בשעות הקטנות של הלילה. בכל רגע מופרת השלווה על ידי פרצי צחוק של חבורת תיירים שיכורים. למעשה אין שלווה כלל החל מתחילת העונה.

עודף תיירים משמעו גם ביקוש גובר למקומות לינה ואוכל והמחירים שלהם עולים. ערים תיירותיות הופכות להיות ערי עשירים כי רק הם יכולים לעמוד במחירים העולים. זה היצע וביקוש, אפשר להבין, אבל זה לא מנחם את התושבים שעלויות המחיה שלהם עולות. הם גם מתקשים להשיג את מה שהם צריכים. חנויות שמוכרות מוצרי יסוד לתושבים הופכות לעתים לחנויות מימכר מזכרות ושאר צרכי תיירים. זה מכניס יותר, אבל הגברת שקנתה שם בעבר לחם, ביצים וירקות צריכה עכשיו לכתת את רגליה לחנות רחוקה מעברו השני של הכפר. זה מתסכל.

אחת התוצאות היא שהתושבים מצביעים ברגליים ועוזבים. בונציה למשל, שבה חיו בשנות ה-70 כ-150 אלך איש, חיים היום כ-50 אלף, כשליש.

מה עם אספקת מים? במקומות כמו מלטה, האיים הקנאריים וסנטוריני יש אספקת מים מוגבלת. מה קורה אם תצרוכת המים של התיירים מביאה את האספקה הזאת אל הקצה? איזו משמעות יש בכך לתושבים כאשר מתעורר הצורך להקים מערכת התפלת מים? תחנת כוח? לא כל אדם מוכן לחיות בצל של מתקנים כאלה בעיירה בה הוא גדל בעבר כילד. רבים לא יסכימו להקריב את איכות החיים למען תוספת הכנסה עקב מכירה ומתן שירותים לתיירים. יש כאלה שלא פועלים בתחום השירותים לתיירים. יש אחרים שסדרי העדיפויות שלהם שמים במקום גבוה את השלווה והבדידות היחסית. את איכות החיים.

המלצות

קרקוב פולין כרכרות היסטוריה תיירות

תושבי וראשי המקומות העמוסים יתמודדו עם המצב על פי החלטותיהם, אבל יש בכך גם קושי לנו, הנוסעים לאירופה. כיצד להתמודד עם העומס במקומות היעד?

אתם מתכננים חופשה? אם ברצונכם להגיע למקומות פופולריים כמו אמסטרדם, ונציה, פאריז ואתונה, עדיף שלא תעשו זאת בקיץ ולא בחגים הנוצריים. יולי אוגוסט – אאוט. פסחא אאוט, כריסמס אאוט. מה דעתכם, במקום זאת, על טיול באירופה בזמן הסתו? החורף? יש יופי בלהתעטף במעיל ולטייל בין עלי שלכת בשדירות, או לחילופין בין עצים ערומים, אבל בלי בובות של סנטה קלאוס ואורות ניאון מהבהבים.

לא כל אחד יכול להתאים לכך את לוח החופשה שלו. יש מי שמועדי החופשות שלו תלויים בימי החופשה הכלליים, בגלל הילדים או בגלל מקום העבודה. אם הכרחי להמריא לתיור בעונת השיא עדיף לעשות זאת למקומות פחות עמוסים, למשל קרקוב, סופיה, בלגרד, טאלין, בוקרשט, הלסינקי. יש עוד. הפריפריה של אירופה מחכה לתייר ומוכנה לפרוש למענו שטיח אדום יותר.


 

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאלטה חוף בית קפה חורבות מפרץ

מלטה, ארץ ההזדמנויות הבלתי מנוצלות

על האי הלא גדול של מלטה ואיי הלווין שלידו חיים כחצי מיליון איש. כן, זה הרבה בשביל שטח קטן כל כך. זה מקום די צפוף,

בריטניה ברקזיט האיחוד האירופאי

מצבה של כלכלת האיחוד האירופאי

סקירה של כלכלת אירופה בשנת 2024 לנוכח ארה"ב וסין, החולשות שלה, החוזקות שלה, התהליכים שהיא עוברת ומה שצפוי לקרות בהמשך

האנדרטה לקרבנות השואה ברלין גרמניה

כיצד מתמודדת גרמניה עם העבר הנאצי

ב-28 במרץ 2019 הוציאה להקת הרוק הכבד הגרמנית ראמשטיין שיר שכותרתו היא Deutschland (גרמניה). זה שיר שמילותיו מתארות את ההתמודדות של הכותב עם העבר של

שוייץ ציריך אגם כלכלה

להכיר ולהבין את שוויץ

שוייץ מצליחה ויחודית וחיוני להבין אותה כדי לפעול בה בהצלחה