היום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה

כרגע, כשהטנקים הרוסיים נעים אל תוך אוקראינה, מתחילה מלחמה שכמו תמיד כולם יודעים כיצד היא מתחילה אבל לא כיצד היא תיגמר. מוקדם לדעת את ההשלכות הכלכליות ביום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה. עם זאת כמה דברים כבר נראים באופק שיכולים להצביע על כך, לידיעתו של מי שפועל או מתכונן לפעול באזור הזה של העולם.


לפרטים והזמנת ההרצאה על תרבות רוסיה


רוסיה חזקה צבאית מאוקראינה בפער גדול וסביר להניח כי ביום שבו תסתיים המלחמה יגדלו שטחה ואוכלוסיתה של רוסיה על חשבון השכנה שלה ולא ברור באיזה היקף. האם הכיבוש יכלול רק את המחוזות הבדלניים? את כל אוקראינה? או אולי היכן שהוא באמצע?

רוסיה תרויח מכך?

רוסיה אוקראינה

זה לא יתן לרוסיה כלים כלכליים של ממש. בעולם הגיאופוליטי של מחר, כפי שכבר כתבתי בעבר, ההתנהלות הצבאית האגרסיבית של רוסיה אמנם מקנה לה כותרות אבל לא כוח כלכלי. אין בשטחים אלה מחצבים שאין באדמת רוסיה בשפע, ואין שם נתיב תחבורה בינלאומית חדש. לרוסיה זה לא יסייע אבל לאוקראינה זה יגרום נזק עצום, גם אם היא תמשיך להתקיים. אוקראינה של לאחר המלחמה תהיה חלשה כלכלית עוד הרבה יותר מאשר היום, כאשר ממילא היא אחת המדינות העניות במערב.

ההשלכות הכלכליות של היום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה מצביעות כי גם מצבה של רוסיה ידרדר בעקבות העימות. נכון לרגע כתיבת הפוסט החלו כבר להינחת על רוסיה, כצפוי, עיצומים הולכים ומתגברים. פרוייקט צינור הגז לגרמניה, שהיה צפוי להכניס לקרמלין מיליארדים, עומד להתבטל. הגבלות הוטלו על אילי הון ועל בנקים ברוסיה, וברור כי כל אלה אינם מספיקים. כבר יש דיבורים על חסימת הפעילות הרוסית בשוק הכספים העולמי. כלומר יכולת הסליקה בינלאומית שלה שבלעדיה אין יכולת תשלום מחו"ל לחברות רוסיות.

לא, אין פירוש הדבר שההשלכות הכלכליות ביום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה הן שרוסיה תבודד ותיחסם לגמרי. הברית הסינית רוסית שרירה וקיימת. סין תשמח לנצל את ההזדמנות לקנות מרוסיה בזול נפט וגז כאשר הביקוש להם יורד. היא תשמח לבצע את הטרנזקציות בעזרת היואן האלקטרוני ובכך לקדם אותו. כמו שיודע כל סינולוג, בתרבות הסינית כל משבר הוא הזדמנות.

רוסיה תתמוטט?

סנקציות כלכליות על רוסיה

רוסיה לא תיחסם לגמרי אבל גם בלי זה המצב של רוסיה יהיה לא קל. מלחמה היא עסק יקר, גם לצד המנצח. ביום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה תצטרך רוסיה להוציא מכיסה, המדולדל גם ככה, מיליארדים. בין אם על תחמושת, דלק וכלי לחימה שנשלחו לחזית אך לא שבו ממנה. על מנת לממן זאת היא תצטרך כמה שיותר הכנסות במטבע חוץ, אבל, כפי שהדברים נראים כרגע, אלה לא יהיו בנמצא בשפע.

כאמור ימשך הסחר שלה עם סין, שתומכת בה, ולצידה עם כמה מדינות זניחות מבחינת יכולת הקניה דוגמת מונגוליה, בלארוס וסוריה. יתכן ופוטין ויועציו בונים על כך שהמערב יגרגר, ינהם, יטיל סנקציות סמליות לטווח קצר ואז ישוב לעסקים כרגיל, כי אירופה זקוקה לגז הרוסי. אולי. אם כך הם סבורים הם עלולים להתאכזב.

המערב

מדינות המערב נמצאות בלחץ מכיוונים שונים לא לוותר הפעם ונראה כי הפעם הדמוקרטיות המערביות יחשפו שיניים. זה נובע מלחץ של דעת הקהל במדינות השונות הרוצה לראות זקיפות קומה. החשש להשאיר שוב את השטח לפופוליסטים דוגמת דונלד טראמפ. הפחד מהתפשטות ההמשך של רוסיה אל פולין והבלטיות. גם מהחשש כי מענה רפה יעודד את סין להגביר את האגרסיביות שלה בים סין ואולי אף לפלוש לטאיוון ביום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה.

רוסיה עומדת להיכנס לחורף כלכלי אשר, כפי שזה נראה כרגע, יהיה ממושך וכואב כאשר רק גורלה של אוקראינה יהיה גרוע יותר. שתי המדינות צועדות לעבר משבר כלכלי קשה, אשר עד כה עדיין מוקדם לקבוע מה יהיה העומק שלו. זה חלק מההשלכות הכלכליות של היום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה.

האם אוקראינה תמשיך להתקיים? יהיה לה מוצא לים השחור? יהיו ברשותה שדות המחצבים שעד כה תדלקו את הכלכלה שלה? כמה זמן תימשך הלחימה? איזה היקף הוצאות זה יביא על רוסיה? מה יהיה עומקן המדוייק של הסנקציות? במחשבה נוספת יתכן וכל אלה לא יהיו רלוונטיים לאיש העסקים הישראלי ביום שאחרי, במקרה שיוטל חרם על רוסיה שיחייב את ישראל.

לנוכח ההשלכות הכלכליות ביום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה העתיד נראה עגמומי מאוד לשתי המדינות. כדאי כבר עכשיו להתחיל להכין חלופות לפעילות איתן. דרך אגב, גם לכלכלת העולם זה יגרום נזק, לאחר המכות שהוא קיבל מהקורונה וממלחמות הסחר בין סין לארה"ב. הנפט כבר החל להתייקר, הבורסה של רוסיה התרסקה, ואלה רק הסנוניות הראשונות.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

תגובה אחת על “היום שאחרי מלחמת רוסיה אוקראינה”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים ישי עזוז הגיב:

    הדברים שלך מאד נכונים וחכמים שניהם יפסידו בגדול בכלכלה ובכלל כל מה שאמרת נכון ולמלחמה גרעינית לא סביר שיהיה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

עוני קובה בננות אופניים

לאן מועדות פניה של קובה?

לאן מועדות פניה של קובה? במשך שנים הייתה קובה בבחינת אצבע בעין של ארה"ב ואולי בכלל של מדינות המערב. שם, מדרום לפלורידה, במרחק של 145

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה

נורווגיה גשר תשתיות נוף

הבדידות המשגשגת של נורבגיה

נורווגיה היא אחת המדינות העשירות ביותר היום בעולם, עם תמ"ג נומינאלי לנפש של $92,646  לשנה. מרשים, אך לא תמיד היא הייתה כזאת. זאת מדינה קטנה