כיצד לעבוד עם תאילנדים

כיצד לעבוד עם תאילנדים? תאילנד מוכרת לנו וזרה לנו. כדי לעבוד בתאילנד ולפעול עם תאילנדים הכרחי להבין את המדינה, את דרך החשיבה וההתנהלות. להתנהלות לא נכונה יש מחיר עסקי משמעותי, ללימוד הדרך התאית יש ערך עסקי גדול. קראו את הפרטים, זה נשען על הידע והניסיון שלי כיועץ, מרצה ומעביר סדנאות לפעילות בתאילנד, לצד ידע מהשטח ממומחים בעלי ניסיון. יש גם המלצות עשה ואל תעשה.

מדינה של פנים רבות

תאילנד פסלים בודהא פנים

האוכלוסיה של תאילנד נתפסת ככנועה, חביבה וצייתנית, ויש בכך מידה רבה של אמת. לצד זאת, בד בבד, אנחנו רואים בימים אלה הפגנות ענק כנגד השלטון הצבאי וזכויות היתר של המלך. מאחורי אלה ניצבת היסטוריה של מהומות, הפגנות ענק וסרבנות אזרחית. מה היא תאילנד האמיתית? היא נתפסת כמדינה של ערכים בודהיסטיים, וזה בזמן שמשגשגת בה תעשיית שירותי המין, ומדווחים מקרים של מכירה של ילדות לזנות. האם זה מתיישב עם הבודהיזם?


להרשמה לקבלת הכתבות בנושאי עסקים, תרבויות וכלכלה בלי עלות גללו למטה ומלאו פרטים ב"הרשמה לניוזלטר"


כן, היא לא היחידה, גם במקומות נוספים בעולם קיימת מורכבות. זה שפועל מול תאילנד צריך להפנים שהדימוי הבודהיסטי המחייך והצייתן אמנם נאמן למציאות, אבל יש פנים נוספות, יש מורכבות. הכרחי להבין את המורכבות הזאת במיוחד כאשר עובדים מולם, עובדים איתם, עושים איתם עסקים או מנהלים אותם.

איך להיכנס לשוק התאי

יעוץ עסקי בין תרבותי

ערן סטרוד, קונסול הכבוד של תאילנד בישראל, ממליץ בפני מי שרוצה להיכנס לפעילות בתאילנד לזכור כי במקום זה הזהירות היא שם המשחק. התרבות היא זהירה, זהירה מאוד. גוף מקומי יקח את הזמן ללמוד את האדם, החברה והמוצר שמולו בשבע עיניים לפני שיכניס הזמנה. זה נובע מהצורך לתת אמון ולהיות שקט לגבי ההשלכות, חוסר הנכונות לקחת סיכון כלשהו. לא לאבד פנים מול הדרגים הבכירים, לא לאבד פנים בכלל.


הקליקו להכשרות וסדנאות לפעילות בתאילנד


הדבר נכון לגבי כל מגזר, גם המגזר הפרטי, אבל מוקפד עוד יותר, כמובן, מול גופים ציבוריים. זה יוצר משך ארוך לכניסה לשוק ואין אפשרות לקיצורי דרך. לידיעתנו הישראלים, הידועים כחסרי סבלנות. כן, יש מקרים מאוד יוצאי דופן, כמו הצונאמי בשעתו שיצר צרכים מיידיים שהביאו לקיצור הזמן בעת ביצוע הזמנות. מדובר במקרה שהיה כאמור מאוד יוצא דופן. אל תבנו על זה.

ערן סטרוד, שהוא גם איש עסקים הפועל בתאילנד, מציין כי התאים לא אוהבים להיות הראשונים לעשות שימוש במה שתציעו להם, הם צריכים רפרנס. ככלל הם לא מחפשים סטרטאפים, שוב, מלבד מקרים מאוד חריגים. לפני רכישת המוצר או השירות הם ירצו לשמוע על הרקורד של החברה בישראל, ביפן, בשוק האירופאי, היכן שאפשר. המשמעות היא שלכניסה לתאילנד צריך אורך נשימה , צריך כיסים עמוקים, צריך מבט אסטרטגי. כמה זמן? שנים, לא חודשים.

איך לנהל אותם

שדה אורז מזרח אסיה

את התמונה הזאת רואים גם בפעילות עם העובדים התאים. הם בנויים על פי מורשת שדה האורז שממנה צמחה החברה שלהם. יש דרך לעבוד עם תאילנדים. כמו בשדה במסגרת העבודה התאילנדי מצפה לקבל הנחיות ולבצע אותן, לא להוכיח את ערכו ולקחת החלטות היכן שלא התבקש. לא לקחת סיכון כלשהו. הוא לא מגדיל ראש. מבצע את התפקיד המוגדר. צפו לכבוד להיררכיה, קידה, אפילו כניעות. העובד שלכם בדרך כלל לא יאמר את דעתו האישית, לעתים אפילו אם הוא התבקש לעשות זאת. יש לנהל אותו במיקרו ניהול.

הם לפני הכל אנשי היררכיה. מכבדים את המבוגר, את הבעלים, את המנהל, את הבכיר. התאים מכבדים אותם לפני כל שיקול רציונלי, עסקי ורווחי, וחשוב להתנהל מולם מתוך ההבנה הזאת. אתם מכינים אותם לביצוע משימה? יש להדריך אותם לקראתה צעד אחר צעד. בניגוד לישראלי שרוצה להבין את התמונה הגדולה ולקחת החלטות במסגרתה, מול התאי אין טעם להקדיש לכך זמן. כשמנסים לעשות זאת הם בדרך כלל נוטים ללכת לאיבוד בתוך ההסברים והשלבים ומתקשים להבין לראות את התמונה השלמה מבעד לשלבים ולהסברים המרובים וזאת בזמן שהם מצפים להנחיות של עשה ואל תעשה.

מה כן חשוב? היחס חשוב יותר מההסברים והרקע. האמביציה ותחושת השייכות של העובד התאי נגזרים מהיחס שהוא יקבל. לתחושתו העבודה היא בית, היא משפחה, המנהל הוא אבא, המנהלת היא אמא. על מנת לתת לו את הסביבה שבה הוא יהיה יעיל חשוב להיות מולו אישי וחם, אבהי, לפרגן, להביע הערכה.

רונן מלכה, מנהל פרוייקטים גלובליים בחברת פריוריטי שניהל בעבר צוות מקומי בבנגקוק, יודע לספר על מורכבויות ניהוליות חדשות בניהול של צוות מקומי בצורה מעורבות וסיוע במקרים משפחתיים ואישיים של כל עובד. זאת משפחה, זה בית. הוא יודע גם לספר על עובד שנפגע, משהו בהתנהלות בעבודה פגע בו. הוא הפסיק לבוא לעבודה, נעדר למשך מספר חודשים ואז לפתע חזר כאילו דבר לא קרה ושב לעבודתו. זה יכול לקרות, ואם העובד חשוב לכם כדאי להשלים עם התופעה.

עולם של תופעות אישיות

הרצאת העשרה זיקנה ונעורים

בהכשרות שאני מעביר בחברות שיוצאות לפעילות בתאילנד עולה תמיד כי לתאילנד דרך שצריך להכיר. דרך לקיים מערכות יחסים, לעבוד ולנהל.

פעמים רבות העובדים באים ממחוז אחר בתאילנד, לעתים מחוז מרוחק, מחפשים הזדמנויות בעיר הגדולה. הם משאירים מאחור את הילדים אצל ההורים שלהם שישגיחו עליהם, ושולחים להורים את הכסף. הכרחי לקחת זאת בחשבון בעת ניהול החופשות, בניהול הזמן הפנוי, בהתמודדות עם בעיות שמתפרצות במרחק של מאות קילומטרים מהמשרד ויותר.

יש בתאילנד דברים בעלי חשיבות עליונה שעל הישראלי להיות מודע להם. למשל הדמות של המלך, שנתפס כאב של האומה, גם בתקופה שבה מתקיים דיון ציבורי על זכויות היתר שלו. כך גם דמותו של הבודהא. בשעתו נתקלתי בחברה ישראלית ששיתוף הפעולה שלה עם חברה תאית הופסק משום שנציג החברה שבא לפגוש את הנציגים הישראלים מצא אותם נחים בלובי של המלון כשכפות רגליהם, בלי משים, מופנות כלפי פסל של בודהא הניצב מולם.

חשוב לתת כבוד, חשוב לדעת אל מה יש לתת כבוד, חשוב לדעת כיצד לתת את הכבוד.

אלה אנשים של חיוכים, של רגשות, של רגשנות. ישראלים המנהלים אותם מספרים על מציאות יומיומית שבה התאים חושפים רגשות, בוכים בעת פרידה, מתרגשים, רגישים לצרכי ולמצוקות הזולת, דואגים לזולת באופן משפחתי. באחד המקרים המנהל הישראלי לא מצא לארוחת הצהריים מנה על פי טעמו בתפריט ההזמנות. לכאורה עניין פרטי שלו, אך לא בתאילנד. בתוך דקות התגייסה כל המחלקה על מנת למצוא לכך פתרון. לא הייתה אפשרות שהוא לא יאכל, מבחירתו, ארוחת צהריים. אכפתיות, משפחתיות ואנושיות, כבר אמרנו?

כללי אצבע

תאילנד בודהיזם פסל

לתאילנד דרך שצריך להכיר לקיים מערכות יחסים, לעבוד ולנהל. הנה כמה כללי עשה ואל תעשה שיכולים לחסוך בעיות ולפתוח הזדמנויות:

  • עולם חדש – ראשית כל היה פתוח לגלות, להשתנות, לפתח נקודות מבט חדשות, לקבל את העובדה שלא הכל מתנהל בדרך שאליה התרגלת.
  • אנושיות – היה אישי. הקשב, הבט בעיניים, קח אל ליבך את מה שחשוב לעובדים שלך, גם אם זה יוצר עליך עומס ובטא את ההקשבה והיחס האישי. אל תשמור אותם בפנים.
  • להיות מנהל – שמור את הגישה האישית הזאת בתוך מסגרת של מבנה ושל היררכיה. היחס האישי הוא יחס של מנהל, במידה ואתה זה שמנהל, לא יחס של חבר.
  • כיצד להפעיל – דע כיצד להאציל סמכויות, לתדרך, להגדיר תפקידים. ההגדרות צריכות להיות חד משמעיות, Step by step instructions, העובד צריך לדעת בבירור מה עליו לעשות וכיצד.
  • יד ימין – דאג לטפח עוזר קרוב שיוכל ללוות אותך, להסביר לך כיצד הדברים עובדים בתאילנד, שתוכל להתייעץ איתו בדיסקרטיות בעת הצורך.
טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

3 תגובות על “כיצד לעבוד עם תאילנדים”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים איתי הגיב:

    כול כך נכון מנסיוני ביחס למלך ובודהיזם.
    אך עוד תכונה חשובה של תאילנדים היא החשיבה מהיום למחר.
    הם פחות חושבים כמונו ביחס הכלכלי קדימה.
    "אוכל למחר " .

    • טל רשף תרבויות ועסקים טל רשף הגיב:

      אני מתרשם שחשיבה קצרת טווח לא מאפיינת את התאים, לפחות לא בעולם העסקי ובדרגים הגבוהים, אלה שרלוונטיים לפעילות עסקית
      ניתן למצוא זאת בשכבות הנמוכות סוציו אקונומית, אלה שפוגשים יותר בטיול תרמילאים

  2. טל רשף תרבויות ועסקים שמואל הגיב:

    חג שמח, יש יום הולדת בשבת הקרובה,

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תאילנד פסלים בודהא פנים

לאן מועדות פניה של תאילנד?

בשבוע שעבר התקיימו בתאילנד בחירות לבתי המחוקקים. כצפוי המפלגות המתנגדות לשלטון הגנראלים זכו ברוב מוחץ. מה קורה עכשיו? לאן מועדות פניה של תאילנד? האם זה

נשים הודו

ניהול עובדים מול אזורים שונים בעולם

ניהול עובדים ברחבי הגלובוס הוא אתגר שתלוי בתנאים היחודיים בכל מדינה ומדינה. חיוני להבין את היחוד, מה מתוכו משפיע על מצב העובדים וכיצד צריך להיערך

הצלחה הו צ'י מין וייטנאם

טכנולוגיות ישראליות נדרשות בוייטנאם

כן, הצרכים של וייטנאם עולים, ואיתם גם יכולות המימון שלה. טכנולוגיות ישראליות נדרשות בוייטנאם לצרכים שונים: מיחשוב, חקלאות, רפואה, השקעות. זה מאפשר הזדמנות וכדאי לקרוא

סין העולם

מודל הפעילות היעיל במדינות ASEAN

הנתונים העדכניים על המשך ההאטה בפעילות הכלכלית בסין שהתפרסמו השבוע יוצרים צורך לחשוב. הם תורמים להמשך החשיבה של אנשי עסקים ומנהלי חברות אודות המעבר האפשרי