מה ניתן לצפות מהנשיא החדש של ארגנטינה?

קוראים לו חויאר מיליי (Javier Milei) והוא נבחר השבוע לנשיאות ארגנטינה. הוא מוגדר על ידי רבים כליברטריאני ומגדיר עצמו כאנרכו קפיטליסט. התומכים שלו מבטיחים כי הוא יחלץ את המדינה ידועת האסונות הכלכליים הזאת מן הבוץ. מתנגדיו חוששים כי ידרדר אותה למצב גרוע עוד יותר מזה שבו היא נתונה, וכן, יש אפשרות כזאת.

מיליי נבחר על בסיס הבטחות מאוד מרחיקות לכת ונשאלת השאלה אם הוא מסוגל לקיים אותן, ובמידה וכן, מה זה יגרום. במלים פשוטות: מה ניתן לצפות מהנשיא החדש של ארגנטינה?

האיש

חויאר מיליי נשיא ארגנטינה

מר מיליי הוא איש חדש יחסית בפוליטיקה הארגנטינית, יליד 1970, ולפני שנכנס לפוליטיקה ושירת כחבר בית הנבחרים, הספיק ללמוד כלכלה, להיות מרצה, לכתוב ספרים, להנחות תוכניות בטלויזיה. הוא נע בין עולם האקדמיה לעולם המדיה. אדם כריזמטי היודע למשוך תשומת לב, בעל הופעה אנרגטית, חריף לשון, בוטה ונראה כי הוא נהנה להתנגח באליטות, לשחוט פרות קדושות ולאתגר צורות מחשבה קיימות.


להרשמה לקבלת הכתבות בנושאי עסקים, תרבויות וכלכלה בלי עלות גללו למטה ומלאו פרטים ב"הרשמה לניוזלטר"


מיליי צבעוני גם במושגים של מדינות אמריקה הלטינית. הוא חי בסגנון אקסטרווגנטי, טוען במהלך שידור בטלויזיה שהוא שומע קולות המנחים אותו, מעריץ את מרגרט תאצ'ר, השנואה בארגנטינה עקב מלחמת פוקלנד. מיליי עסק בהנחיית מפגשי טנטרה, מגדל חמישה כלבי מסטיף שיש טוענים, והוא לא מכחיש זאת, שהם מייעצים לו בנושאים כלכליים. תוקף דמויות רבות בלשון בוטה ואף הגדיר את האפיפיור כ"בן זונה קומוניסט".

כן, יש קוים משותפים בינו לבין דונלד טראמפ, ויש המגדירים אותו כטראמפ הארגנטיני, כאשר ההבדל הבולט ביניהם הוא שמיליי צמח מהשכבות הנמוכות של החברה. הוא גדל בשכונה של המעמד הנמוך בבואנוס איירס, אביו היה נהג אוטובוס ואימו עקרת בית, בניגוד לנשיא האמריקאי לשעבר שצמח בבית של מיליארדר.

עכשיו הוא מבטיח לחולל שינוי דרסטי בארגנטינה, וטראמפ היה מהראשונים לברך אותו על היבחרו והבטיח כי He will make Argentina great again.

התוכניות

ארגנטינה הוצאות ציבוריות כחלק מהתמג

מיליי, מרצה לכלכלה בעברו, מעוניין להוציא את המדינה שלו מהבוץ הכלכלי שבוא היא שרויה כבר במשך עשרות שנים. לקריאת הכתבה על עלייתה ונפילתה של כלכלת ארגנטינה הקליקו על הקישור. הוא מסכים עם כלכלנים רבים שיש לקצץ בהוצאות הציבוריות במדינתו, הוצאות שהגיעו עד לקרוב ל-40% מהתמ"ג, אחוז אדיר, ורוצה להוריד אותן לכ-15%.

במסגרת זאת הוא מעוניין לערוך קיצוץ נרחב במישרות הציבוריות ומן הצד השני הוא גם רוצה לקצץ קיצוץ נרחב במסים המוטלים על האזרחים ולבטל סובסידיות רבות. לבטל את הבנק המרכזי של ארגנטינה, לבצע דולריזציה שבה יחליף הדולר האמריקאי את הפסו כהילך חוקי בארגנטינה. הדולריזציה נשמעת לרבים מתומכיו כמו רעיון מצוין. הרי ממילא הכל מתנהל שם בשוק שחור בדולרים והסתמכות על שטרות ירוקים מוושינגטון תחסוך למדינה את התלות במטבע חלש ולא יציב.

אלה הם עיקרי תוכנית הכלכלית להבראת כלכלת המדינה. הנשיא החדש של ארגנטינה עולה עם הבטחות גדולות. גדולות מדי? לצד זאת יש לו רעיונות מרחיקי לכת נוספים ובהם התרת מסחר באיברים של בני אדם, התנגדות להפלות והתרת מכירת נשק לאזרחים. אה, גם יש צד ישראלי, הוא אוהד נלהב של ישראל ומבטיח לתמוך בה.

היכולת לקיים

קונגרס ארגנטינה בואנוס איירס

הדרך אל קיום הבטחות הבחירות ארוכה, ארוכה מדי. לצורך מימוש מרבית הסעיפים הוא יצטרך אישור של הקונגרס אבל אין לו שליטה בו. מרבית המשובים מאוכלסים במתנגדיו, האנשים שהוא האשים בשחיתות והרס המדינה ואשר אותם הוא כינה בגינויי גנאי. מה הסיכוי שהם ירצו לסייע לו? הוא יצטרך לשם כך מרכזי כוח משל עצמו, ניסיון פוליטי ויכולות בין אישיות ואת כולם אין לו.

הקיצוץ בסובסידיות יפגע ביכולת התשלום של האזרחים, שגם כך נמצאים בקשיים כלכליים גדולים. ארגנטינה, שפעם הייתה אסם התבואה ומקור הבשר של העולם היום סובלת ממחסור במזון. אזרחים רבים מתקשים להתקיים ואוכל בארגנטינה הוא דבר חשוב באופן מיוחד. 

הקיצוץ במשרות ישלח רבים מהם לאבטלה. זה צפוי לעורר התנגדות עממית עזה, שהיא כבר חלק מסורתי מתרבות ארגנטינה, בהובלת הסינדיקטים רבי הכוח. זה יגרור הפגנות, שביתות ועימותים בכל דרך ובכל מקום שיערערו את שלטונו.

וכן, הדולריזציה. הקושי הוא שצעד כזה דורש כמות גדולה של דולרים שיוזרמו למשק. מניין הם יבואו? לארגנטינה אין רזרבות של מטבע חוץ ולמעשה היא בדפיציט בתחום זה. מומחים מעריכים כי צעד כזה ידרוש הזרמה של כ-40 מיליארד דולר לשוק. המימשל של ביידן לא יספק אותם. ספק אם טראמפ ישמח לעשות זאת גם אם יחזור לשלטון בבחירות הבאות.

סימן השאלה הגדול ביותר הוא ביטול הבנק המרכזי של ארגנטינה. מיליי רואה בו גוף הממיט אסונות על המדינה, אבל אם הוא יבוטל מי ישלוט בהתנהלות המוניטרית של המדינה? האם יש כאן כוונה נסתרת להתחיל לרכז סמכויות בידיו של הנשיא בלי איזונים ובלמים שירסנו אותו? אולי הכאוס שיצרו הצעדים שלו יאפשר לו להופיע כמושיע שיציל את המולדת? זאת יכולה להיות חזרה על שריפת הרייכסאג של היטלר. האם יש כאן מדרון חלקלק שעלול להוביל את המדינה הלטינו אמריקאית הזאת אל דיקטטורה?

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

עוני קובה בננות אופניים

לאן מועדות פניה של קובה?

לאן מועדות פניה של קובה? במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה

נורווגיה גשר תשתיות נוף

הבדידות המשגשגת של נורבגיה

נורווגיה היא אחת המדינות העשירות ביותר היום בעולם, עם תמ"ג נומינאלי לנפש של $92,646  לשנה. מרשים, אך לא תמיד היא הייתה כזאת. זאת מדינה קטנה