שוק הצריכה הסיני עומד להשתנות

יום הרווקים הסיני הניב השנה, כמו בכל שנה, שלל דיווחים על היקף המכירות והעליות ביחס לשנה הקודמת. כן, יש מה לחגוג, שכן היקף הסחר הכולל של היום בעליבבא הסתכם בלמעלה מ-84 מיליארד דולר. זה מהווה עליה של כ-8 אחוזים ביחס ליום הרווקים הקודם. ב-JD.com המכירות עברו את ה-54 מיליארד דולר ורשמו בכך עלייה של 28% לעומת המכירות בשנה הקודמת.

בין הדיווחים היה אחד שונה בתכלית שהלך נגד הזרם, לא מרכזי בתודעה הציבורית אך משמעותי יותר מכל השאר. עיתון המפלגה הסיני Securities Daily (证券日报) פרסם מאמר המבקר את ההתרחשויות של יום הרווקים, ונראה כי בין השורות הוא תוקף את תרבות הצריכה הסינית בכללותה. הוא משמעותי כי נראה שהוא מסמן ששוק הצריכה הסיני עומד להשתנות. השינוי הוא ביחס המפלגה לצרכנות הסינית ולחגיגות הקניות של ימי הרווקים בשנים הבאות. נראה כי הצריכה הפנימית בסין צפויה להשתנות על פי הנחיות הממשל.

זה שינוי מגמה

התפרצות הקורונה באסיה

הקו שהובילה תוכנית החומש של 2010 ושל 2015 אחריה, עודד צרכנות על מנת ליצור מנוע פנימי לכלכלה הסינית בלי תלות בשוקי חוץ. הפעם המגמה היא לא לראות בהגדלת הפעילות הפנימית יעד מרכזי שיש לעודד. במקום זאת מצביע המאמר על יעד אחר, חלופי: לעודד צמיחה איכותית על פני צמיחה כמותית. כלומר להעדיף מעבר לטכנולוגיות מתקדמות על פני הגדלת מחזור והגדלת רווחים. הצריכה הפנימית בסין צפויה להשתנות על פי הנחיות הממשל.


הקליקו לקבלת כלים לפעילות יעילה מול סין


הכעס שלו יצא בעיקר כנגד ענקיות המסחר JD.com ועליבבא שלדבריו נוקטות בדרכים בלתי הוגנות כלפי הצרכנים וכלפי התחרות בשוק. זה נשמע כמו ביקורת מוכרת על התנהלותן של ענקיות עסקיות, מה שאנו שומעים השכם והערב במדינות המערב בנוגע לחברות דוגמת גוגל, פייסבוק ומיקרוסופט. זה רק נשמע דומה, כאן היה טוויסט. הנימוק העיקרי לביקורת היה שההתנהלות שלהן תורמת ליצירת כאוס ומנוגדת לנתיב שמתווה המפלגה. הוא גם מציין באופן פרטני כי הוא מקווה שבשנים הבאות נראה את ענקיות המסחר האינטרנטי טסות לחלל. זה רמז ליוזמות של אלון מאסק וג'ף בזוס, במקום לשווק מוצרים מהחנות של אבא ואמא.

צריך להבין את הרקע לכך

 

סין כלכלה עסקים

הפעילות בסין, בניגוד למרבית מדינות העולם, היא ריכוזית. זאת למרות שהיא מאפשרת לאנשי העסקים והנהלות של חברות מידה רבה של יד חופשית בלקיחת יוזמות עסקיות. במרכז נמצאת המפלגה, המפלגה הסינית הקומוניסטית. היא מפרסמת מדי חמש שנים את תוכנית החומש (五年计划) אשר מתווה את כיוונה של המדינה בכל התחומים למשך חמש השנים הבאות.

הסעיפים השונים של התוכנית אינם חוק לבעלי העסקים והנהלות החברות, הם בגדר הנחיה. ההנחיה מיועדת לחברי המפלגה הממונים על תחומי הפעילות במדינה, והם בגדר המלצה חמה למגזר הפרטי. שוק הצריכה הסיני עומד להשתנות, שימו לב ליעדים. זה שפועל בסין בהתאם ליעדי שהציבה התוכנית יכול לקבל עידוד והטבות מהמדינה. מי שמבין כיצד פועלת השיטה מתיישר על פי ההנחיות, ומי שלא, עיין ערך ג'ק מה למשל, משלם על כך את המחיר.

מתוך השיטה הזאת ניתן להבין את משמעות האירוע כאשר עיתון מפלגתי רשמי דוגמת ה-Securities Daily מפרסם ביקורת על דרך התנהלות עסקית. אם הוא מגדיר אותה כמנוגדת להנחיות המימשל, הוא למעשה מתווה את הדרך החלופית בה דברים צריכים להיעשות.

מה צפוי בהמשך לכך?

לא, זאת עדיין לא הנחיה ברורה מלמעלה, זה עדיין לא חוק או לחילופין סעיף בתוכנית החומש. הממשל הסיני אוהב לגשש לפני שהוא מבצע שינוי, להוציא ידיעה ולעקוב אחר האדוות שהיא יוצרת במים. גישוש כזה מאפשר לו לראות כיצד הצעד יתקבל בידי הציבור הרחב, בידי פקידי המפלגה, לקבל עליו חוות דעת. זאת לפני שהוצהר עליו רשמית ועדיין ניתן לערוך אותו.

הצעד הבא שהולך ומסתמן על פי הביקורת הזאת הוא ריסון הצרכנות ההמונית הסינית. צעד שכזה עולה בקנה אחד עם המגמה החדשה בניהול הכלכלי של סין וצפוי לשנות באופן משמעותי את השוק הצרכני הפנימי הסיני. לידיעת מנהלי השיווק של חברות ישראליות הפונות לשוק זה.

בואו נקרא בקפדנות את התוכן של המאמר ונוסיף לו דברים נוספים שנאמרו לאחרונה בידי ראשי המימשל וצעדים שננקטו בידיהם. ניתן לחזות כי שוק הצריכה הסיני עומד להשתנות. הנה התיפיות החדשות בתחום הצרכנות הסיני בכלל והתנהלות יום הרווקים הסיני בפרט:

  • שקיפות בשיווק
  • אמינות בשיווק
  • מניעת היצף, הגבלת מפיצים ודרכים נוספות למניעת תחרות בשוק
  • עדיפות לגאווה סינית על פני הגדלת רווח
  • מתן מקום מרכזי לטכנלוגיות מתקדמות

לנוכח הנסיון שנרכש עם הנחיות מימשל למגזר הפרטי ניתן לצפות כי בעוד מספר שבועות תצא הנחיה מסודרת ורשמית יותר לאחר קבלת תגובות למאמר הזה. היא תכלול את הנאמר כאן מנוסח בצורה פרטנית ובתיקונים קלים, ובשלב מאוחר יותר זה יכלל בחוק הסיני או בתוכנית החומש הבאה, סוף שנת 2025.

מה משמעות הדבר לחברות ישראליות?

היות והצריכה הפנימית בסין צפויה להשתנות על פי הנחיות הממשל, ניתן לצפות כי יזמים סיניים בתחום השיווק וההפצה, שירצו את סיוע המימשל לפעילות שלהם, ידרשו להתאים עצמם קודם כל להנחיות הללו. כך זה יחלחל בהדרגה לשוק, לפעילות היומיומית. חברה ישראלית שתפעל על פי המתווה הזה תמצא מולה יותר ויותר דלתות פתוחות, ולהיפך למי שלא יפעל כך.

אלה חדשות טובות עבורנו ככלל. אחת המשמעויות הן כי תינתן עדיפות גדולה עוד יותר להחדרת טכנולוגיות חדשניות. הן ה"פורטה" של היצוא הישראלי. לצד זה משמעות הדבר היא גם שיש צורך לבדוק היטב באיזו פלטפורמה אנו פועלים על מנת להחדיר את המוצרים שלנו לסין העממית. האתר או החברה פועלים בהקפדה על מוסר מסחרי ואשר ההתמקדות שלהם היא בטכנולוגיות על פני מוצרים מיצור המוני? אם כן, הם צפויים לקבל סיוע ולשגשג ולאפשר למוצרים שתחת כנפיהם כלים טובים יותר לחדירה לשוק.

[להרשמה לקבלת הפוסטים של הבלוג בלי עלות שלחו בקשה באימייל: tal@intelectual.co.il או דרך דף  צרו קשר]

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

2 תגובות על “שוק הצריכה הסיני עומד להשתנות”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים טליה בורק הגיב:

    תודה טל. כתבה סופר מעניינת וחשובה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,

צ'נגדו סין אנשים אוכלוסיה

כמה תושבים יש למעשה בסין?

מחקרים מגלים כי בסין הרבה פחות תושבים ממה שבנתוני הרשויות. האם יתכן שהרשויות בסין מנפחות את גודל האוכלוסיה? ואם כן, לשם מה, ולא פחות חשוב:

לבנות פעילות יעילה בעולם

הפרדת כלכלות סין וארה"ב

  הסימנים מצביעים על כך שסין וארה"ב יוצרות לעצמן גושים מדיניים נפרדים בעלי מבטע נפרד, מערכת סליקה נפרדת, אינטרנט נפרד ומערכת סחר נפרדת. כולם מצביעים