וונג, מנהיג חדש לסינגפור

זה פוסט היכרות עם לורנס וונג, המנהיג החדש של סינגפור, המנהיג החדש של מפלגת השלטון בסינגפור, ה-PAP. האתגר הראשי שמולו הוא ניווט הספינה הסינגפורית במאבק בין ארה"ב לסין. לאן ינווט? מר לורנס וונג, הוא בן לאב יליד סין, וזה יוכל אולי להטות אותו לכיוון הפרו סיני. מצד שני ההכשרה האקדמית שלו, באוניברסיטאות ויסקונסין ומישיגן, חשפה אותו בצורה חזקה לארה"ב. כיצד זה ישפיע על התנהלותו מול המעצמות כאשר הוא יבחר כראש ממשלת האי?

כן, מדובר בסינגפור, מדינת אי בת פחות מ-6 מיליון תושבים. קולוניה בריטית לשעבר, השוכנת בדרום מזרח אסיה על קו המשווה בין מלזיה לאינדונזיה. משגשגת, דמוקרטית, אוקי – כמעט דמוקרטית, בעלת מטבח מגוון ומרשים, אוכלוסיה מגוונת, הרבה הצלחה והרבה אתגרים.

מר וונג מתייצב בראש מפלגת השלטון וצפוי גם לעמוד בראש המדינה בהמשך הדרך. ברקע נתון סביבו האזור של מזרח אסיה לתהפוכות, סערות וגלים גבוהים הדורשים יד בטוחה כדי לנווט את הספינה. המאבק בין ארה"ב לסין הוא אחד מהאתגרים הרבים הצפויים.

האתגרים

סינגפור מחלון המטוס

כבר מהיום הראשון הוא יצטרך למצוא דרכים יצירתיות לנווט. בין סין, מצד אחד, שיש כלפיה תחושת הזדהות מצד חלקים מהרוב הסיני של תושבי האי, קירבה תרבותית והשפעה חזקה על האזור ועל האינטרסים של סינגפור, ובין ארה"ב, מצד שני, שמעוררת הזדהות בגלל הנטיה של תושבי סינגפור לדמוקרטיה, חופש ושותפות ערכים מדיניים עם המערב. כמובן בגלל ההשפעה החזקה שלה שמתגברת עם הבריתות של אמריקה עם יפן, אוסטרליה והודו.

לסינגפור  נמל המטענים החשוב ביותר באזור והיא שולטת על מיצרי מלקה, המעבר האסטרטגי שבין מזרח אסיה לאוקינוס ההודי, היא מהווה האב עסקי לכל דרום מזרח אסיה וכל אחת מהמעצמות תשאף להטות אותה לצידה. איך מנווטים בין הנחשולים הללו בלי להירטב?


הקליקו לקבלת כלים לפעילות יעילה מול סינגפור


המנהיג החדש של סינגפור יצטרך לשמור על שגשוג, בטחון סוציאלי והרמוניה חברתית במדינת האי. כל מנהיגי סינגפור עד כה הצליחו לעשות זאת בדרך מרשימה. התושבים נהנים מבטחון סוציאלי מהגבוהים בעולם. רמת הפשיעה אפסית והשגשוג הוא מהגבוהים בעולם התמ"ג לנפש עומד כעת על מעל ל-60,000$ נומינלי, כמעט פי אחד מחצי יותר מזה של ישראל, הסטרט-אפ ניישן. ככל שאתה מטפס גבוה יותר כך נהיה מורכב יותר לשמור על הישגיך. האזור הולך ונכנס בהדרגה להסכם ה-RCEP שיהפוך אותו לשוק אחד מבחינות רבות, וגם כאן יש אתגר, לצד ההזדמנות, שצריך להתמודד איתו.

זאת אחת מהמדינות הבטוחות בעולם, וגם על זה צריך להמשיך ולעמול, אבל דבר לא מובטח וכבר היו דברים מעולם. סינגפור כבר ניצבה מול שביתת נהגי אוטובוס סיניים ב-2012 ומהומות אלימות ברובע ליטל אינדיה ב-2013 עקב דריסת הולך רגל הודי בידי אוטובוס. זאת מדינה של גיוון אתני שבה חיים יחד סינים, הודים ומלאים, וראש הממשלה הוא הראשון שצריך לדאוג להרמוניה בין כל אלה.

מי אתה לורנס וונג?

לורנס וונג סינגפור

היכרות עם לורנס וונג, המנהיג החדש של סינגפור. האיש הצעיר הזה, במונחים של פוליטיקה מזרח אסייתית, הוא בן 49 ומייצג את הדור הרביעי של אנשי סינגפור, הנקראים 4G. הוא מחליף בתפקיד את מר לי שיאנג לונג, בנו של המנהיג המייסד של המדינה לי קואנג יו. זאת לא הפעם הראשונה בה נבחר למפלגה מנהיג שאינו בן לשושלת הזאת, זה כבר קרה בעבר לתקופה קצרה בין האב ובנו.

וונג, מנהיג חדש לסינגפור. לורנס וונג זכה ל-79% בבחירה בידי קהל מצומצם של מנהיגי המפלגה. תהליך הבחירה נעשה בדרך אסייתית מאוד שנועדה ליצור קונצנזוס מאחורי המנהיג שיבחר, על ידי שיחות מקדימות עם כל משתתף ויצירת קונצנזוס. לאחר מכן כל משתתף יכול לבחור מישהו שאינו הוא עצמו. לאחר סיום התהליך פורסמו שמו של הזוכה ואחוז הקולות שהוא קיבל, אבל לא מספר הקולות שקיבל כל מועמד אחר. שוב, חתירה סינגפורית להרמוניה וקונצנזוס.

מפלגת השלטון של סינגפור בוחרת אחת לכמה שנים את המנהיג הבא, שנבחר מתוך בכירי הצעירים של המפלגה ובידי בכירי הצעירים. הדור הראשון היה של המייסד לי קואנג יו. ב-1984 התכנס פורום הדור השני לבחור את מחליפו וכך הלאה עד ימינו, ימי הדור הרביעי, ה-4G של המפלגה. כבר אמרנו הרמוניה וקונצנזוס?

האיש שנבחר

הוא בן למשפחה מהמעמד הבינוני הנמוך שגדל בבית דירות ממשלתי, כלומר "שיכון" ולמד במערכת החינוך הציבורי בלי שום כפית זהב. אם תרצו זאת עדות להצלחתה של המריטוקרטיה הסינגפורית. הוא החל את דרכו כמשרת הציבור במשרדים ממשלתיים, עד שנכנס לפוליטיקה במסגרת מפלגת ה-PAP לפני כעשור ומאז טיפס למעלה: נבחר לפרלמנט, התמנה לשר, כיהן במספר משרדים שונים והיה חבר בקבינט הקורונה בשנים האחרונות, תחום שבו הגיעה המדינה להישגים יוצאי דופן בפרספקטיבה עולמית.

הבחירות הכלליות הבאות של סינגפור תיערכנה בנובמבר שנת 2025. עד אז יש ללורנס וונג זמן לאחד סביבו את המפלגה ולגבש את המדיניות שבה ינקוט עם כניסתו לתפקיד. אנשי מפלגתו, בעת התייחסות לבחירתו, טורחים לציין  שזה יקרה אם ה-PAP תזכה בשלטון שוב. כן, "אם". זה דיבור זהיר אבל לכל ידוע כי מאז הקמת המדינה לפני יותר מ-60 שנה תמיד זכתה המפלגה בבחירות.

מדובר במדינה שהוגדרה לא פעם כהדמוקטטורה הסינגפורית. היא מתנהלת בצורה ריכוזית בדרך מתוכננת ובמסגת דמוקרטית, אמנם, אבל שבה כל הכלים נמצאים בידי מפלגת השלטון. היא מבטיחה את היציבות, השגשוג, הרווחה, הקונצנזוס וההרמוניה, גם את בחירתו מחדש של שליטה.

מה ניתן לצפות?

ייעוץ רילוקיישן סינגפור

קודם כל ניתן לצפות כי הוא יבחר כראש ממשלתה הבא של המדינה בשנת 2025, כי ככה זה בסינגפור. כאשר יכנס לתפקידו הוא צפוי להמשיך את הקו של קודמיו בתפקיד, קו של התייעצות, פעילות בקונצנזוס, שליטה ריכוזית, משמעת אזרחית, בטחון סוציאלי גבוה ושגשוג כלכלי. כל זה מבוסס על מתן סביבה תומכת להנהלות של חברות בינלאומיות ושירותים פיננסיים.

הוא צפוי, כמו קודמיו, לפעול למען השתלבות טובה בהסכמי ASEAN, ה-CPTPP וה-RCEP האזוריים. בעיקר בגלל שסינגפור זקוקה לשקט אזורי כדי לשגשג. כמו כן בגלל ששיתוף פעולה אזורי מחזק את מעמדה כמרכז אזורי של ניהול עסקים בינלאומי, על כל המשמעות העסקית שיש בכך.

בין ארה"ב לסין במאבק האזורי הוא צפוי להלך בין הטיפות ולהימנע מהתנגדות בוטה אל אף אחד מהם. בעת לקיחת החלטות הוא צפוי להניח הצידה הן את השורשים הסיניים והן את הרקע בארה"ב כי במהותו הוא Civil servant במובן העמוק של המילה, והוא הוכיח זאת בשלבים הקודמים של הקריירה שלו. טוב, זאת הייתה אחת הסיבות המרכזיות לבחירתו לתפקיד.

לאיזה צד?

יחד עם זאת, במקרה והדברים יגיעו לידי דרישה ממדינת האי לתפוס צד כל הסימנים מראים כי זה יהיה הצד האמריקאי. סין היא השתלטנית שבין השניים, היא שואפת להחיל את שליטתה ומרותה על האזור ולהפוך את המדינות בו לווסאליות שלה, ולטווח ארוך זה קו אדום מבחינתה של סינגפור.

היכרות עם לורנס וונג, המנהיג החדש של סינגפור מבחינת החברות הישראליות. ניתן לצפות כי מה שהביא אותן לפעול מול סינגפור ימשיך גם הלאה. בחירתו של מר וונג לראשות המפלגה ובחירתו הצפויה להנהגת המדינה מבשרות את המשך היציבות והשגשוג. החברות הישראליות, ובמיוחד חברות הטכנולוגיה, מוצאות באי הזה יכולת תשלום גבוהה עבור השירותים שלהן, צורך בטכולוגיות מתקדמות לצרכי ארגון, ניהול ומתן שירות. יש יכולת להיכנס דרך הנוכחות של המדינה בבריתות כלכליות אזוריות לפעילות מול המדינות המוסלמיות באזור.

סינגפור היא מדינה בעלת תרבות יחודית ודרך יחודית לעשות עסקים וכך תמשיך להיות תחת וונג, מנהיג חדש לסינגפור. כמו בעבר גם בהמשך הדרך יהיה צורך לעשות שיעורי בית על מנת להשתלב בתרבות המקומית שמעלה על נס, כפי שראינו, המשכיות, הרמוניה, קונצנזוס ושירותיות. אלה תכונות שלא כל הישראלים מצטיינים בהן. אלה שיעורי בית שיש בצידם ערך מוסף גדול, בימי וונג ובכלל.

[להרשמה לקבלת הפוסטים של הבלוג בלי עלות שלחו בקשה באימייל: tal@intelectual.co.il או דרך דף  צרו קשר]

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

עוני קובה בננות אופניים

לאן מועדות פניה של קובה?

לאן מועדות פניה של קובה? במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145

ישראל ירושלים הר הבית יהודי כיפה

האם הצעירים במערב מפנים עורף לישראל?

האם ישראל הולכת ומאבדת את תמיכת הדור הצעיר במדינות המערב? האם הצעירים במערב מפנים עורף לישראל? התקשורת הישראלית נהנית לצייר תמונה של העולם כולו נגדנו

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,