לפעול מול הקוד העסקי ההולנדי

לעבוד בהולנד, לעבוד עם הולנדים. זה נראה פשוט ומתאים מאוד לישראלי, זאת אחת ממדינות המערב שבינן לבינינו יש את הפער ההתנהגותי הקטן ביותר. יחד עם זה יש פערים והבדלים, ויכולות להיות כאן מלכודות שקל ליפול בהן ולקלקל את הפעילות המשותפת. התנהלות עסקית בהולנד ישירה ומנומסת גם יחד. חיוני להכיר אותה. בואו נבדוק ונכיר את שני הצדדים.

מאחורי הגישה הזאת ניצבת התרבות ההולנדית ששואבת מההיסטוריה, מהדת ומהתנאים השוררים במדינה. ניתן לקרוא על כך בכתבה על היעילות ההולנדית. התרבות מתבטאת בכל מה שנעשה בה. זה מתבטא אפילו בדיפלומטיה. קראו עד הסוף כדי לראות בתחתית הכתבה בסרטון את הישירות בתגובתו של ראש ממשלת הולנד לדבריו של דונלד טראמפ.

הישיבה

הולנד עסקים עבודה משרד

קחו למשל את ניהול הישיבה. פגישה בחברה הולנדית, למשל, אמורה להתחיל בזמן ומצופה מכל משתתף להגיע אליה בזמן ועם כל הידע וההכנות הנדרשות. הישיבה תתנהל בצורה ממוקדת, ישר, לעניין, בלי ללכת מסביב, אין זמן לשיחות חולין והקדמות. כן, זה פשוט לישראלים.

מכל משתתף מצופה לתרום לשיח, לתרום דברי טעם המבוססים על הכנה לקראת הישיבה ועל מקצועיות. בישיבות כל אחד מצופה לתרום לשיח ולדבר באופן ישיר ואדיב, לא לחשוש להגיד בדיוק מה הוא חושב, אבל בצורה מתחשבת ומנומסת. זה, לעתים קרובות, כבר פחות אינטואיטיבי לישראלים. הדימיון מול התרבות הישראלית מתרחק כאן מעט.


הקליקו להכשרות וסדנאות לפעילות בהולנד


קל לנו להתחבר לישירות ולהיעדר המשחק החברתי, אבל זה עדיין לא ישראל וצריך להיות ערים גם להבדלים. התחשבות ונימוס משמעותם לבחור דרך מתחשבת לומר את הדברים הישירים. לא להיות אישי היכן שזה לא נדרש, כמובן שלא לפגוע במכוון. התחשבות ונימוס מחייבים לאפשר לזולת לדבר בלי לקטוע את דבריו, בלי להרים את הקול. לדבר אבל גם להקשיב.

מוביל הישיבה יהיה בדרך כלל מאוד ישיר בדרך בה הוא יכוון את המשתתפים להשתלבות בדרך הזאת. אמירות קצרות, הערות קצרות. יש עוד משהו? אוקי, בואו נמשיך. בלי ללכת מסביב, בלי לעטוף את הדברים באמירות מרככות והבעת הערכה לכל אחד ואחד. כנות וישירות יחד עם אדיבות, לא אסרטיביות ואגרסיביות. לומר את הפרטים בצורה ישירה ואדיבה.

הישיבה היא דוגמה. היא משקפת את הדרך בה דברים נעשים בהולנד. זה שעומד לעשות רילוקיישן להולנד, או להתחיל לעבוד מול הולנדים, כדאי שיערך לכך.

ישירות יעילות וחיסכון

הולנד רוכבי אופניים

הבסיס הוא לפעול במדויק, באופן מקצועי, מתוכנן. לבצע את המשימות בכמה שפחות זמן בלי לבזבז זמן על דברים היקפיים. אנחנו מתורגלים בישירות, אבל הכשלים הישראליים מלמדים שיש לנו מה ללמוד מההולנדים בחלקים אחרים מההתנהלות.

את הדברים שמתוארים כאן ניתן לראות כבר בדרך לעבודה. שמתם לב כמה הולנדים רוכבים לעבודה על אופניים? יש בהם סטודנטים ואנשי מקצועות צוארון כחול, אבל גם יש מנהלים ואנשי מקצועות חופשיים. היעילות מעל לכל, ואם אופניים מסייעות לחיסכון בזמן, לבריאות הגוף וחיסכון בכסף, אז הרושם החברתי לא יפריע לכך לקרות. עובדים ומנהלים מדוושים אל העבודה, קושרים את האופניים, מגלגלים בחזרה למטה את קצות המכנסיים ונכנסים למשרד.

הישירות והיעילות והחיסכון בזמן נכנסים לכל פינה ולכל פעילות. בסביבת עבודה הולנדית ניתקל במעט מאוד השקעה ביצירת חיבור אישי, באווירה וביחסי אנוש. לא, ההולנדי לא מקל בהם ראש, אך הוא מצפה שמערכות היחסים יבנו על בסיס היעילות בעבודה. זה שרוצה להשתלב בסביבת הפעילות נדרש להוכיח יכולת ולבצע את החלק שלו בפעילות הכוללת. זה צריך להספיק. אחר כך, על הבסיס הזה אפשר לצאת בסוף היום לשתות בירה יחד, לקשקש, להכיר יותר לעומק, להתחבר.

כך גם הניהול ההולנדי. המנהל לא יתן לעובד שלו הגדרה מפורטת מה שעליו לעשות, אלא יסתפק בהגדרות כלליות ויצפה שזה ימלא אותם תוכן בהחלטות שלו והפעולות שלו. משהו נשאר לא ברור? יש קושי? בוא, דבר, שאל, ברר את מה שנדרש ולך לעשות זאת.

איכות החיים

בית הולנד צלחות קומקום חרסינה

איכות החיים היא עניין של תרבות בהולנד. החיים צריכים להיות Gezellig (מבוטא: חזליח). זה ביטוי שמתורגם כ"נעימים" אבל הוא מתאר את הדאגה לפרטים שהקטנים שבונים חיים איכותיים. הבית צריך להיות Gezellig עם גינה קטנה, לא גדולה שלא צריך להשקיע בה עבודה רבה. פנים הבית צריך להיות נוח לתנועה, מנורות מפוזרות, צמודות בדרך כלל לקירות, ולא תאורה מרכזית פולשנית. צריך שתהיה במטבח חתיכת גבינה שניתן לפרוס עם כף הפריסה ההולנדית המסורתית. הכל צריך להיות Gezellig.

גם למטרה זאת, לא רק למען היעילות של העבודה, ההולנדים עובדים בצורה מבוקרת ומתוכננת ככל האפשר. המטרה האישית היא לעשות את מה שנדרש בעבודה בצורה יעילה וחסכונית בזמן, על מנת להתפנות לחיים הפרטיים בסוף היום. לסיים בהצלחה, להשלים את המשימות ולהתפנות למה שאוהבים לעשות: לשחק עם הילדים, לעשות ספורט או אולי לצאת לפאב ולשתות.


הרצאת העשרה – אמסטרדם


בדרך החיים הזאת יש הרבה כבוד לפרטיות. האנשים שמולם תעבוד לא יפלשו אל חייך בשאלות או בהנחיות כיצד לפעול, מה שמאוד מקובל ונפוץ בישראל. אותו דבר בדיוק מצופה ממך. חיה ותן לחיות. עם הזמן תתקרב אל חלק מהאנשים ויתכן ויתפתח שיח אישי יותר, אבל רק כאשר התהליך התקיים. לא מהשלבים הראשונים.

מאותה סיבה בדיוק יש גם כיבוד קפדני של זמנו של הזולת. בשל כך קובעים פגישות בצורה מדויקת ומגיעים במדויק לפגישות בזמן שנקבע. מתוך כך נדרשת אדיבות. להיות מנומס, אמנם, כפי שתואר, לא ללכת מסביב ולנהל שיחה של ריכוך, אבל גם להקפיד, יחד עם זה, לא להיות תוקפני. אמור את מה שאתה חושב בלי אגרסיביות. כן, זה כבר פחות ישראלי.

אתם עומדים להציב עובד שלכם מול הולנד? מכירים מישהו שמתחיל לעבוד מולה? שלחו לו קישור לכתבה הזאת.

גם בדיפלומטיה

לסיום, כפי שהבטחתי, הדגמה חיה של הישירות ההולנדית ניתן לראות בתגובה של ראש ממשלת הולנד בשעתו לממבו ג'מבו של נשיא ארה"ב דאז דונלד טראמפ, במסיבת עיתונאים לאחר הפגישה שלהם. הקליקו על הסרטון וצפו.

 

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האנדרטה לקרבנות השואה ברלין גרמניה

כיצד מתמודדת גרמניה עם העבר הנאצי

ב-28 במרץ 2019 הוציאה להקת הרוק הכבד הגרמנית ראמשטיין שיר שכותרתו היא Deutschland (גרמניה). זה שיר שמילותיו מתארות את ההתמודדות של הכותב עם העבר של

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

שוייץ ציריך אגם כלכלה

להכיר ולהבין את שוויץ

שוייץ מצליחה ויחודית וחיוני להבין אותה כדי לפעול בה בהצלחה

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה