מקומה של ישראל בעולם המחר

מה יהיה מקומה של ישראל בעולם המחר? מבט על השנים האחרונות ולימוד מכלל ההסטוריה האנושית מצביעים על כמה תהליכים. תהליכים אשר כבר החלו ואשר הגורמים להם ממשיכים להתקיים ועל כן סביר כי ימשכו הלאה. השינויים שיעבור העולם וכיצד הם ישפיעו על כלכלת ישראל.

הידלדלות מקורות האנרגיה

שיווק ומכירות במדינות ערב

אמנם כרגע לחבית הנפט יש מחיר מתון הנובע משאיבה מוגברת בידי מדינות שצריכות למלא את הקופה. נכון, אבל דוחות מצביעים פעם אחר פעם שאנו מתקרבים אל התייבשות הבארות העיקריות של נפט וגז בעולם. חלק משמעותי מהן, בעיקר בארה"ב ובחצי האי ערב, כבר עבר את קו האמצע. העולם צורך יותר ויותר אנרגיה אך יש לו פחות ופחות מקורות באדמה לשם כך. מדינות שהיו משופעות בפטרו דולרים צפויות לעמוד מול שוקת שבורה בעוד מספר עשרות שנים. בעולם של מחר תעשיות ואורח חיים זוללי אנרגיה יהפכו להיות בקרוב ליותר ויותר יקרים, והצורך במקורות חלופיים יהפוך להיות קריטי.

הידלדלות מקורות המים

דוח ועדת האו"ם לענייני מים מצביע על מיצוי השאיבה של מי תהום במקומות רבים בעולם והתגברות החוסר במים. בסין כ-20% מאוכלוסיית העולם אך רק 7% ממקורות המים המתוקים, בעיה קיימת גם בישראל, בהודו, במרבית מדינות ערב ובארה"ב. כן, אפשר להתפיל מי ים, אבל זה צורך הרבה אנרגיה שכבר ראינו את הקושי להשיג אותה. מקומה של ישראל בעולם המחר הוא בעולם של חוסר במים. זה עולם שבו יהיה מי שיחיה ומי שימות. עולם של מאבקים על מקורות מים


לפרטים ולהזמנת ההרצאה העולם של מחר הקליקו


התרחבות השגשוג

אימון לניהול השיווק והמכירות בהודו

פעם הייתה מהפיכה תעשייתית בבריטניה, היא הביאה איתה יצור ושגשוג כלכלי. היא התרחבה משם אל מערב אירופה, אל צפון אמריקה והיום היא הולכת והופכת לתופעה כלל עולמית. בקרוב נראה למעלה מ-100 מדינות תעשייתיות, שרמת החיים בהן עולה, שהן מרכז של צרכנות והן נלחמות זו בזו על שוקי יצוא ויעד לתוצרת שלהן. מקומה של ישראל בעולם המחר הוא בתחרות מתגברת והולכת על יצור, שיווק ויצוא של כל מוצר וכל סחורה.

העליה של מזרח אסיה

היצור מתרחב והמרכז שלו עובר מהמערב, שבו הוא החל, לעבר המזרח. במרחב של מזרח ודרום אסיה, שבו חיים למעלה משלושה מיליארד איש, יתרחשו עיקר ההשקעות, היצור והצרכנות. אסיה פועלת אחרת מהמערב, היא לא נוצרית והיא לא מאמינה באידיאולוגיות, היא פרגמטית, לא חשוב לה אם החתול לבן או שחור, העיקר שיתפוס עכברים, וזה הולך ומשנה את השיח הכלל עולמי. זה מעביר את מרכז הכובד מזרחה בכל אספקט.

התגברות קצב השינוי

בעיות הסייבר של הודו

מהפיכת המידע ועליית ההשקעה בפיתוח יוצרים מצב טכנולוגי הממציא עצמו מחדש בכל מספר שנים. פייסבוק, שעדיין נתפסת כמהפיכה בידי מבוגרים רבים, הופכת מבחינתם של צעירים לדינוזאור. זה שמנסה לקדם עצמו היום בעזרת כלים שהוא הכיר לפני עשרים שנה נועד לכישלון, ואולי זה לא עשרים, אולי עשר שנים? חמש? פחות? במציאות הזאת יש יתרון לצעירים, למשכילים ולבני תרבויות המורגלים בדינמיות. נכון, לא כל תרבויות העולם הן כאלה.

עלייתו של ההון האנושי

עובדים יפניים

אנו עוברים מהפיכה של מידע, התעשייה כבר לא חזקה כמו פעם, החקלאות והמחצבים כבר ירדו מהבמה מזמן, ומה שמהווה מקור לעושר של אומות הוא היכולת לתת לעולם הגלובלי שירותי הון, בנקאות, פיתוח טכנולוגי, שיווק, ביטוח, ניהול ועוד. זה המקור לשגשוג יוצא הדופן של מדינות דוגמת לוקסמבורג, סינגפור ואיי קיימן, וזה המקור לחלק גדול משגשוג מדינות ההייטק, מעמק הסיליקון ועד רמת החייל.

כיצד מצויידת ישראל לקראת העתיד?

מה השינויים שיעבור העולם וכיצד הם ישפיעו על כלכלת ישראל? התרבות הישראלית, התרבות של סטרטאפ ניישן, היא דינמית מאוד, חושבת מחוץ לקופסה, מרדנית, ממציאה את עצמה מחדש וטופחת לעצמה על האגו בשביעות רצון. זה סיוט עבור המורים שצריכים ללמד את הילדים שלנו, זה תעלומה עבור אנליסטים זרים, וזה יוצר חוסר יעילות במערכות רבות של יצור תעשייתי ושל רשויות ציבוריות.

עם זאת נראה שישראל היא אחת המדינות הערוכות טוב יותר לקראת העתיד. המיקוד הכלכלי שלה הולך ועובר אל המגזרים של המחר, ישראל נוטשת את החקלאות והתעשיה לטובת מתן שירותי חדשנות טכנולוגית לעולם כולו, ובעולם יש יותר ויותר מעצמות תעשייתיות שמתמודדות זו עם זו וזקוקות לרעיון שלמתחרים עדיין אין אבל לישראלים יש. זה מביא לישראל רכבת אוירית של משלחות המחפשות לרכוש חברות טכנולוגיה ישראליות, וזה רק ילך ויגבר ככל שעוד ועוד מדינות תצטרפנה למעגל היצור התעשייתי.

האתגרים של ישראל

ישראל תצטרך, כמו המדינות האחרות, להתמודד בשנים הבאות עם החוסר ההולך ונוצר במים ואנרגיה, שהשנה ראינו עד כמה מתקשים פתרונות מסורתיים, דוגמת התפלת מים, להתמודד איתו, אבל לקושי הזה יש צד שני: החיפוש אחר מקורות מים ואנרגיה חדשים מעלה את ערכן של החברות הישראליות העוסקות בתחומים אלו, ומדינות הנפט הערביות כבר מבינות שהן צריכות להיערך לקראת היום של אחרי התייבשות הבארות, וחלקן כבר החלו לחמם איתנו יחסים, כי הן מבינות שביום שבו זה יקרה תהיה לטכנולוגיה הישראלית יותר משמעות מאשר לתמיכה באינטרס הפלסטיני.

השינויים שיעבור העולם וכיצד הם ישפיעו על כלכלת ישראל. אנחנו הולכים לעבר מצב בו הטכנולוגיה הישראלית תהיה מבוקשת בעולם עוד הרבה יותר מאשר היום, התמ"ג שלנו, שלא מוגבל על ידי עלויות יצור, ישבור את תקרת הזכוכית כפי שעשו מדינות נותנות שירותים אחרות בעולם, וכל זאת בסביבה גיאו-פוליטית הרבה פחות מאיימת מאשר קודם לכן.

לא נעים לי, אבל אני נאלץ להיות אופטימי. כן, אני יודע שיותר מושך לקרוא תחזיות קודרות ואף קטסטרופליות, אבל נראה שמצבה ישראל וורוד היום יותר מאי פעם, מאז ימי מלכות דוד ושלמה.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המזרח התיכון גלובוס כדור הארץ

המזרח התיכון בעוד ארבעים שנה

השינויים המתרחשים היום במזרח התיכון, ובהם הידלדלות מקורות הנפט והגז, צפויים לשנות את פני האזור בעוד כ-40 שנה. כיצד הוא יראה ביום שאחרי, ומה זה אומר לגבינו?

ישראל ירושלים הר הבית יהודי כיפה

האם הצעירים במערב מפנים עורף לישראל?

האם ישראל הולכת ומאבדת את תמיכת הדור הצעיר במדינות המערב? האם הצעירים במערב מפנים עורף לישראל? התקשורת הישראלית נהנית לצייר תמונה של העולם כולו נגדנו

הפגנה הרפורמה המשטרית ישראל

משמעות ההפיכה המשטרית לארה"ב

מה מקור ההתנגדות של ממשל ביידן להפיכה המשטרית בישראל? נראה שזאת לא לקיחת צד אידיאולוגית התעניינות עקב סימפטיה לישראל. יש מאחורי זה אינטרסים אמריקאיים גלובליים. שני אירועים תקשורתיים יוצאי

הכנסת ישראל פוליטיקה

התרבות הישראלית שמאחורי הפוליטיקה

ההיסטוריה הישראלית והיהודית מאופיינות במשברים ובסכסוכים פנימיים. יש לכך סיבות בתרבות ובמקורות התרבות היהודית שהיכרות איתן יכולה לסייע לצפות את העתיד של ישראל והעם היהודי