צ'ה נו יו, טקס של תה והרמוניה

טקס התה היפני הוא ביטוי של תרבות ודרך של חיבור אישי, הוא לא רק תה ולא רק טקס. הוא ביטוי עמוק של התרבות והמסורת היפנית, הוא דרך להשיג שלווה והוא דרך ליצור הרמוניה בין אנשים. הרמוניה בין המשתתפים בטקס. הוא לא רק תה כי שתיית התה יכולה להיות התכלית, אבל הטקס מתמקד בדרך להגיע אליה, ולדרך יש כללים. זה מה שיוצר את הטקס, ומאחורי כל כלל יש משמעות ויש ערכים, והכוונה היא לערכים יפניים כמובן.

מה המיקוד?

ערבוב תה - טקס התה

ראשית כל, אין חיפזון, זמן לא מהווה גורם משמעותי בטקס. יש לקחת את הכלים ולהכין אותם, את הספלים, את הקנקן. את אבקת המאצ'ה (Matcha) הירוקה המוכנה מעלי תה שנטחנו ושאותה מערבבים עם המים החמים על מנת ליצור את התה. חשובה הדרך בה אוחזים בכל כלי, חשובה מאוד הדרך בה מגישים את הספל לאדם שישתה ממנו. יש לספל צד מעוטר יותר, והספל יוגש עם צד זה מופנה כלפי המקבל, הוא יתבונן בו, יביע את הערכתו ואז יסובב את הספל כך שהצד היפה יופנה כלפי המארח.


הקליקו להמנת וקבלת פרטים על  הרצאה אודות תרבות יפן


לא, אין כפית שבה מערבבים את האבקה והמים ואשר מקישה על דפנות הספל, יש צ'אסן (Chasen), כלי מיוחד שראשו עשוי סיבי במבוק שאיתו מערבבים את המרכיבים בעדינות, בשקט, ויש גם דרך לשתות את התה כאשר הוא מוכן ודרך להביע את ההערכה על טעמו, על ההנאה מהתה ועל היופי שבטקס. יש צד שמכין את הטקס ומגיש, יש צד שמקבל ולוגם, כל אחד מהם מכפיף את עצמו לדרך בה צריכים הדברים להיעשות, כל אחד מביע את ההערכה לצד האחר. טקס התה היפני הוא ביטוי של תרבות ודרך של חיבור אישי.

מה יוצר את זה?

מאחורי כל אלה ניצבת הגישה היפנית אשר מקדשת את ההרמוניה. למענה, למען ה-Wa, כל אדם מצווה להפחית בערכו, לצמצם את הנוכחות שלו, להשאיר יותר מקום לזולת, להשאיר יותר מקום לכלל. הגישה היא שכל אחד מצמצם את עצמו. כאשר היחיד מפנה מקום לכלל וכאשר היחיד מפנה מקום לזולת, אין צרימות ומתאפשרת הרמוניה בין כל הנוכחים.

למען מטרה זאת גם חשובים כל כך הכללים. יש כללים כיצד להגיש כרטיס ביקור, איך אדם מציג את עצמו, וכמובן איך לקיים טקס תה. אדם מניח הצידה את הדרך בה הוא היה בוחר לעשות זאת ובמקום זאת הוא מציית לכללים שעוברים מדור לדור. הוא מציית למסורת. כאשר כל הנוכחים פועלים על פי הכללים נוצרת הרמוניה, אם תרצו זאת הרמוניה של טקס תה.

טקס התה גם משרת את היחיד בינו לבין עצמו. הגישה היפנית היא שכאשר אדם פועל על פי כללים ועל פי טקסים הוא מחיל על עצמו את הדרך לעשות דברים ולא פועל על פי מה שמתחשק לו באותו רגע. הוא מתרגל שליטה עצמית ובעזרתה הוא יוצר בתוך עצמו שקט, שלווה והרמוניה עם עצמו.

יפן היום נוטלת את הדרך הזאת ומפיצה אותה בעולם. היפנים מדריכים היום אנשים במדינות שונות כיצד לקיים את הצ'ה נו יו, טקס של תה והרמוניה על מנת לאפשר שלווה בין אדם לעצמו. בין אדם לסביבתו ובין אומות העולם.

Sakura Cha Meet Logo

יש לי הכבוד לפעול במסגרת אגודת  Sakura Cha meet אשר פועלת ביפן, בארה"ב ובישראל. היא רוצה להביא אלינו, אל תושבי המדינה המיוזעת ולמודת המלחמות שבמזרח התיכון את תודעת הטקס והשלווה וההרמוניה שהטקס מביא איתו. שהרי טקס התה היפני הוא ביטוי של תרבות ודרך של חיבור אישי.

 

בסרטון תוכלו לצפות קשישה יפנית המספרת על המפגש הראשון שלה עם טקס התה בילדותה. בקישור הבא תוכלו להתוודע לאתר של האגודה ועל הסיבות להפצת תודעת טקס התה בעולם במה שמוכר כ: Tea Ceremony Diplomacy.

[להרשמה לקבלת הפוסטים של הבלוג בלי עלות שלחו בקשה באימייל: tal@intelectual.co.il או דרך דף  צרו קשר]

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

2 תגובות על “צ'ה נו יו, טקס של תה והרמוניה”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים סמדר סבן הגיב:

    היכן לומדים כיצד לערוך טקס תה

  2. טל רשף תרבויות ועסקים טל רשף הגיב:

    שלום לך סמדר
    אשמח להדריך אותך ואת הקבוצה שלך בתהליך טקס התה
    אצור איתך קשר בפרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצבא היפני - כוחות קרקע

עליית הוצאות הבטחון של יפן

תקציב הבטחון של יפן, שהיה נמוך מאוד עד כה, יגדל באופן משמעותי בשנים הבאות. יש ליפן היסטוריה של מורשת צבאית, יש סיבות להגדלת התקציב ויש

טוקיו - הרצאת העשרה מרתקת

לפעול בהצלחה מול יפן

מזה שנים שאני מלווה חברות ישראליות לפעילות מול מדינות העולם השונות. הרושם הברור שלי הוא כי מתוך כל המדינות שמולן פעלתי, הרציתי ויעצתי כנראה שיפן

הנשיא החדש של קוריאה

מה לצפות מהנשיא החדש בקוריאה

מה לצפות מהנשיא החדש בקוריאה? השם הוא יון סוק יאול, ובכיתוב לועזי Yoon Suk Yeol. תתחילו לתרגל כי עוד נשמע עליו לא מעט. יש נשיא

יפן - מתן מסמך ללקוח

אומוטנאשי – אמנות האירוח היפנית

אומוטנאשי (Omotenashi – おもてなし) – אמנות האירוח והשירות של יפן הממוקדת בלקוח. המונח מגלם בתוכו את המהות של שירות ואירוח בתפיסה היפנית המסורתית. המילה מכילה בתוכה