מה לצפות מהנשיא החדש בקוריאה

מה לצפות מהנשיא החדש בקוריאה? השם הוא יון סוק יאול, ובכיתוב לועזי Yoon Suk Yeol. תתחילו לתרגל כי עוד נשמע עליו לא מעט. יש נשיא חדש בקוריאה ויש לו את כל הכוונות להיות שחקן בינלאומי משמעותי. השבוע הוא נבחר, על חודו של אחוז או פחות מהקולות, לתפקיד הנשיא של קוריאה, כלומר קוריאה הדרומית. בפניו ניצבים אתגרים לא קלים בהתמודדות עם הקורונה, בקידום מעמד האישה ובעיות פנים נוספות, אבל הזירה שבה אנחנו מתמקדים היא כמובן הבינלאומית.

הנשיא יון מייצג את המפלגה השמרנית, זאת שהייתה באופוזיציה בשנים האחרונות, והקו שעל פיו הוא נבחר הוא קו ימני, קו שמרני, קו שהוא לא פחות מאשר שינוי מגמה בהתנהלותה של המדינה שלו. מה ניתן לצפות מכהונתו של הנשיא החדש של דרום קוריאה?

קו תקיף כלפי צפון קוריאה

צפון קוריאה

יש נשיא חדש בקוריאה. מון, הנשיא היוצא, יזם דרכים ללכת לקראת משטרו של קים ג'ונג און, לפייס אותו ולאפשר לו לרדת מהעץ המיליטנטי שעליו הוא טיפס. יון, הנשיא הנכנס, בישר כי לא יבצע יותר ויתורים למר קים. יתן? יקבל, לא יתן? לא יקבל, ולתת משמעו פירוז גרעיני מוחלט. לא עוד ויתורים והטבות בתמורה לפירוק מתוקשר של בסיס טילים יחיד או או מתקן גרעיני שסיים את דרכו.


הקליקו לקבלת כלים לפעילות יעילה מול קוריאה


מאחורי הגישה הזאת עומדת התחושה של דרום קוריאנים רבים כי אין טעם לחלום על איחוד אפשרי של הקוריאות. למעשה שליט המדינה הצפונית משחק בהם, מבצע ויתורים סמליים, מקבל את מה שרצה ואז משנה את הקו ומשגר טילים. הוא ממשיך בפיתוח הגרעיני ומסלים את ההכרזות שלו. התחושה של מצביעיו של יון היא שהקו הפייסני לא השיג דבר ואין טעם לתת מתנות תמורת פחות מאשר הסרה מלאה של האיום הגרעיני.

כן, זה מעלה את הסיכון של סבב לחימה בין המדינות האחיות. לכולם זה ברור ומר קים יכול להיות מאוד בלתי צפוי בתחום זה. ניתן לצפות מכהונתו של הנשיא החדש של דרום קוריאה כי ידאג להעצים את הכוח של המדינה שלו. זאת על מנת להיות מסוגל לעמוד מול כל תוקפנות, לא בעזרת מתנות, אלא בעזרת טילים ופגזים.

קו תקיף כלפי סין

חיילי הצי הסיני

קוריאה ניצבת בשנים האחרונות מול איום מתגבר והולך מצידה של סין, השכנה שמעבר למיצרים. סין מעלה טונים בהתבטאויות שלה, מעצימה את צבאה ובונה בים שסביב קוריאה ארסנל שיכול לאיים עליה בצורה משמעותית בעת התלקחות אזורית. לא, היא לא היחידה, האיום הסיני ניצב גם מול כל מדינה הסמוכה אל סין גיאוגרפית ושאינה בת חסות שלה.

נשיא חדש בקוריאה. הנשיא היוצא, מון, ניסה להלך מהבחינה הזאת בין הטיפות. הוא שאף לחזק את הברית הצבאית עם ארה"ב שמהווה עבורה מגן אזורי, אך להימנע מעימותים מול סין. זאת בעיקר על מנת לשמור על האינטרסים המסחריים שלה מולה. למרות זאת קוריאה מצאה עצמה בהתנגשות מול סין בעת פריסת טילי ה-THAAD האמריקאיים על אדמתה שגררה הפגנות נגדה. בעת החרמות של מוצריה ואף ונדליזם בסניפי חברות קוריאניות בסין.

הקו התקיף שמבטיח יון הוא למעשה חבירה של קוריאה לקו שכמה מדינות אחרות באזור כבר ביטאו קודם לכן. מי יודע, אולי זה יוביל להצטרפות שלה לברית המרובעת של אוסטרליה, יפן, ארה"ב והודו שבונות חומת מגן כנגד ה-PLA, צבא העם הסיני המאיים על האזור.

העצמת היכולות הטכנולוגיות של קוריאה

שיתוף פעולה טכנולוגי

קוריאה אינה מעצמה של נפט, חקלאות או מחצבים, היא דלה באופן יחסי בכל אלה, הכוח שלה הוא ביכולת העבודה והחשיבה של אנשיה. זה מהווה בסיס להיותה מעצמה טכנולוגית, או "מדינת סמסונג" כפי שהיא מכונה לעתים. היא השכילה לאורך השנים לבנות כוח עסקי וכלכלי אדיר של קונצרנים חזקים, אשר מלבד סמסונג כאמור גם כוללים שמות דוגמת יונדאי, קיה, SK ו-LG.

בשנים האחרונות היא ניצבת מול תחרות כלכלית הולכת וגדלה מצד מדינות תעשייתיות טכנולוגיות סביבה ובראשן סין. שווקים שבהם היא הייתה שלטה עוברים אל חברות לא קוריאניות. לעתים הדבר נובע מתחרות לא הוגנת מצידן של ממשלות של מדינות חזקות ממנה המשקיעות את כובד משקלן בקידום החברות שלהן.

היתרון הזה הוא הדבר העיקרי שעמד מאחורי האינטרס הישראלי לחתום הסכם סחר חופשי עם קוריאה והיא רוצה להמשיך ולחזק אותו. קוריאה מעוניינת למנוע את הסחף וליצור יתרון יחסי. יתרון כזה יכול להיות, מטבע הדברים, רק יתרון איכותי, הוצאה לשוק של מוצרים משופרים יותר, טכנולוגית מתקדמים יותר ובעיקר חדשניים. הם יתנו לה יתרון על פני המתחרים ויביאו אליה את הצרכנים ברחבי העולם.

נשיא חדש בקוריאה, והנשיא הנבחר יון הודיע כי יפעל למען מטרה זאת והוא גם הצביע על הברית עם ארה"ב, מעצמת הנסדאק, כחלק מהבסיס לכך. ברית שתיתן לקוריאה גם הגנה בטחונית מול סין וגם גישה אל טכנולוגיות פורצות דרך שישרתו אותה מול שוקי העולם, בעת ובעונה אחת.

למה ניתן לצפות?

Chinese global planning

ראינו מה לצפות מהנשיא החדש בקוריאה. בחירתו של יון מצרפת את קוריאה, כפי שניתן לראות, למחנה המדינות הדמוקרטיות הניציות של האזור. יש בכך בשורה למדינות הברית המרובעת שהוזכרו קודם לכן. זאת בשורה לטאיוון שיודעת כי לנוכח הפלישה הרוסית לאוקראינה עלול להתרחש מצב שיעודד את סין לממש את איומיה ולפלוש אל שטחה, קוביית הדומינו הבאה. בת ברית נוספת בקואליציה מול סין היא בשורה חשובה עבור מדינות אלו.

ניתן לצפות מכהונתו של הנשיא החדש של דרום קוריאה כי היא תהווה הזדמנות עסקית עבור חברות הטכנולוגיה הבטחונית הישראליות. קוריאה כבר לקוחה שלהן, יש להן בה מוניטין טוב וקו ניצי מול סין וצפון קוריאה צפוי להגביר את הביקוש למוצרים שלהן. גם השקעה של המימשל בתעשייה טכנולוגית צפוי להביא את החברות הקוריאניות אל מדינת הסטרט אפ כדי לחפש פיתוחים פורצי דרך.

נשיא חדש בקוריאה. בחירתו של יון מהווה קודם כל בשורה עבור אנשי הדמוקרטיה וזכויות האדם. אלה שניצבים מול הכוחניות של מדינות כוחניות ובלתי דמוקרטיות, מסין עד אירן, מצפון קוריאה עד רוסיה. זה מבשר להן שמשתתף נוסף התייצב על הקו בצד שלהם.

[להרשמה לקבלת הפוסטים של הבלוג בלי עלות שלחו בקשה באימייל:tal@intelectual.co.il או דרך דף צרו קשר]

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

מיאנמר תמיכה באאונג סן סו צ'י

קריסת החונטה במיאנמר

מיאנמר שבין דמוקרטיה לדיקטטורה משתנה עקב מלחמת אזרחים. החונטה הצבאית השולטת במיאנמר חשה לאחרונה פחות ופחות בטוחה בכוחה וביציבות השלטון שלה. התקוממות נגדה פורצת במחוזות שונים במדינה, ובחלקם היא אף הובסה

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,

מערב סיור קולינארי בבודפשט

העתיד הדמוקרטיה והכלכלה של הונגריה

פיטורי רמטכל צבא הונגריה בחודש אפריל, לאחר פיטורי מאות קצינים בשדירות הפיקוד, הם צעד נוסף בתהליך מתמשך שעוברת הונגריה בשנים האחרונות. תהליך של כירסום בסמכויותיה