הסכם סחר חופשי נחתם עם קוריאה

בשקט, בצינעה, כאשר תשומת הלב מופנית לעבר האירועים הבוערים במדינת ישראל, נחתם בין ישראל לקוריאה הסכם סחר חופשי (FTA – Free Trade Agreement). אי אפשר להגזים בחשיבותו של ההסכם. הן בגלל שהסחר בין המדינות רחוק ממיצוי, והן בגלל האזור שבו היא נמצאת. יש כאן סיטואציה חיובית מאוד ומיוחדת שצריך לפרק ולהבין אותה על מנת לראות את החשיבות של ההסכם. לראות מה היתרונות המיידיים וארוכי הטווח בהסכם הסחר החופשי עם קוריאה

מה משמעות ההסכם?

שיתוף פעולה טכנולוגי

קודם כל מדובר בהסכם סחר חופשי שנחתם עם קוריאה החזקה. ההזדמנויות שבכך עבור מדינה ישראל ועבור החברה הישראלית הן גדולות. ההשלמה של כלכלת קוריאה וזאת של ישראל היא קרובה למושלמת. שתיהן כלכלות מבוססות טכנולוגיה, אך בעוד שישראל מתמחה במוצרי חדשנות פורצי דרך, קוריאה מתמחה בבניית מערכי יצור ושיווק החודרים לכל שוקי העולם. כפי שהגדיר זאת ידידי איציק יונה, המנכ"ל של יונקו, "סטרטאפ ניישן מול סקייל אפ ניישן" (Startup nation vs. scaleup nation).


הקליקו להכשרות לפעילות מול קוריאה


החברות הקוריאניות הענקיות, דוגמת סמסונג, יונדאי ו-LG, נלחמות ראש בראש בתחרות הקשה עם היצור הסיני ההמוני והזול יחסית. הן גם ניצבות מול היצור היפני המאוד איכותי מצד שני. הן יודעות שפריצת הדרך שלהן נמצאת בחדשנות, בלהביא לשוק את מה שלמתחרים שלהן עדיין אין. כאן הסטארטאפ ניישן נכנסת לפעולה. מעכשיו מעל ל- 95% מהייצוא הישראלי לקוריאה יהיה פטור ממכס. המוצרים והשירותים של חברות הטכנולוגיה הישראליות יהיו יותר זמינים להן הן מבחינת מיסוי ומכס והן מבחינת שירותים, השקעות, ותקינה. כפי שניסח זאת האתר הקוריאני Pulse: “the agreement will provide Korea with greater access to one of the world’s top innovation hubs and technology exporters, and better entry to exceptional technologies,”

אתם עובדים בחברה טכנולוגית? יש לכם מוצר או שירות שישפר את המיצוב בשוק של חברות קוריאניות?

ולא מדובר רק בטכנולוגיה עילית, חברות כמו רותם אמפרט נגב, כיל ואדמה יהנו מהורדה של 6.5% מכס על דשן. היקבים מהורדת 15% על יינות, ואפילו ירידת מכס על מוצרי קוסמטיקה.

מצד שני עקב הסכם הסחר החופשי שנחתם עם קוריאה גם היבוא מקוריאה לישראל יוזל ויפושט. זה אומר סמרטפונים, מכוניות, White appliances ועוד שלל מוצרים שאת ואתה ואני נשמח לקנות בעלויות נמוכות יותר. בתחום הרכב תהיה ירידה ל-0% מכס. המכס על מקררים, אמבטיות ומקררים ירד ב 12%. Win win

עם זאת יתכן והחשיבות המרכזית של ההסכם נמצאת מחוץ למשמעות המיידית שלו, במבט האזורי הכולל, מבט על מזרח אסיה. יש לבחון גם את זה כדי לסכם את היתרונות המיידיים וארוכי הטווח בהסכם הסחר החופשי עם קוריאה.

מה משמעות ההסכם לטווח ארוך?

הסכם סחר חופשי נחתם עם קוריאה

רשימת המדינות שאיתן יש לנו הסכם סחר חופשי חתום אינה קצרה. היא כוללת את האיחוד האירופי, ארה"ב, מדינות אפט"א, שהן שוויץ נורבגיה, איסלנד, וליכטנשטיין, טורקיה, קנדה, מקסיקו. גם מדינות מרקוסור, שהן ארגנטינה, ברזיל, פרגוואי, ואורוגוואי, וכן קולומביה, פנמה, אוקראינה ובריטניה.

כן, הבחנתם נכון, אין ביניהן אף מדינה ממזרח אסיה, האזור המתפתח במהירות הגדולה בעולם במזרח היבשת שלנו. יש לנו אמנם תהליכי משא ומתן עם סין ועם וייטנאם, אבל עד כה הם די דרכו במקום.

הסיבה העיקרית לכך היא זהירות היתר המאפיינת את אנשי המזרח. התרבות המקומית במדינות אלו היא להימנע בכל מחיר מאובדן פנים ומכישלון. כל מי שניהל משא ומתן באחת ממדינות המזרח מכיר זאת. במקרה של חתימת הסכם סחר חופשי , מעבר לחששות הנצחיים מפני חשיפה של היצור המקומי לתחרות, גם נכנס המעמד המיוחד של ישראל. החשש הוא להיות מזוהים עם מדינה שעולה לחדשות עם תמונות של הפצצות בעזה ושל פיזור הפגנות בלוד. החשש הוא שעלול להיות לכך מחיר פוליטי.

ובכן קוריאה כבר עשתה את הצעד. ימים יגידו ויראו שהשמיים לא נפלו עליה למחרת היום. המדינות האחרות יחושו שהן כבר לא צריכות להתגלח על הזקן שלהן עצמן. ברגע שמשלחות מיפן וסין שיגיעו לכאן יגלו טביעות נעליים קוריאניות בלי מכס בדרך בה הן רוצות לצעוד זה יהווה תמריץ להאיץ את המשא ומתן או להתחיל אותו. זה מתייחס בעיקר למתחרות הישירות של קוריאה ובראשן יפן וסין.

אז הרי לכם, חדשות טובות בימים לא פשוטים אלו, ואני מאמין שיבוא יום ונציין את היום הזה כתחילתו של גל חדש בשיפור הקשרים עם מזרח אסיה.

[להרשמה לקבלת הפוסטים של הבלוג בלי עלות שלחו בקשה באימייל: tal@intelectual.co.il או דרך דף  צרו קשר]

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הנשיא החדש של קוריאה

מה לצפות מהנשיא החדש בקוריאה

מה לצפות מהנשיא החדש בקוריאה? השם הוא יון סוק יאול, ובכיתוב לועזי Yoon Suk Yeol. תתחילו לתרגל כי עוד נשמע עליו לא מעט. יש נשיא

אפריקה סחר

איחוד הסחר של אפריקה יוצא לדרך

[המאמר "הקמת איחוד הסחר האפריקאי צפויה לקדם את כלכלת אפריקה" התפרסם בינואר 2021 במוסף הסחר העולמי של "הארץ"] מספר כלכלות באפריקה החלו להתפתח בשנים האחרונות

RCEP - Regional cooperation economic pact

ההסכם שישנה את כלכלת העולם

נתחיל מהמספרים, לפני שנפנה להבין מדוע וכיצד RCEP – הסכם הסחר המזרח אסייתי ישנה את מפת הסחר העולמי כפי שמכריזה הכותרת. ה-Regional Comprehensive Economic Partnership