התרבות מאחורי עשיית עסקים

עד כמה חשובה הבנת התרבות כדי להצליח בעסקים? המון. לפעמים היא אפילו הכל, מה מבדיל בין הצלחה לכישלון.  הכרחי לדעת כיצד לפעול מולן באופן יעיל. נתחיל מלהציג את המשמעות של תרבות עבור המנהל ואיש העסקים.

ראשית כל: המילה הזאת – תרבות

אתיופיה תרבות אישה בגד קפה

התרגלנו להשתמש במילה "תרבות" כציון לשבח יש איש תרבות ויש מי שאינו כזה, אדם תרבותי, זה שיש לו קולטורה. למעשה תרבות היא כלל הדרכים שבהן משתמשות קבוצות אנשים על מנת לפעול יחד. אין אדם שאין לו תרבות, השאלה היא רק איזו.

האנשים שונים זה מזה מבחינות גופניות, נפשיות ומבחינת ידע והרגלים. התפקיד של התרבות הוא לאפשר לאנשים שונים לפעול יחד ולהגיע לתוצאות. כאשר אנשים שונים מסגלים לעצמם הרגלים דומים בחשיבה ובפעולה הם יכולים להבין זה את זה, לצפות זה את תגובתו של זה, לפרש נכונה את פעולתו של הזולת. על הבסיס הזה ניתן לפעול יחד באפקטיביות. העובדה שכולנו נותנים אותה משמעות למלים ומשפטים מאפשרת לנו להבין זה את זה, לתת הוראות, לחלוק מידע, לתאם פעולות וכתוצאה מכך – לפעול יחד.


לפרטים והזמנת ההרצאה על פעילות בסביבה בין תרבותית הקליקו


ניתן לראות עד כמה חשובה הבנת התרבות כדי להצליח בעסקים. התרבות מאחורי עשיית עסקים מאפשרת את כל אלה בתחום הביזנס.

תרבות היא שפה 

שיווק במדינות ערב

גם כאשר מדברים באותה שפה המלים משתנות, זה עניין של תרבות. קצינים בצה"ל נוטים לפתוח את דבריהם במלים כמו "מה שהולך לקרות עכשיו זה ככה". מדוע הם עושים כך? ובכן, זה עניין של תרבות, לשדר את המסר בדרך המקובלת. בתרבות הצעירה של מרכז הארץ נפוץ השימוש בביטויים דוגמת "כזה כאילו". מדוע? שוב, עניין של תרבות, המסר הנכון לאדם שממול. בקבוצות אחרות יגידו "בעזרת השם", "cool man" או כל ביטוי אחר שמאפיין ומשרת את אותה קבוצה.

כל אלה מאפשרים לאדם בקבוצה לזהות את הכוונות והלך הרוח של האחר. זה שלא פועל על פי הכללים אוצר המלים והאדיבות של אותה קבוצה הוא אדם שיש לחשוש ממנו.

יש מקומות בעולם שבהם אדם מוכיח את היותו בעל ערך על ידי משמעת וכבוד לבכירים ממנו בדרגה. במקומות אחרים בהם הוא מוכיח זאת על ידי עצמאות ואי הכפפה עצמית להיררכיה. דוגמאות יש לאין סוף. המכנה המשותף הוא שבכל מקום בעולם מוצבות אותן מטרות אך הדרך אליהן שונה ולעתים אפילו הופכית. המטרה של כל תרבות היא פעילות משותפת מתוך הבנה הדדית ואמון הדדי, אך הדרכים רבות מספור. התרבות מאחורי עשיית עסקים חייבת לקחת את אלה בחשבון.

מי מפתח תרבות?

סגידה למלך תאילנד

למעשה כל קבוצת אנשים מפתחת תרבות.

יש תרבות של עם, תרבות של אזור גאוגרפי, תרבות של מדינה, של בני דת מסוימת ושל שבט, אך יש עוד הרבה יותר מזה. הביטו סביב, בנוסף לכל אלה קיימות תרבויות של מקומות עבודה למשל. בחברת סטרטאפ מתפתחת תרבות שונה מאשר בחברה מבוססת. הכוונה היא לא רק לנהלים וארגון אלא לתרבות, לכללי הפעילות הבלתי כתובים שהעובדים יוצרים ביניהם. בחברה טכנולוגית מתפתחת תרבות שונה מאשר בחברת לואו-טק. יש תרבות שונה בקיבוץ מאשר בעיר או במושב. בקיבוץ גבע שבצפון הארץ התפתחה תרבות ייחודית שעל ברכיה צמחה חבורת הזמר הגבעטרון. בתל אביב יש תרבות שונה מאשר בחיפה ובירושלים. בתקופה מסוימת שלטה תרבות ייחודית באזור נתון של תל אביב, אזור רחוב שינקין.

מדוע זה חשוב במסגרת העבודה?

התרבות מאחורי עשיית עסקים

ניתן לראות עד כמה חשובה הבנת התרבות כדי להצליח בעסקים. התרבות היא מה שמאפשר לאנשים אשר שייכים לאותה קבוצה להיות יעילים בפעילותם המשותפת. אם אני, כמנהל או כאיש צוות, רוצה להגיע לתוצאות עם האנשים שסביבי כדאי שאדע מה נדרש על מנת לעשות זאת אתם. התרבות שלהם היא המפתח שלי להצליח בפעילות מולם, להגיע לתוצאות מולם. אי אפשר לעלות על מגרש טניס, לשחק כדורגל ולצפות לנצח את המשחק, ולהיפך. בכל מגרש נתון חיוני להכיר את כללי המשחק. חיוני להתאים את עצמנו אליהם ולפעול בהתאם להם על מנת להגיע לתוצאות עסקיות טובות.

אתה איש מכירות? אם כן אזי אתה כבר יודע שאתה לא מוכר את מה שיש לך לאגודה חקלאית שיתופית, לנציג של בית השקעות או לחברה טכנולוגית תוך כדי שימוש באותן מלים, אותם נימוקים ואותה דרך הצגה של הנושא. באותה מידה, אם אתה מנסה לשכנע חבורת משקיעים להשקיע במיזם שלך אין הגיון להשתמש באותה מצגת ובאותם נימוקים מול משקיעים מארה"ב, מסין או מגרמניה. אלה דורשים שלוש מצגות שונות ושלוש היערכויות מראש. זאת עבודה קשה ובשביל זה משלמים לך משכורת.

לא תוכל לשכנע מנהל מיפן להיכנס איתך ל-JV באותה דרך שבה שכנעת מנהל מפתח תקוה. הוא בא מתרבות שונה, הוא רגיל לכלים שונים שיפחיתו את החששות שלו ויפתחו את ליבו ואת כיסו. במלים אחרות, הבנת התרבויות שווה לך כסף יותר מכל דבר אחר.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

שוייץ ציריך אגם כלכלה

להכיר ולהבין את שוויץ

שוייץ מצליחה ויחודית וחיוני להבין אותה כדי לפעול בה בהצלחה

האיטי עוני בתים

הסיפור הבלתי נתפס של האיטי

לא, הפוסט הזה לא ממליץ לעשות עסקים בהאיטי, אין לה כלכלה של ממש, וגם לא ממליץ לנסוע לשם לתיירות, שומר נפשו ירחק. הפוסט הזה מספר

ימין ימינה חץ

הסיבות לעליית הימין במערב

בתחילת אוקטובר ניצח בסלובקיה איש הימין רוברט פיצו, בבחירות בשווייץ בסוף אוקטובר ניצח הימין, כך גם בהולנד בחודש נובמבר, והימין שומר על כוחו בהונגריה ואיטליה