להכיר ולהבין את שוויץ

שוויץ מאוד מערבית ועם זאת היא ייחודית בקרב מדינות המערב. היא מדינה של הפתעות ואף סתירות. שוייץ יחודית, חיוני להבין אותה על מנת לפעול בה בצורה יעילה.

זאת מדינה ניטראלית שאינה חברה בנאט"ו, אבל מתקיימת בה חובת שירות צבאי ואף שירות מילואים. מותר להחזיק בה נשק בבית, אבל אסור לטייל בחוץ עם הכלב בלי לקבל לשם כך רישיון. זאת מדינה בה הפרטיות היא ערך עליון וחשבון הבנק הוא מידע סודי ברמה גבוהה, ועם זאת הרשויות עוקבות אחר ההתנהגות ומוטלים קנסות אפילו על השלכת פסולת, בדלי סיגריות ויריקה בפומבי.

זאת מציאות מורכבת אבל זהה מצליח, כך זה נראה. המדינה מצליחה מאוד מבחינה כלכלית, שקטה מאוד, בעלת רמת פשע מאוד נמוכה, מעט מאוד הגירה, בחברה מורכבת. חברה המעורבת מדוברי ארבע שפות, שחלקה קתולי וחלקה פרוטסטנטי ומנוהלת בשילוב של ממשל מקומי עם ממשל פדראלי.

להכיר ולהבין את שוויץ. שוויץ ייחודית, חיוני להבין אותה על מנת לפעול בה בצורה יעילה, חיוני להבין אותה, להכיר אותה לפני שעושים בה עסקים, עוברים לגור בה, או אפילו מתיירים בה.

מה עיצב את שוויץ?

שוייץ כפר שלג חורף

שורשי התרבות השוויצרית, כמו תרבות אוסטריה, תרבות גרמניה והתרבות ההולנדית, מגיעים מהשבטים שחיו באזורי הקור והיערות הגדולים של אירופה. החורף הארוך והקר אילץ אותם לפעול מתוך קהילתיות, משמעת עצמית ותכנון כדי להתקיים בתנאים הקשים הללו. התכונות הללו ממשיכות לעצב את החשיבה השוויצרית עד היום.

בהמשך החיים בהרי האלפים בין אוסטריה, איטליה, צרפת וגרמניה יצרו עם קטן ומתבדל השומר בקנאות על אי המעורבות שלו ומוכן להילחם עליהם. האומה הקטנה הייתה צריכה  ללמוד להסתדר עם כולם בלי לתפוס צד, ומאז 1815 היא אף שומרת על ניטרליות. לצד זה היא נדרשה להתמחות בלחימה על מנת להתגונן ולהרתיע פולשים אפשריים. זה עבד, אפילו היטלר נמנע מלפלוש אליה. זה גם יצר מורשת של חיילים איכותיים המוזמנים להגן על שליטים באירופה. מחיל המשמר המלכותי של צרפת ועד למשמר השוויצרי של האפיפיור.

קיימים בתוך כל אלה תנאי השטח. גם ההרים התלולים שקל להסתתר בהם ולתקוף בהם מן המארב סייעו לשווייץ לשמור על האוטונומיה. היא הנחילה מפלות צבאיות לכמה פולשים חזקים ממנה שניסו בעבר לכבוש אותה. תנאי הקרקע הללו קשים לחקלאות, והם אילצו את תושביה לאתר ניסה ייחודית, להתמחות, ליצור מוצרים הדורשים איכות גבוהה במקום להסתמך על מרחבים. מוצרים כמו גבינות וטקסטיל במקור, ואחר כך גם שעונים. כאשר החקלאים ובעלי המלאכה בוחרים בהתמחות ויצור מוצרי איכות הם יוצרים כלכלה מבוססת סחר בינלאומי ומקצוענות.

פני השטח המבותרים היוצרים קהילות עצמאיות ומונעים שלטון מרכזי חזק ואוטוריטטיבי. המימשל המקומי יוצר מסורת של ניהול עממי ואסיפות עם. החלוקה לאזורים אוטונומיים יוצרת עם הזמן מבנה שלטוני קנטונאלי הייחודי לשוויץ. הבנקאות של שוויץ הפיקה תועלת רבה מהניטרליות שלה במלחמות העולם, כאשר כל אחד מהצדדים הלוחמים רוצה לשמור על הכספים שהוא הפקיד בבנקים שלה. עקב כך העמיק בה המעמד של העצמאות והדיסקרטיות של הבנקים.

כל זה גם מתחבר אל הדת. הופיעה כאן הפרוטסטנטיות הקלוויניסטית. הגישה המחמירה לנצרות. גישה הדורשת אחריות אישית. היא עלתה בקנה אחד עם הדרישה העצמית להתמחות ומצוינות בתחום העבודה.

המשמעת האזרחית

שוייץ דגל פסל

מכל מה שתואר כאן צמחה תרבות של קפדנות, תכנון, משמעת עצמית וציות לחוק, לצד קנאות לאוטונומיה, של היחיד כמו של הקבוצה. האוטונומיה של היחיד אינה על חשבון הקבוצה. הקהילה חשובה וחשובה ההקפדה על מה שהיא דורשת, שניהם גם יחד. עקב כך לא מקובל לחדור אל חייו הפרטיים של הזולת, לגלות את פרטי חשבון הבנק שלו, לשאול שאלות אישיות. כל אלה אינם משמעותיים לקהילה ולפיכך הם קדושים. יחד עם זה, כאשר הדברים כן ציבוריים, כמו למשל השלכת פסולת ברבים, טיול עם כלב בלי רצועה או הפרת תקנות המכס, האכיפה קפדנית והעונשים קשים. גם תחום זה קדוש. זה מוביל לחיים מוקפדים, ניקיון, שקט, לרמת פשיעה נמוכה מאוד, מהנמוכות בכל העולם המערבי.


להכשרות, יעוץ או הכנה לרילוקיישן לשוויץ, הקליקו


השוויצרי מכבד את המסגרת בה הוא חי, בכל אחד מהתחומים שצוינו כאן, או מילוי חובת שירות צבאי ושירות מילואים. תקנות יוצאות דופן שצמחו מההיסטוריה שתוארה ושהן מאוד יוצאות דופן למדינה שקטה שלא ידעה מלחמות חיצוניות מזה 200 שנה.

אתם מגיעים לשוויץ? לביקור עסקי, תיירות או רילוקיישן, זכרו להקפיד על התקנות והחוקים. הם מאוד משמעותיים לאנשים שסביבכם, ואתם תימדדו במידה רבה על פי הציות להם. גם הקפידו על משמעת עצמית בכל תחום: בלוחות זמנים, בבקרה תקציבית, בהתנהגות על פי הטקס. זה יוסיף לכם נקודות. זה משמעותי עבור המקומי. לבקרה תקציבית יש חשיבות. המדינה מצליחה כלכלית, כאמור, מה שאומר תמ"ג גבוה לנפש, מה שמוביל להכנסה גבוהה אבל גם לרמת הוצאות גבוהה.

כמה טיפים נוספים: המדינה פדראלית וקיימים הבדלים משמעותיים בין הקאנטונים מבחינת חוקים, הטבות ומיסוי. שווה לברר ולערוך השוואה לפני שמחליטים היכן מתיישבים. בכל אזור וישוב גם יש חוקים מקומיים שיכולים להפתיע. הידעתם שיש בשוויץ מקומות שבהם אסור לנעול נעלי עקב בשעות הערב? כן, זה מרעיש. קיימים גם הבדלים מבחינת מזג האוויר. רמז, אם שמיים אפורים מדכדכים אתכם, אל תעברו לגור בציריך. טיצ'ינו שעל גבול איטליה ידידותית יותר מבחינה זאת. יש שיעורי בית לעשות.

הכלכלה

שוייץ ציריך אגם כלכלה

שוויץ התפתחה בתחומי החוזק שלה שחלקם כבר הוזכר כאן קודם לכן, התחומים הדורשים דיוק והקפדה. המשמעת העצמית השוויצרית יצרה למדינה זאת מוניטין של דיוק והקפדה. כאשר אדם רוכש מוצר שוויצרי הוא סמוך ובטוח שהוא יהיה מדויק ואיכותי. כן, כמו שעון שוויצרי, בדיוק. לפיכך תחומי הדגל שלה הם התחומים הדורשים דיוק ומשמעת עצמית גבוהה: בנקאות, מזון יוקרה כמו גבינות ושוקולד, תיירות עם שירות איכותי, מכשירי מדידה ושאר סוגי המכשור המדויק.

אם מה שתואר כאן הוא מה שאתם מחפשים, בדקו מה החברות השוויצריות יכולות להציע לכם וקבלו זאת ברמה גבוהה מאוד. אם לעומת זאת אתם רוצים להציע להם מוצרי טכנולוגיה, תחום הדגל של ישראל, זכרו כי השוויצרים יבקשו אצלכם את מה שחסר אצלם בבית, וכלים להתגבר על התחרות הבינלאומית לתחומי החוזק שלה.

השוויצרי חזק מאוד, כאמור, בדיוק והקפדה, אבל תכונות אלה מאטות את הקצב ומגבילות את החדשנות. על מנת לקדם את עצמם ואת הביזנס שלהם הם זקוקים לאנשים שחושבים מחוץ לקופסה ועושים זאת במהירות. כן, הם זקוקים לישראלים. אם תדעו להציע להם את אלה תוך הקפדה על אמינות ועל הכללים, נקודות חולשה בקרב ישראלים רבים, יש לכם סיכויי הצלחה טובים.

לצד זאת יש לזכור כי שוויץ סובלת מתחרות מתגברת בעולם, ובעיקר מצד היצרנים המזרח אסיאתיים. פעם כל שעון היה שוויצרי, היום נחתך מהם שוק השעונים הפשוטים לטובת היצרנים במזרח המייצרים זאת מהר יותר וזול יותר. ודבר דומה מתרחש במרבית תחומי המוצרים המדויקים. שוויץ משוועת לפתרונות טכנולוגיים שיחזירו לה, לפחות באופן חלק, את השליטה בתחומים אלה. יש לכם משהו כזה?

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

האנדרטה לקרבנות השואה ברלין גרמניה

כיצד מתמודדת גרמניה עם העבר הנאצי

ב-28 במרץ 2019 הוציאה להקת הרוק הכבד הגרמנית ראמשטיין שיר שכותרתו היא Deutschland (גרמניה). זה שיר שמילותיו מתארות את ההתמודדות של הכותב עם העבר של

בריטניה אנגליה רחוב שעון

השקיעה הכלכלית של בריטניה

כלכלת בריטניה שוקעת בעשרות השנים האחרונות. מה גורם לכך? בבריטניה נוצרה בשעתו המהפיכה התעשייתית, שם הכל התחיל. לאחר מכן התעשייה, המסחר והפיננסים הפכו אותה לכלכלה

נורווגיה גשר תשתיות נוף

הבדידות המשגשגת של נורבגיה

נורווגיה היא אחת המדינות העשירות ביותר היום בעולם, עם תמ"ג נומינאלי לנפש של $92,646  לשנה. מרשים, אך לא תמיד היא הייתה כזאת. זאת מדינה קטנה

האיטי עוני בתים

הסיפור הבלתי נתפס של האיטי

לא, הפוסט הזה לא ממליץ לעשות עסקים בהאיטי, אין לה כלכלה של ממש, וגם לא ממליץ לנסוע לשם לתיירות, שומר נפשו ירחק. הפוסט הזה מספר