פיתוח עסקי עבור חברה ישראלית בעולם פירושו חדירה עסקית לשוקי העולם. ליצור חיבור עם חברות מקומיות, ליצור שיתופי פעולה, למכור לקהל חדש, לקהל צרכנים נוסף. האתגר גדול, ההצלחה היא יעד מתוק, יש גם בונוסים, אבל האם זה פשוט? כמובן שלא. חיוני לדעת כיצד להיערך לפיתוח עסקי יעיל במדינות יעד שונות בעולם.
האתגר
פיתוח עסקי בעולם דורש הבנה כיצד לעשות זאת בכל מקום. יש הבדלים בין שוק לשוק, בין מדינה למדינה. יש הבדלים מבניים של השוק, צרכים שונים של צרכנים, רגולציה. מעל לכל יש הבדלים עמוקים בגישה של המנהלים המקומיים שניצבים בינך לבין הכניסה לשוק. חדירה עסקית לשוקי העולם מתמודדת עם פער בין תרבותי.
רוצים דוגמאות? בבקשה.
- במדינות ריכוזיות דוגמת וייטנאם וסין הפיתוח העסקי היעיל דורש גם הבנה של מטרות הממשל, התאמה אליו ובמקרים רבים יצירת קשרי ממשל שיקדמו את הכניסה לשוק.
- במרבית מדינות אפריקה עקב אכילס הוא המימון, ופיתוח עסקי יעיל מביא אתו ידע טכנולוגי, אנשים ומוצרים יחד עם מקורות לממן את הפרויקט.
- במדינות בלתי מערביות רבות בסיס הקשר העסקי, עוד לפני ה-ROI הצפוי ומבנה ההצעה, הוא הקשר הבין אישי. חדירה לשוקי העולם דורשת הגעה אל לבם של אנשים, בניית זמן איכות, קשרים, וסביב אלה אוכל, שתייה, מתנות והרבה מבט בעיניים.
יש דוגמאות רבות נוספות, מה שתואר כאן היה על קצה המזלג כמובן. חדירה מוצלחת לשוק דורשת לתת לכל אלה מענה וגם לדברים רבים אחרים. זה דורש ידע והבנה, זה מצריך זמן, מאמץ ולימו. בלעדיהם קשה להצליח בכך וקשה להשיג את כולם בכל מדינה ומדינה. גם מנהל סופרמן יתקשה ללמוד לעומק ולהגיע למומחיות הנדרשת בכל שוק הניצב מולו: גם בהודו וגם בברזיל, בניגריה וביפן.
צריך לדעת כיצד להיערך לפיתוח עסקי יעיל במדינות יעד שונות בעולם. לעתים קרובות יש צורך במישהו שכבר התנסה ויכול לבצע עבורנו האצת תהליכים ומניעת מחלות ילדות.
לקבלת פרטים והזמנת יעוץ לפעילות מול שוקי העולם
המפתח העסקי
businessman hand drawing the dream travel around the world
איש הפיתוח העסקי היעיל צריך לאפשר ללקוח לחסוך זמן. להביא אותו במהירות אל חברות היעד ואנשי היעד, ללוות אותו לעשות את כל אלה ביעילות ובלי שגיאות של התחלת הדרך.
איש הפיתוח העסקי היעיל צריך להכיר את המדינה, להיות בעל ניסיון בפעילות בה, להכיר אנשים שמכירים אנשים. הוא צריך לדעת כיצד מגיעים שם אל לבם ואל כיסם של מנהלים וכיצד בונים עסקה על פי הקוד העסקי המקומי.
היכולות הללו יאפשרו לו להביא את הלקוח אל העסקאות במהירות האפשרית, חדירה לשוקי העולם במינימום הוצאות ומינימום טעויות.
כן, הוא עולה כסף כמו שגם הטיסות, המלונות והאוכל של נסיעת העסקים עולים, צריך לשלם לו עבור שירותיו אבל בחירה נבונה של מפתח עסקי תביא אדם אשר הערך המוסף שהוא יצר גדול בהרבה מהעלויות שלו.
כיצד לבחור מפתח עסקי?
הנה כמה טיפים שכדאי לשמור ולפעול על פיהם על מנת לבחור נכון ולקבל תמורה בעד כספכם.
ניסיון – אל תתנו את הפרויקט בידיו של אדם העומד להתגלח על הזקן שלכם. הוא צריך להיות אדם שכבר עשה עסקים, בשביל עצמו כאיש עסקים או למעל אחרים כמפתח עסקי, בשוק היעד. כל זה אומר שאת שיעורי העזר שלו הוא כבר למד, את הטעויות שלו, אם בכלל, הוא כבר עשה. הפעילות שלכם עומדת להסתייע בכל הניסיון הזה שמאחוריו.
ידע – פיתוח עסקי הוא משימה מורכבת שדורשת שליטה בתחומי ידע רבים על מנת להצליח בה. הוא יצטרך לדעת למשל כיצד לשתות כוסית עם מנהלים מקומיים, לערוך ניתוח שוק עבורכם, לבדוק אפשרויות לגליות של הוצאת כסף מהמדינה. בדוק שהמפתח העסקי המוצע לך מכיר את כלכלת המאקרו שבמסגרתה הוא יעבוד, את החשיבה המקומית, ואת דרך ההתנהלות העסקית: דרכי ניהול, מבנה חברות, קוד הפעילות העסקי ועוד.
רלוונטיות – זה שהקים חוות חקלאיות לא בהכרח מוכשר לקדם החדרת מוצרי קוסמטיקה. לפעמים כן ולפעמים לא. יש תחומים הנשענים על קשרי ממשל ואחרים מצריכים קשרים בעולם האקדמיה. יש מפתחים בעלי הכרויות בתחום העסקים הגדולים אך יתכן והפרויקט שלכם דורש הכרויות בעולם ה-corporate. חיוני לבדוק מה הניסיון שלו וההיכרויות שלו ומידת הרלוונטיות שלהם למה שאתם צריכים.
המודל – בסוף צריך לחתום על חוזה התקשרות. כיצד תתגמל אותו?
ברור שתרצה להעסיק אותו על בסיס אחוזי הצלחה בלבד, זה מנטרל סיכונים, אבל כמעט ולא ניתן למצוא מפתחים עסקיים מצליחים אשר יעבדו כך. גם לו יש סיכונים והמודל צריך לקחת בחשבון את שני הצדדים.
מומלץ לגבש מבנה שיש בו מרכיב של ריטיינר לא גבוה לצד דמי הצלחה שהם יהוו את עיקר התשלום.
כיצד לאתר אותו
כן, תמיד אפשר לחפש אותו בגוגל, ולכולנו ברור מה הקושי לאתר איש מוכשר באינטרנט. עדיף לפעול על בסיס המלצות, להגיע אליו דרך מי שמכיר מפתחי עסקיים מומחים ומביאי תוצאות, לפעול על בסיס המלצה.
בנקודה הזאת אשמח לסייע לכם וזה אפילו לא יעלה לכם כסף. האם אתם זקוקים לפיתוח עסקי? פנו אליי. צרו אתי קשר, ספרו לי על הצרכים שלכם ומה הן מדינות היעד שלכם, ובמקרים רבים אני אדע לחבר אתכם אל האיש הנכון. עשיתי זאת כבר בשורה ארוכה של חברות שהיום מוכרות באסיה, באפריקה ובאמריקה הלטינית.
אני מחבר חברות רק אל מפתחים עסקיים שאני מכיר, שבדקתי ונוכחתי לדעת כי הם מביעים תוצאות. אם אין לי מישהו כזה בשוק היעד שלכם – אגיד זאת. אם יש לי מישהו כזה בשבילכם – אחבר אתכם אליו, אלווה אתכם ואותו על מנת לוודא שהפעילות המשותפת פועלת באופן יעיל, ולא אגבה ממכם דבר בתמורה. התגמול שלי יגיע מהמפתח, מזה שיקבל תשלום עבור שירותיו.
האם אתם נותנים שירותי פיתוח עסקי? גם כאן, פנו אליי, ניפגש, אכיר אתכם, אלמד אתכם ובמקרה שהרושם יהיה נכון וטוב אשמח לחבר אתכם אל מי שיוכל להצליח בעזרתכם.
טל רשף
טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il