כיצד לפעול מול יפנים

מכל התרבויות בעולם להערכתי התרבות שהכי שונה מאיתנו, הישראלים, היא היפנית. במקום בו אנו מאלתרים הם נצמדים אל הכללים, כשאנו מקדשים את היחיד הם מעלים את הכלל. לא במקרה הם ואנחנו משני צדיה המרוחקים של היבשת, כרחוק מזרח ממערב. לפעול באופן ספונטני ביפן זאת טעות שיש לה מחיר. הכרחי לקבל כלים לפעילות מול יפן, לדעת כיצד לפעול מולה ולעשות זאת ביעילות.

שורשי התרבות

הרצאה תרבות יפן

בראשית היתה סין. כן, זה לא דבר שצריך לומר לחבריכם היפנים במפגש הבא, אבל התרבות של יפן שואבת רבות מזאת הסינית, ודברים בסיסיים בדרך ההתנהלות מולה כבר הוזכרו בכתבה הקודמת "כיצד לפעול מול סינים". שווה לעבור עליה לפני שצוללים לעולם היפני ולקחת בחשבון שני הבדלים מרכזיים ביניהן. הראשון – יפן, בניגוד לסין, לא מנוהלת על ידי מפלגה קומוניסטית השולטת בכל היבט של החיים, היא דמוקרטיה. השני – יפן לא העתיקה את ההשפעות הסיניות כפי שהן, היא חידדה אותן ולקחה אותן כמה צעדים קדימה לעבר הקפדת ומצוינות שאין כדוגמתן.

מדוע להקצין? זאת תולדה של התרבות הקשוחה שנוצרה באיים ובעמקים היפניים תוך כדי התמודדות בין קהילות במאבק על מקורות פרנסה ועל הגנה, מאבק על הישרדות שדורש מכל יחיד את המקסימום. מקסימום משמעת, מקסימות מאמץ, מקסימום היצמדות לכללים על מנת למנוע הפתעות. על אלה התווספה גם ההשפעה של תרבות הזן. אותה דרך התנהלות בודהיסטית במקורה שמקדשת את הפעילות והופכת כל פעולה למדיטציה, כל פעולה למושלמות.

קחו את התרבות הסינית במקורה, שדורשת רבות מהיחיד למען הכלל, הסירו ממנה את המשטר האוטוקרטי, הוסיפו לה דרישות נוקשות הנובעות מתרבות האיים והעמקים ואת השאיפה למושלמות הנובעת מהזן וקיבלתם את ה-DNA של יפן, של המצוינות היפנית.

המצוינות היפנית

יעוץ עסקי בין תרבותי

השאיפה היפנית למושלמות ניכרת בכל פן של החיים, וקודם כל בנושא המעניין אותנו ושתואר בהרחבה בכתבה קודמת: הכלכלה היפנית. זה מה שאיפשר את הההצלחה המטאורית שלה בשנות ה-50, ה-60 וה-70 שהפכו אותה לעצמה כלכלית. זה אומר משהו על האיכות של המוצר, האירוח, התשלום והשירות שתקבל ביפן, ועם זאת זה גם מגדיר את מה שהיפני יצפה ממך.

למשל במה שנוגע לאירוח, לדרך בה הוא נעשה ולציפיות של היפני, תוכלו לקרוא את הכתבה שלי על האומוטנאשי – אמנות האירוח היפנית. זה ממחיש את העיקרון שעל פיו נעשים דברים וזה מתקיים בכל פן ופן של הפעילות. למשל המוצר: הציפיה היא לאפס באגים, אפס תקלות ביצור.לתת מוצר מושלם ושירות מושלם.

הרעיון הוא שהאורח שלך הוא מלך ואתה אמור להיות למענו בכל דבר ודבר. כך גם ביחסי ספק – לקוח, וכן, יש כאן היררכיה: הלקוח נמצא מעל לספק, כמו שהמבוגר נמצא מעל לצעיר. ההיררכיה מנהלת חלק נכבד מהדברים, היא מגדירה מי משרת את מי. כן, לשרת, זאת המילה. המקום שלך בהיררכיה יכול להשתנות על פי יחסי כוחות, על פי סיטואציה, על פי גורמים משתנים, והצלחה ביפן דורשת לקחת זאת בחשבון.

זאת פעילות מתוכננת, מחייבת, מוקפדת, ממש לא ספונטנית, במיוחד לא לישראלי שמורגל בניהול שטוח וטשטוש גבולות השירות וההיררכיה.

עשה ואל תעשה

יפן קידה ללקוחות

ביפן הקפד. למשל על מה? על הכל. על הדרך בה אתה משוחח, מגיש כרטיס ביקור, מנסח אימייל, מתנהג בישיבה, מתנהג בארוחת צהריים. אתה נמדד בשליטה העצמית שלך, בכך שאינך ספונטני ושניתן לסמוך כי תעשה את הדבר הנכון בכל סיטואציה ולא תביך את הצד היפני שמולך. כן, אינך ספונטני, אולי ההיפך הגמור מההתנהלות בישראל.

לפיכך ניצבות בפניך דרישות רבות של עשה ואל תעשה, את חלקן תוכל למצוא בכתבה על נסיעת עסקים לטוקיו. חשוב לשאול שאלות, לקרוא, לאסוף מידע, להתייעץ לפני המפגש. גם אם תעשה זאת תמיד יהיהו פינות שלא תוכל לסגור. בגדול הקפד להישמר בתחומים הבאים:

  • מתן כבוד לאדם, לחברה ולמדינה שמולך
  • פעולה על פי ההירככיה
  • הקפדה על הדרך לעשות דברים, הטקסיות
  • הפגנת חיוביות ורצון טוב, גם כשזה לא בא מבפנים
  • טיפוח הקשרים האישיים ולא רק העסקיים

אם תיקח את אלה בחשבון, הסבירות היא שתפעל נכון גם במקומות בהם אינך מכיר את כללי העשה ואל תעשה המדוייקים. אה, ועוד משהו: תהנה. היפנים יודעים לארח ולהתארח והתרבות שלהם יכולה להיות כיפית. אני מזמין אותך לקרוא את הכתבה על סיור קולינרי בטוקיו.

אם נותרו שאלות לגבי צמתי פעילות ספציפיות שניצבות בפניכם, הזמינו אותי אליכם. אשמח לייעץ לכם, להכיר מנהלים לרילוקיישן ביפן, להעביר הרצאות וסדנאות לעובדים כיצד לפעול מול יפן.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סין עסקים פגישה

כיצד לפעול מול סינים

סין היא יעד הסחר השלישי בגדלו עבור ישראל, לאחר ארה"ב והאיחוד האירופאי. היא מדינה בעלת אוכלוסייה ענקית, מעצמה של יצור, של יצוא והמדינה בעלת רזרבוות

טל רשף כתיבה בלוג

להיות נווד דיגיטלי – הדימוי והמציאות

הנוודים הדיגיטליים שחיים ועובדים במקומות שונים ומרוחקים בעולם בזכות מחשב ותקשורת מרחוק, נהיים נפוצים יותר ויותר. הכתבה סוקרת את התופעה

יפן עסקים

מצבה העדכני של כלכלת יפן

יפן היא תמיד הנחשון שלפני המחנה. דברים רבים שקורים לה מקדימים את מה שיקרה מאוחר יותר בשווקים אחרים. צעדים שבהם היא נוקטת נבחנים בידי מדינות

עבודה עייפות ניו יורק ארה"ב ארצות הברית

ארה"ב – תרבות של יעילות

סקירה של התרבות האמריקאית, הקידוש של היעילות על פני כמעט כל מרכיב אחר אשר מאפשר את הההצלחה הכלכלית הגדולה שלה לצד הסביבה הלא נעימה והקשיים החברתיים והאישיים