לבצע רילוקיישן לחו"ל ביעילות

לבצע רילוקיישן לחו"ל ביעילות. מה הופך רילוקיישן למוצלח? אילו גורמים יאפשרו למנהל ולמשפחתו לעקור אל מדינה אחרת לצרכי עבודה, להקים שם במשך מספר שנים את מרכז חייהם, ליהנות, לשמור על לכידות משפחתית ומעל לכל – להצליח בעבודה בתנאים החדשים? מה האתגרים שברילוקיישן והדרך להיערך ולעבור אותו בהצלחה?

ההצלחה של התהליך אינה מובטחת. מחקר שנעשה בשעתו בסין על ידי ה-China Daily מצא כי קרוב ל-50% מהזרים שהגיעו למדינה נטשו כבר במהלך השנה הראשונה. זאת חוויה גרועה לעוזבים ויקרה לארגון המשלח. סין היא אמנם מקרה קיצון, אבל האתגר של ההתאמה למקום שונה חיונית בכל מקום בעולם.

חיוני לבצע רילוקיישן לחו"ל ביעילות. אתם נערכים לעשות רילוקיישן? לשלוח לשם עובד שלכם? חבר שלכם מתייעץ איתכם? בואו נפרק אחד אחד את המרכיבים של רילוקיישן ונראה מה האתגרים ומה הכלים להתמודד איתם בהצלחה.


לליוווי והכנה לרילוקיישן צרו אתי קשר


אני מלווה מנהלים ועובדים לרילוקיישן מוצלח מזה 15 שנה והניסיון והידע המקצועי שלי מצביעים על כמה נקודות מרכזיות שבהן תלויה הצלחת התהליך: הפרטים הטכניים, האישיות של הנוסע, המענה לצרכי המשפחה, מאפייני היעד. הכי קריטי הוא התרבות המקומית, עוד נגיע לזה. בואו נכיר כל אחד מהם.

הפרטים הטכניים

 

יעוץ והכנה לרילוקיישן

מניסיוני זה החלק שתופס את מירב תשומת הלב של הנוסעים, אבל הוא גם זה שיש בו הכי מעט בעיות, הוא הכי מסודר. פרטים טכניים הם מציאת דירה, שילוח תכולת דירה, השכרת הבית בישראל, תיאום מול רשויות המסים בישראל, תיאום מול הרשויות במדינת היעד, דרכון, ויזת עבודה, ביטוח בריאות.

בתחום זה יש הכי מעט בעיות. כי הוא Hard skills, יש בו כללים ברורים שמוגדרים בידי רשויות ויש בו צרכים ידועים שאת חלקם אנחנו מכירים מנסיעות נופש לחו"ל. מעל לכל הוא מטופל בידי אנשי משאבי האנוש של החברה שכבר מתורגלים בו, או שכרו בעלי מקצוע שמכירים אותו.

כמובן, עדיין יכולות לצוץ בעיות וכדאי לעקוב אחרי ההיערכות. כדאי לעקוב אחרי מה שמחלקת כוח האדם עושה, לשאול שאלות, לוודא שהכל בטיפול ולקבל טיפים מאחרים שכבר עברו את התהליך הזה. מומלץ לעשות צ'ק ליסט. עם זאת הניסיון מראה כי מספר הטסים שיגלו כי תכולת הבית שלהם לא הגיעה או כי הניירות שלהם לא מוסדרים אינו גדול. היכון לכשלים עולה רק במקרה בו הרילוקיישן מתבצע על ידיכם באופן פרטני בלי טיפול של מקום העבודה השולח.

כן, יש מקרים כאלה. למשל במעבר לחו"ל של איש עסקים פרטי או, דרמטי יותר, במקרים בהם החברה לא מתאמצת למען העובד שהיא שולחת. זה עצוב, זה מיותר, זה קיים וזה נדיר. הכל יחד. המלצה חמה, אם זה המקרה שלכם שכרו את שירותיו של איש מקצוע שילווה את התהליך, אל תניחו דבר ליד המקרה. מניעת הכשלים שווה את הכסף שתשלמו לו.

הנוסע

אדם מול ים

לבצע רילוקיישן לחו"ל ביעילות זה תלוי באדם. אנשים שונים מתאימים יותר או פחות לשינוי מקום מגורים, במיוחד כאשר הוא כולל שינוי סביבה עסקית, כלכלית ובעיקר – סביבה תרבותית. לפיכך חיוני לשלוח את האדם הנכון למקום הנכון. התאמה לתהליך היא אחד מהאתגרים שברילוקיישן והדרך להיערך ולעבור אותו בהצלחה. מחקרים רבים נעשו על מידת ההצלחה של רילוקיישן של אנשים שונים וקיימים מספר פרמטרים אישיים שהתגלו כחיוניים להצלחת התהליך.

הניסיון הוא משמעותי. ככל שהאדם נסע יותר ובעיקר שהה לתקופות ארוכות יותר מחוץ לישראל הוא ערוך לרילוקיישן טוב יותר. הניסיון גם יכול להצביע על האתגרים הצפויים, יש להביט לאחור וללמוד מהתנסויות קודמות: עד כמה התגעגעת לישראל? לאוכל? לשיגרה? למשפחה? לשפה? ומצד שני כמה הנאה התקיימה בהתרחקות מכל אלה? זה מצביע על הסיכוי שתהיינה בעיות, זה מאיר את הקשיים שאליהם צריך להיערך.

חשוב להיות מעט הרפתקן, לפחות מעט. אהבת שינויים מקלה על ההתמודדות עם השינוי, שמחלחל כמעט אל כל חלק בחיים ומחייב התמודדויות והתאמות יומיומיות. זה מתקיים בכל נדבך במציאות החדשה שתפגשו. תעמדו מול ההתאמה לשינוי בעת עריכת קניות, בעת דיווח על תקלה לבעל הבית, בחילופי מזג האויר, בחופשות של מקום העבודה.

אדם הרפתקן מטבעו יפגוש אל כל אלה בהתלהבות, בשמחה. הוא יגייס את עצמו ואת הסביבה לכך ברוח טובה, יצליח בכך ויהנה מכך. לא ניתן כמובן למנות את כל הנקודות שבהן נדרשת אהבת השינוי או ההרפתקנות. המציאות תמיד מביאה הפתעות ואתגרים, ומעבר לכך הרשימה משתנה מאדם לאדם וממדינת יעד למדינת יעד.

נושא האישיות רלוונטי לא רק ליחיד, אלא לכל הבאים איתו. החברה או העסק שולחים אדם יחיד, אבל ההצלחה של השילוח תלויה בהשתלבות לא רק שלו, אלא גם, ולעתים בעיקר, של הנספחים אליו, המשפחה.

בן \ בת הזוג

הרצאת העשרה תרבות איטליה

בשעתו שמעתי על עובדת בכירה של מדינת ישראל שטסה להודו עם בן זוגה. היא השתלבה שם היטב, הוא לא. ולמעשה הוא סבל שם כמעט בכל רגע. הוא לא אהב את הרעש, הכאוס ויותר מכל את הריחות. לאחר מספר חודשים היא יצרה קשר עם האחראים עליה ואמרה להם: או שאני חוזרת או שאני נפרדת. היא חזרה.

לחזרה כזאת יש משמעות כלכלית קשה עבור הארגון השולח. על מנת להצליח ברילוקיישן חיוני ללוות ולהכין את בן או בת הזוג. עד כמה הוא מתלהב מהנסיעה? במה הוא יעסיק את עצמו שם? האם הרילוקיישן שלא מיועד לו מציב בפניו קושי או הזדמנות? הכי חשוב הוא לתת לנסיעה שלו משמעות, ולא, התלוות אל בן או בת הזוג אינם משמעות מספקת שתחזיק מים במשך שנות התהליך.

האדם הנשלח יהיה עסוק לאורך היממה בסביבה מאתגרת שפתוחת בפניו עתיד מקצועי חדש, וכאשר סביבו סגל שלם שמתגייס למען ההסתגלות שלו. הוא יהיה עסוק עד מעל לראשו במילוי התפקיד, בהבאת השפעה אישית עליו ולצד אלה גם בהתסגלות מתמדת לדברים שאליהם הוא נחשף. בסופו של יום הוא ישוב הביתה עייף, מאוד עייף, מוצף בחוויות ואינטראקציה בין אישית וירצה לשקוע בתוך עצמו ולתת לראש להירגע.

בן או בת הזוג, אם משמעות הנסיעה שלהם היא להיות המלווה, יגיעו אל סוף היום לאחר שעות של לבד וחיפוש תוכן. במפגש הזה הם ירצו בעיקר לדבר, לשאול, לשמוע, להפעיל ולהיות מופעל. ממש ההיפך ממה שרוצה זה שחזר מהעבודה. זה המקום שבו יכולים לעלות במלוא העוצמה הקשיים שתמיד קיימים בכל זוג והקשיים שיש לכל אחד עם עצמו. לא, זה לא דורש פתרון, זה דורש היערכות מראש על מנת למנוע צורך בפתרון תוך כדי תנועה. קודם כל, גיבוש תוכן ויעד לזמן השהות שלו או שלה.

הילדים

יעוץ והכנה לרילוקיישן

ועדיין לא דיברנו על הילדים. בני כמה הם? באיזו מסגרת הם לומדים? עד כמה הם משתלבים בקלות בחברה חדשה? עד כמה הם בעלי בטחון עצמי? מה התחביבים שלהם? כל אלה מחייבים התייחסות מראש ובניה של סביבה ואורח חיים שלא רק יאפשרו להם להשתלב בסביבה החדשה, אלא גם לפרוח בה.

יש פתרונות שונים לילדים ונערים שונים. למתבגרים יש בדרך כלל מצבי רוח מתחלפים ומעבר מקום מגורים יכול להעצים זאת. לילדים יש מידה רבה של חוסר בטחון שדורש נוכחות מתמדת של ההורים למניעת תחושת נטישה. ילדים מהורהרים ואינטלקטואליים מטבעם זקוקים לתכנים. ילדים נמרצים וספורטיביים זקוקים לפעילות. האם הם תחרותיים? חברתיים? כל אפשרות כזאת תשפיע על המקום שבו תבחרו לגור.

אולי הכי חשוב הוא הצורך לשלב אותו או אותה בהכנות למעבר. חשוב לתאר להם מראש את הסביבה החדשה, לחפש עבורם עיניין ואתגרים. חשוב להקשיב להם לבצע עבורם התאמות בתוכנית ובעיקר לתת להם את התחושה שהם חלק ממנה. תחושת ניכור היא האויב שממנו צריך להימנע בכל מחיר, כולל שינוי תוכניות, אם לא נמצא לכך פתרון.

הסביבה

אמלט - עסקים

רילוקיישן הוא העברה של אורח החיים ואיכות החיים למקום אחר ורחוק. הבחירה של הסביבה בה תשהו היא קריטית על מנת לשמר את ההמשכיות וההנאה מאורח החיים הזה. לפני שאתם ניגשים לשוחח עם מתווך הדירות המקומי ערכו רשימה של דברים שחיוניים לכם לבחירת המיקום שלכם. הנה כמה שאלות שיכולות לסייע. התשובות חייבות לקחת בחשבון את הבירור שכבר העליתי בחלקים הקודמים כאן.

קרוב ליציאה מהעיר? אם איכות החיים שלכם, או הגילוי שאליו אתם מתרגשים להתחבר תלויים בנסיעות אל מחוץ לעיר, כדאי לבחור מקום מתאים לכך. בפאריז למשל כיף ונוצץ לגור ליד הסיין במרכז העיר, אבל יציאה מהעיר עם המכונית יכולה לארוך, משכונה כזאת, כשעה וחצי של פקקים. התחלה מתישה לסופש בנורמנדי.

קרוב לאזורי חנויות? אם אתם מתרגשים משופינג או מ-window shopping תרצו מאוד שהאפשרות הזאת תהיה זמינה. חשובה לכם ההוויה היהודית? הישראלית? בין אם זה עבורכם או עבור הילדים. קחו את המפה, במקרה כזה, סמנו בה את בתי הכנסת, המרכז הקהילתי, השגרירות, בית הספר הישראלי והתחילו למתוח קוים ולחשב.

מה עושה כיף לילדים שלכם? אם זאת חברה, וזה בדרך כלל מרכיב מרכזי עבורם, אזי חיוני לדעת היכן מתגוררים מרבית הישראלים בעיר. מה שנקרא "הקהילה הישראלית". אם תגורו בקונדומיניום שבו משפחות ישראליות אחרות זה יאפשר לילדה שלכם להגיע אל החברה שלה בהליכה ברגל בפארק הקטן שסביבו דירות המגורים. זאת שינוי חזק ביחס לצורך להמתין שאבא יחזור הביתה ויוכל להסיע אותה לצד השני של העיר. ויש עוד: מגורים ליד פארק? גן משחקים? מרכז מסחרי גדול שבו אפשר להסתובב ולבלות?

התרבות

פגישת עסקים מול אסיה

זה ה-soft skill החשוב ביותר. התרבות בדרך כלל לא במרכז התודעה שלנו, אבל היא משפיעה על כל מרכיב בשהות במדינה אחרת. קריטי להיערך לה.


לליוווי והכנה לרילוקיישן צרו אתי קשר


תרבות היא המרכזי שבאתגרים שברילוקיישן והיערכות לה היא חלק מהדרך להיערך ולעבור אותו בהצלחה. היא הדרך בה אנשים במקומות שונים מתקשרים ובנים פעילות משותפת אלה עם אלה. התפקיד שלה מרכזי בהצלחה של פעילות בין אישית, והכלים משתנים ממקום למקום. אנחנו ישראלים וככל שהתרבות שבה נחיה דומה לנו יותר, כך יקל עלינו להשתלב בה. היכן למשל? ובכן קודם כל קל יחסית במדינות המערב, ובעיקר בפחות רשמיות שביניהן. פער תמיד יהיה, אבל הוא יהיה קל יותר להתמודדות בחוף המזרחי או בקליפורניה בארה"ב, וגם במדינות אירופאיות דוגמת הולנד ואירלנד. מורכב יותר יהיה בשוייץ ושוודיה, למשל.

מחוץ למתחם של המערב הפער מולנו גדל ואיתו האתגר. המורכבות של רילוקיישן לאסיה היא מהגדולות ביותר בגלל השוני הגדול שבין מזרח למערב. באופן מיוחד מורכב להצליח בעת רילוקיישן סין. בעת כתיבת הכתבה הזאת השערים של סין סגורים לרילוקיישן והקורונה מתפרצת מחדש, אבל היא תיפתח מחדש עם הזמן.

ראינו את האתגרים שברילוקיישן והדרך להיערך ולעבור אותו בהצלחה. לפני תחילת האריזה קחו זמן ללמוד את מדינת היעד. רשמו לעצמכם מה המישטר בה ומה זה אומר על חיי היומיום. קראו על הדתות המרכזיות, הן משמעותיות גם אצל מי שאינו דתי. בחברה בודהיסטית ובחברה קתולית התנהגות שונה וערכים שונים שחיוני לקחת בחשבון. צפו בסרטים ממדינה זאת, קראו מאמרים, ספרים. קחו זמן ללמוד את העשה ואל תעשה, את מצב הכלכלה, את הקוד העסקי.

סוף מעשה במחשבה תחילה. בהצלחה.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כלים לפעילות מול שוקי העולם

העסקים והכלכלה בעולם, לאן?

עולם הכלכלה והעסקים נע מזה עשרות שנים בגלים, מצמיחה גלובלית להאטה עולמית ואז צמיחה שוב. כל גל כזה גם מביא איתו שינויים במפת העסקים והכלכלה

בלקן מקדוניה סקופיה פסל נהר

הבלקן – להכיר את הרקע והעתיד

הבלקן, או Balkans ברבים, הוא מרחב של מדינות, תרבויות, היסטוריה וסכסוכים. הוא מחולק ומפוצל פיזית על ידי עמקים ורכסים, מפרצים ואיים. הוא מחולק אנושית לשפות

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,

אירלנד סיפורי אגדות

אירלנד – כלכלה של שדונים

כלכלת אירלנד עלולה לבלבל ועם זאת יש הרבה מה ללמוד ממנה. באירלנד התמ"ג פורח ומצב התושבים לא טוב. יש כאן שיעור בכלכלה. היא נהנית מתמ"ג