שוק הצריכה הסיני עומד להשתנות

יום הרווקים הסיני הניב השנה, כמו בכל שנה, שלל דיווחים על היקף המכירות והעליות ביחס לשנה הקודמת, וכן, יש מה לחגוג, שכן היקף הסחר הכולל של היום בעליבבא הסתכם בלמעלה מ-84 מיליארד דולר, מה שמהווה עליה של כ-8 אחוזים ביחס ליום הרווקים הקודם. ב-JD.com המכירות עברו את ה-54 מיליארד דולר ורשמו בכך עלייה של 28% לעומת המכירות בשנה הקודמת.

אבל בין שלל הדיווחים היה אחד שונה בתכלית שהלך נגד הזרם, לא מרכזי בתודעה הציבורית אך משמעותי יותר מכל השאר. עיתון המפלגה הסיני Securities Daily (证券日报) פרסם מאמר המבקר את ההתרחשויות של יום הרווקים, ונראה כי בין השורות הוא תוקף את תרבות הצריכה הסינית בכללותה. הוא משמעותי כי נראה שהוא מסמן שינוי ביחס המפלגה לצרכנות הסינית ולחגיגות הקניות של ימי הרווקים בשנים הבאות.

בניגוד לקו שהובילה תוכנית החומש של 2010 ושל 2015 אחריה, אשר עודדו צרכנות על מנת ליצור מנוע פנימי לכלכלה הסינית בלי תלות בשוקי חוץ, הפעם המגמה היא לא לראות בהגדלת הפעילות הפנימית יעד מרכזי שיש לעודד. במקום זאת מצביע המאמר על יעד אחר, חלופי: לעודד צמיחה איכותית על פני צמיחה כמותית, כלומר להעדיף מעבר לטכנולוגיות מתקדמות על פני הגדלת מחזור והגדלת רווחים.

הכעס שלו יצא בעיקר כנגד ענקיות המסחר JD.com ועליבבא שלדבריו נוקטות בדרכים בלתי הוגנות כלפי הצרכנים וכלפי התחרות בשוק. זה נשמע כמו ביקורת מוכרת על התנהלותן של ענקיות עסקיות, מה שאנו שומעים השכם והערב במדינות המערב בנוגע לחברות דוגמת גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט, אבל כאן היה טוויסט, הנימוק העיקרי לביקורת היה שההתנהלות שלהן תורמת ליצירת כאוס ומנוגדת לנתיב שמתווה המפלגה. הוא גם מציין באופן פרטני כי הוא מקווה שבשנים הבאות נראה את ענקיות המסחר האינטרנטי  טסות לחלל, ברמז ליוזמות של אלון מאסק וג'ף בזוס, במקום לשווק מוצרים מהחנות של אבא ואמא.

צריך להבין את הרקע לכך

הפעילות בסין, בניגוד למרבית מדינות העולם, היא ריכוזית, למרות שהיא מאפשרת לאנשי העסקים והנהלות של חברות מידה רבה של יד חופשית בלקיחת יוזמות עסקיות. במרכז נמצאת המפלגה, המפלגה הסינית הקומוניסטית, והיא מפרסמת מדי חמש שנים את תוכנית החומש (五年计划) אשר מתווה את כיוונה של המדינה בכל התחומים למשך חמש השנים הבאות.

הסעיפים השונים של התוכנית אינם חוק לבעלי העסקים והנהלות החברות, הם בגדר הנחיה לחברי המפלגה הממונים על תחומי הפעילות במדינה, והם בגדר המלצה חמה למגזר הפרטי, שימו לב ליעדים, תוכלו לקבל עידוד והטבות מהמדינה אם תפעלו למענם, כדאי לכם. מי שמבין כיצד פועלת השיטה מתיישר על פי ההנחיות, ומי שלא, עיין ערך ג'ק מה למשל, משלם על כך את המחיר.

מתוך השיטה הזאת ניתן להבין כי כאשר עיתון מפלגתי רשמי דוגמת ה-Securities Daily מפרסם ביקורת על דרך התנהלות עסקית ומגדיר אותה כמנוגדת להנחיות המימשל הוא למעשה מתווה את הדרך החלופית בה דברים צריכים להיעשות.

מה צפוי בהמשך לכך?

לא, זאת עדיין לא הנחיה ברורה מלמעלה, זה עדיין לא חוק או לחילופין סעיף בתוכנית החומש. הממשל הסיני אוהב לגשש לפני שהוא מבצע שינוי, להוציא ידיעה ולעקוב אחר האדוות שהיא יוצרת במים. גישוש כזה מאפשר לו לראות כיצד הצעד יתקבל בידי הציבור הרחב, בידי פקידי המפלגה, לקבל עליו חוות דעת וזאת לפני שהוצהר עליו רשמית ועדיין ניתן לערוך אותו.

הצעד הבא שהולך ומסתמן על פי הביקורת הזאת הוא ריסון הצרכנות ההמונית הסינית. צעד שכזה עולה בקנה אחד עם המגמה החדשה בניהול הכלכלי של סין וצפוי לשנות באופן משמעותי את השוק הצרכני הפנימי הסיני, לידיעת מנהלי השיווק של חברות ישראליות הפונות לשוק זה.

אם אנחנו עוקבים אחר התוכן של המאמר ומוסיפים לו דברים נוספים שנאמרו לאחרונה בידי ראשי המימשל וצעדים שננקטו בידיהם ניתן לחזות מספר שינויים בתחום הצרכנות הסיני בכלל והתנהלות יום הרווקים הסיני בפרט:

  • שקיפות בשיווק
  • אמינות בשיווק
  • מניעת היצף, הגבלת מפיצים ודרכים נוספות למניעת תחרות בשוק
  • עדיפות לגאווה סינית על פני הגדלת רווח
  • מתן מקום מרכזי לטכנלוגיות מתקדמות

לנוכח הנסיון שנרכש עם הנחיות מימשל למגזר הפרטי ניתן לצפות כי בעוד מספר שבועות תצא הנחיה מסודרת ורשמית יותר לאחר קבלת תגובות למאמר הזה, שתכלול את הנאמר כאן מנוסח בצורה פרטנית ובתיקונים קלים, ובשלב מאוחר יותר זה יכלל בחוק הסיני או בתוכנית החומש הבאה, סוף שנת 2025.

מה משמעות הדבר לחברות ישראליות?

ניתן לצפות כי יזמים סיניים בתחום השיווק וההפצה, שירצו את סיוע המימשל לפעילות שלהם, ידרשו להתאים עצמם קודם כל להנחיות הללו וכך זה יחלחל בהדרגה לשוק, לפעילות היומיומית. חברה ישראלית שתפעל על פי המתווה הזה תמצא מולה יותר ויותר דלתות פתוחות, ולהיפך למי שלא יפעל כך.

אלה חדשות טובות עבורנו ככלל. אחת המשמעויות הן כי תינתן עדיפות גדולה עוד יותר להחדרת טכנולוגיות חדשניות, שהן ה"פורטה" של היצוא הישראלי. לצד זה משמעות הדבר היא גם שיש צורך לבדוק היטב באיזו פלטפורמה אנו פועלים על מנת להחדיר את המוצרים שלנו לסין העממית. אתר או חברה אשר פועלים בהקפדה על מוסר מסחרי ואשר ההתמקדות שלהם היא בטכנולוגיות על פני מוצרים מיצור המוני צפוי לקבל סיוע ולשגשג ולאפשר למוצרים שתחת כנפיו כלים טובים יותר לחדירה לשוק.

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

2 תגובות על “שוק הצריכה הסיני עומד להשתנות”

  1. טליה בורק הגיב:

    תודה טל. כתבה סופר מעניינת וחשובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טאיוון וסין העממית

טאיוון מול סין, לאן זה יוביל?

מטס של כ-50 מטוסי קרב שחולף בשמיים הוא מראה מרשים, לטוב ולרע. זה מה שראו אנשי הרדאר של טאיוון לאחרונה כאשר סין העממית שלחה לעבר

תשלום בעזרת הטלפון בסין

פניית הפרסה של עשיית עסקים בסין

המשבר הקשה של חברת הנדלן הסינית הענקית Evergrande הוא בועה נוספת בקצף הרב שמעלה שינוי המגמה בניהול הכלכלי של סין בשנים האחרונות. זה מתרחש בהדרגה

עליה במחירי השינוע הבינלאומי

העלייה במחירי השינוע העולמיים

בעיית השינוע הגלובלי של השנה וחצי האחרונות נובעת ממגוון גורמים ומשפיעה על מדינות, מוצרים ותחומי מסחר רבים. היא כאב ראש ליצואנים, ליבואנים, לאנשי שינוע ובסופו

כפר נטוש - יפן

נטישת הכפרים וערי הביניים

במאות השנים האחרונות רואה העולם מעבר הולך ומאיץ של מעבר מהכפר אל העיר, זה ידוע, אבל כעת נוסף מצב חדש יחסית ונוסף: המעבר מערי הביניים