לפעול בהצלחה מול יפן

מזה שנים שאני מלווה חברות ישראליות לפעילות מול מדינות העולם השונות. הרושם הברור שלי הוא כי מתוך כל המדינות שמולן פעלתי, הרציתי ויעצתי כנראה שיפן היא המדינה המורכבת ביותר לפעילות עסקית עבור ישראלים. מורכב לפעול בהצלחה מול יפן. הביטו במפה, היא ואנחנו בשני הצדדים המנוגדים של יבשת אסיה, כרחוק מזרח ומערב.

הפער לא מסתכם רק במיקום. מבט פנימה אל ארץ השמש העולה מגלה לנו כי כמעט כל דבר בה שונה מאשר בישראל. לעתים קרובות אפילו הפוך: הדרך בה התפתחה התרבות שלה, הערכים המרכזיים שעל פיהם היא פועלת, וכנגזר מכל אלה – הדרך לפעול מול יפן, גם הדרך שונה ב-180 מעלות. הבה נכיר את מה שנדרש כדי לדעת כיצד להיערך ולפעול בהצלחה מול יפן.

המקורות

יפן פוג'י

תחילתה של הציביליזציה ביפן מעוצבת על ידי פני השטח. איים קטנים רבים המופרדים אלה מאלה, ולצידם מספר איים גדולים שגם בהם קיימת הפרדה למרחבים. פני השטח מבותרים, מופרדים על ידי עמקים והרים. האוכלוסיה מתפתחת לאורך השנים בשטחי מחיה של קבוצות נפרדות מתוך מאבק מתמיד ביניהן. מאבק על שטחי הגידול המועטים שבעמקים הצרים, על שטחי דיג, על יכולת התקיימות.


הקליקו להרצאה על תרבות יפן


האנשים באיים ובעמקים לומדים לאורך הדורות כי הכרחי להילחם על מנת להתקיים, והכרחי להתאגד בקהילות על מנת לשרוד. האדם בכל כפר לומד להצניע את דרישותיו וציפיותיו, לטפח שליטה עצמית גבוהה ולפעול בלי תנאי למען הקהילה, כי בלעדיה אין לו קיום. קהילות נפרדות קמות במבנה של כפרים על כל אי ובכל עמק הניתנים להתיישבות. אנשי הקהילה נזהרים מאלה שבעמק האחר או באי שממול, והתרבות הנוצרת, באופן טבעי, היא של אומה לוחמת. אומה המתאמנת, עומדת על המשמר וכל יחיד בה מניח עצמו הצידה לטובת הכלל, לטובת הקבוצה. חיוני להבין זאת על מנת להבין איך לפעול מול יפן.

שנים חולפות והמאבק המתמיד הזה מוליך אל יצירת בריתות. כאשר עולה קבוצה דומיננטית מתאגדות מספר קהילות קטנות על מנת להתייצב מולה. כאשר קבוצה זאת מתחזקת מתייצבת מולה בבוא הזמן ברית חדשה וכך הלאה. קראתם את "שוגון"? אתם זוכרים את המלחמות בין הקואליציות? הספר מתאר את הימים בהם הבריתות גדלות ומתעצמות ומלחמה ניטשת ביפן בין צבאות אדירים המאגדים בתוכם חלקים נרחבים מהארץ.

הלחימה האינסופית מתישה, והמלחמות והבריתות גם מעלות עם הזמן את הצורך באיחוד כללי פנימי בארץ האיים הזאת. לאורך ההיסטוריה הולך ונוצר בהדרגה מכנה משותף של הזהות והשייכות היפנית: הקיסר הניצב מעל למחלוקות, האומה והדגל. היפנים מפנים את האנרגיות לעבר לחימה מחוץ לגבולותיה ואחר כך לעבר התפתחות כלכלית, ובמרכז נותרים הקיסר, האומה והדגל בדרגה של קדושה שלא פוגעים בה ואשר ניצבת מעל למחלוקות.

הצל של סין

פעילות כלכלית בסין

עם השנים מתפתחים השיט והמסחר. תושבי הארץ הזאת יוצאים אל מחוץ לגבולותיה והשפעות מתחילות להגיע ממדינות אחרות, מתרבויות שמעבר לים. ההשפעה העיקרית מגיעה ממערב, מהאימפריה של סין. היא מהווה דוגמה לכוח צבאי ולאדמיניסטרציה. ממנה מגיעות ההתפחויות בטכנולוגיה, באמנויות, כתב, קולינריה, ארכיטקטורה ותפיסות עולם. כל המזרח נמצא תחת הצל של סין, מעריץ אותה ולומד ממנה וכך גם יפן. זאת התקופה בה יפן לומדת לגדל אורז, לכתוב בכתב סיני, שהיא מכנה בשם קאנג'י. זאת התקופה בה הזן חוצה את הים ומגיע אליה.

בעתיד אכתוב ואתאר את התרבות של סין, זה עניין לפוסט נפרד. זאת אומה אדירה וחזקה שמציבה בראשה קיסר שלתפיסתה ניצב מעל למלכים ויש לו מנדט שמימי לשלוט במדינות העולם. כך גם תעשה יפן ותציב בראשה קיסר. סין מבססת את כלכלתה על האורז והיא מייצאת אותו אל המדינה הנמצאת ממערב לה. איתו גם את התרבות הצומחת משדות האורז, תרבות שלמדה מהשטחים מוצפי המים שיש לתכנן. שדות שיש לעבוד בשקדנות ושיש דרך אחת לעשות את כל אלה וצריך למצוא אותה וליישם אותה.

יפן גם לומדת מתרבות שדות האורז הסינית לעבוד בקבוצה ולהניח את חשיבותו של היחיד הצידה, מה שהכרחי בסביבה שכזאת. זה מחזק ומעצים את חשיבותה של הקהילה שצמחה בסביבה של איים ועמקים.

הקיסר, האורז, הארכיטקטורה של קמרונות, הכתב וחיפוש אחר הדרך האחת לעשות את הדברים הם היום חלק בלתי נפרד מיפן ומהתרבות שלה. אכן, אבל מדינת האיים לוקחת את כל אלה צעד נוסף קדימה. בהקפדה שאותה לימדו אותה החיים בעמקים ובאיים היא הופכת אותם לדרך חיים מוקפדת של שליטה עצמית ומצוינות. בכך גם מתערב ומשפיע הזן, התורה המשפיעה ביותר בתולדות יפן. זה דבר מהותי שיש להבין על מנת לדעת כיצד לפעול מול יפן.

תפיסת העולם

הרצאה תרבות יפן

כל תרבות נוצרת מהסביבה בה חיו האנשים שיצרו אותה ובכל תרבות צומחות עם הזמן תורות. אלה תפיסות עולם שמתאימות לאותה תרבות ובבוא תורן מעצבות אותה הלאה. התנך בעם היהודי, הקוראן בעם הערבי, תורת קונפוציוס בסין, וכך גם ביפן. היא מאמצת את הבודהיזם שהגיע מהיבשת ויוצרת את דרך השינטו. לצידן התורה שהשפיעה עליה ביותר, ושמתבטאת בדרך היפנית לעשות עסקים, היא דרך הזן, מה שידוע גם כזן בודהיזם.

על מנת להבין איך לפעול מול יפן, אם תרצו להעמיק בנקודה זאת תוכלו לקרוא אודות זן ועשיית עסקים ביפן. בתיאור כללי, הזן מגיע אל יפן מסין לפני מאות בשנים, הוא נוחל בה הצלחה עצומה והופך להיות דרכה של האומה. זאת דרך שמכוונת את האדם לחיות מתוך מבט פנימה, מתוך תהליך נפשי פנימי. לעשות כל דבר כטכניקה, כתהליך של מיקוד ושליטה במחשבות. זה הופך כל עשיה למדיטציה, ליוגה. בין אם מדובר בהכנת אוכל, נהיגה ברכב או ניהול משא ומתן עסקי.

היום הזן כבר אינו דרך חיים מרכזית ביפן מזה שנים רבות, אבל לרעיונות יש כוח משלהם. הוא ממשיך להיות נוכח ברקע הדברים במחשבותיו ובאישיותו של האדם שמולו אתה פועל בבואך ליפן. העבודה והעסקים ביפן, כמו גם נגזרות אחרות של החיים, מאופיינים במיקוד, בניקוי כל דבר אחר הצידה, בפעילות מתוך תהליך פנימי של ניקיון ושקט. זה מה שיוצר את המצוינות היפנית בתחומים רבים, זה גם חלק ממה שיוצר את הקושי היפני להתייצב מול כשלונות ומוליך לפעמים להתאבדויות, ככה זה כשאתה מנקה הכל הצידה ומתמקד רק במה שאתה עושה באותו רגע ושואף אל השלמות שבעשיה.

חיוני להכיר את החלק הזה בתרבות היפנית. יש לו השפעה עצומה וכדאי לקרוא ולהעמיק ולקבל כלים להבין דרך זה את האדם שמולו אנחנו ניצבים כדי להבין את הדרך לפעול מול יפן, או ליתר דיוק, לפעול בהצלחה מול יפן..

כיצד לפעול

יפן - מתן מסמך ללקוח

תואר מה שנדרש כדי לדעת כיצד להיערך ולפעול בהצלחה מול יפן. כל הדברים שתוארו מכתיבים את דרך עשיית העסקים בארץ השמש העולה. זאת דרך שלמדה מהזן הקפדה ומצוינות, דרך שלמדה מהקהילה היפנית את ההיררכיה והמשמעת, דרך שלמדה מסין כי יש דרך אחת לעשות את הדברים. זאת דרך של קבוצתיות הבאה על חשבון האינדיבידואליזם, דרך של שליטה עצמית, הקפדה על הביצוע וטקסיות.

כל דבר שיש דרך יחידה לעשות אותו הופך עם הזמן לטקסיות. כן, היפנים אוהבים את הטקסים בכל תחום ולאורך העשיה העסקית יש מקומות רבים בהם יש דרך אחת לעשות את הדברים. דרך אחת להושיב את המשתתפים סביב שולחן הישיבות, דרך אחת להגיש כרטיס ביקור, ככה זה. חשוב לבצע התאמה לכך בשביל לפעול מול יפן.

הדרך הזאת שונה מאוד מהדרך המאלתרת והבלתי פורמלית של עשית עסקים בישראל. כבר אמרתי כרחוק מזרח ממערב? יש פרטים רבים שחיוני להכיר כדי לפעול בהצלחה ביפן, טכניקות שצריך ללמוד בכל שלב. תוכלו לקרוא אודות כמה מהם בכתבה שלי ב"מסע אחר" אודות נסיעת עסקים לטוקיו, תוכלו גם, אם תרצו, לקרוא אודות האומוטנאשי – דרך האירוח היפנית.

היפני פועל מתוך ידיעה שיש דרך אחת לעשות את הדברים, הוא דורש זאת מעצמו והוא מצפה מזה שמולו שיעשה כך. הנחיות כיצד לפעול בהצלחה ביפן יש רבות ותקצר היריעה מלתאר את כולן. אשמח להגיע אליכם ולהעביר לכם ולעובדים שלכם הכשרה לפעילות מול יפן, אבל גם לפני הכניסה אל הפרטים חשוב לזכור את מה שניצב בבסיס של הכל: הקפדה, קבוצתיות, היררכיה, דרך יחידה לעשות את הדברים ובעיקר ומעל לכל – שליטה עצמית.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

2 תגובות על “לפעול בהצלחה מול יפן”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים שרית הגיב:

    נהניתי מאוד לקרוא את הכתבה על התרבות המעניינת של יפן.
    אשמח מאוד להרשם לניוזלטר, במידה וקיים.
    הנני אדם פרטי שמתעניין בתרבויות שונות של עמים ומדינות.
    תודה מראש ושבוע נעים,
    שרית גל פרי

  2. טל רשף תרבויות ועסקים רוני טיטו הגיב:

    נהניתי מאוד לקרוא את המאמר, פרי ידיך , כמדריך לחו״ל וגם ליפן , אנחנו לומדים כל הזמן , ״מכל מלמדי השכלתי״

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

שוייץ ציריך אגם כלכלה

להכיר ולהבין את שוויץ

שוייץ מצליחה ויחודית וחיוני להבין אותה כדי לפעול בה בהצלחה

האיטי עוני בתים

הסיפור הבלתי נתפס של האיטי

לא, הפוסט הזה לא ממליץ לעשות עסקים בהאיטי, אין לה כלכלה של ממש, וגם לא ממליץ לנסוע לשם לתיירות, שומר נפשו ירחק. הפוסט הזה מספר

ימין ימינה חץ

הסיבות לעליית הימין במערב

בתחילת אוקטובר ניצח בסלובקיה איש הימין רוברט פיצו, בבחירות בשווייץ בסוף אוקטובר ניצח הימין, כך גם בהולנד בחודש נובמבר, והימין שומר על כוחו בהונגריה ואיטליה