קריסת החונטה במיאנמר

מיאנמר שבין דמוקרטיה לדיקטטורה משתנה עקב מלחמת אזרחים. החונטה הצבאית השולטת במיאנמר חשה לאחרונה פחות ופחות בטוחה בכוחה וביציבות השלטון שלה. התקוממות נגדה פורצת במחוזות שונים במדינה, ובחלקם היא אף הובסה ואיבדה שליטה. המדינה נתונה במאבק בין דמוקרטיה לדיקטטורה, בין הרוב הבורמזי למיעוטים, ונראה כי המלחמה במיאנמר טורפת את הקלפים לשלטון הצבאי, לסין השכנה ולמדינה כולה. לאן זה יכול להוליך?

הרקע

מיאנמר תמיכה באאונג סן סו צ'י

מיאנמר, אשר נקראה בשעתו בשם בורמה, הייתה עד שנת 1948 קולוניה בריטית. מאז עברו עליה גלגולים שונים בתחום המימשל, היא החלה כדמוקרטיה שנלקחה בהמשך הדרך בידי הפיכה צבאית, יצאה לתהליך דמוקרטי ושבה להיתפס בידי הצבא. זאת מדינה בת מספר עשרות מיליוני תושבים בדרום מזרח אסיה, חברה בארגון ASEAN שהתרבות שלה מושפעת בעיקר מהבודהיזם.


להרשמה לקבלת הכתבות בנושאי עסקים, תרבויות וכלכלה בלי עלות גללו למטה ומלאו פרטים ב"הרשמה לניוזלטר"


הכלכלה שלה נחשלת, בעיקר בגלל הניהול של הגנרלים, השחיתות הפושה בה, עיצומים בינלאומיים, ותלות בכלכלת סין שהיא בין המדינות הבודדות ששומרות איתה על קשרים תקינים מאז ההפיכה. זה אתגר גדול במסגרת הדרך לעשות עסקים במיאנמר.

בתוך המדינה הכושלת הזאת נחלקת השליטה בין מספר גופים ומרכזי כוח:

  • החונטה הצבאית ששולטת בה דה פקטו אך שנואה על מרבית הציבור ומגלה את מגבלות השליטה בעזרת רובים
  • הממשלה הנבחרת של אאונג סאן סו צ'י שאין לה שליטה בגופי מימשל אך זוכה לאהדה עצומה בקרב העם
  • הכוחות האתניים במחוזות השונים: רחינה, צ'ין, שאן. יש להם כוחות צבאיים והם גם שולטים בחלק מהמדינה

ברקע משחקים מספר כוחות חיצוניים המנסים לנתב אותה לעבר האינטרסים שלהם. העיקרי שבהם הוא סין המעורבת בכל דבר במדינה ופועלת למען האינטרסים הכלכליים הסיניים. היא משפיעה בעזרת כוח כלכלי, סיוע גיאו פוליטי ובעזרת שוחד. מיאנמר היא אבן דומינו חשובה בתוכנית החגורה והדרך שלה, וחיוני לה לשמור על נתיבי מסחר ותנועת נפט העוברים בה בין האוקינוס ההודי לקומנינג שבדרום סין.

המלחמה

מיאנמר - מפת הקונפליקט הצבאי

 

אבני הדרך העיקריות הן הבחירות הדמוקרטיות שהיו בשנת 1990, וההפיכה שהחזירה את הצבא לשלטון בשנת 2021. זה שרוצה להכיר טוב יותר את הרקע בתקופה של הדמוקרטיה, בעיקר מהזווית העסקית כלכלית, מוזמן לקרוא את הכתבות על ההיפתחות של לאחר בחירות 2011 ועל ההתפתחות הכלכלית 2016. כל הקלפים כאמור נטרפו עם חזרת הגנרלים לשלטון.

כוחות הממשלה לא נראים טוב בשדה הקרב. הם סופגים תבוסה אחר תבוסה מידי המורדים האתניים, שיצרו ביניהם ברית ושיתוף פעולה. יחידות שלמות שלהם מניחות את נשקן ונכנעות ונראה כי הבעיה העיקרית שלהם, לנוכח הנחישות של המתנגדים להם, היא חוסר אמביציה של החיילים. השליטה של השלטון בשטחי המדינה הולכת ומתערערת במהלך השנה האחרונה במהירות עקב הצלחות המורדים, שההישג העיקרי שלהם הוא נפילת מחוז SHAN שעל הגבול הסיני. כעת תנועת הנפט והסחורות מדרום סין מערבה נמצאת בידיהם.

מה יעשה המימשל הסיני? כבר מזה זמן מה שהוא שינה טקסטיקה, ובמקום לתמוך חד צדדית בשלטון הצבאי הוא מנהל משחק כפול ומספק נשק ותמיכה גם לכוחות המורדים. נראה כי הוא פחות ופחות מאמין ביכולתה של החונטה להתגבר על האתגרים הצבאיים ומרחיב את האפשרויות שלו מתוך מבט קדימה.

לאן זה יוביל?

יעוץ עסקי לפעילות במיאנמר

במידה וכוחות המורדים ימשיכו לנצח בקרבות ולהרחיב את שליטתם, מה שנראה צפוי, קיימת האפשרות שסין תחליף את יעד התמיכה שלה ותתמוך במורדים מתוך ציפיה, שהם, בניגוד לשלטון הנוכחי, יוכלו לספק את היציבות שלה זקוקה כלכלת סין. צעד כזה יכול להוות מכה אנושה לשלטון הגנרלים, וינתק אותם מאספקת נשק ומהכנסות כספיות.

ברקע נמצא הרוב הדומם של תושבי מיאנמר. האזרחים, שהבולטים בהם בהפגנות בעבר הם הסטודנטים והנזירים. הם מייחלים ברובם המכריע לנפילת הדיקטטורה, אך פוחדים לפעול. המשך הכישלונות הצבאיים של השלטון, לצד היעדר תמיכה מסין יוכלו לשכנע את אלה הנמצאים על הגדר לקחת נשק ביד ולצאת להתעמת עם החיילים.

עתידה של החונטה ניצב על קרן הצבי. מה יקרה אם היא תיפול?

הרוב הפרו דמוקרטי, שבסיסו הוא בערים הגדולות, ומרכז הכוח שלו הוא האזור של בורמה במסגרת האיחוד המדיני, ירצה לבנות מדינה דמוקרטית של כל אזרחיה. לכוחות האתניים, בניגוד להם, יש שאיפות בדלניות והם ירצו לבנות מימשל עצמאי במחוזות השונים. קשה לראות את המפלגה של אאונג סאן סו צ'י מתגברת עליהם ומאלצת אותם להשתלב במדינה. לא יהיה לה הכוח לעשות את מה שלא הצליחו לעשות אנשי הצבא.

כל הסימנים מצביעים על כך שמיאנמר הולכת לעבר התפרקות למספר מדינות. אתגר לתושבים, אתגר לארגון ASEAN, אתגר לסין. נתון חשוב שכל מנהל פיתוח עסקי הפועל מול דרום מזרח אסיה יצטרך לקחת בחשבון בתכנון שלו.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מערב סיור קולינארי בבודפשט

העתיד הדמוקרטיה והכלכלה של הונגריה

פיטורי רמטכל צבא הונגריה בחודש אפריל, לאחר פיטורי מאות קצינים בשדירות הפיקוד, הם צעד נוסף בתהליך מתמשך שעוברת הונגריה בשנים האחרונות. תהליך של כירסום בסמכויותיה

כפר מאלי אפריקה סאהל

מה מתרחש בסאהל ומדוע זה קורה?

ההפיכה הצבאית בניז'ר אינה הראשונה בסאהל, אזור הערבות שמדרום לסהרה. נוכחים כאן כל הגורמים הנחוצים על מנת ליצור דרמה וקטסטרופה: דת, עוני, מידבר, קולוניאליזם אירופאי

טנקים ברוסטוב רוסיה

רוסיה – מדינה בהפרעה

האירועים ברוסיה לאורך סוף השבוע הצביעו על חוסר היציבות של המדינה והמישטר ועל הסכנות הרובצות לפתחה. סכנות? הזדמנויות? תלוי למי? כדי להבין את רוסיה חיוני

הצבא היפני - כוחות קרקע

עליית הוצאות הבטחון של יפן

תקציב הבטחון של יפן, שהיה נמוך מאוד עד כה, יגדל באופן משמעותי בשנים הבאות. יש ליפן היסטוריה של מורשת צבאית, יש סיבות להגדלת התקציב ויש