הרפורמה במיסוי זרים בסין מאיימת על חברות זרות

ב-31 בדצמבר 2021 יסתיים תוקפו של הפטור ממיסוי על 3 סוגי הוצאות לזרים בסין, כאשר המיסים שעליהם יבוטל הפטור הם שכירת דירה, חינוך ילדים ולימוד השפה המקומית. עד עכשיו היו הוצאות אלה פטורות מהמס הידוע כ-China’s individual income tax (IIT). החל מתחילת 2022 יחול עליהן המס עם מספר הקלות שתהינה הרבה יותר קלות מאשר הפטור שהוחל עד כה.

ה-IIT הוא למעשה מס הכנסה שגם זרים צריכים לשלם כאשר הם חיים ועובדים בסין, הוא חל על ההכנסה שלהם החל מ-5,000 יואן ומעלה, אבל יש מספר הוצאות המוגדרות כפטורות ממס, זאת אומרת שהחלק שלהם בהכנסה של הזר אינה ממוסה, וזה בדיוק עומד להשתנות.

שלושת הסעיפים שהוזכרו, כלומר שכירת דירה, חינוך ילדים ולימוד השפה המקומית, הם סעיפים מרכזיים מאוד בהוצאה של זרים הנמצאים ברילוקיישן בסין, וההפחתה שלהם מההכנסה החייבת במס הייתה עד כה הקלה משמעותית לגובה המס המשולם והעלתה את האטרקטיביות של המישרה של הזר בסין. האם יהיה כדאי לו להישאר בסין גם לאחר הרפורמה?

התשובה לשאלה הזאת כמובן משתנה מאדם לאדם, גודל הסעיפים הללו משתנה מאדם לאדם, למשל יחידים ומשפחות המגיעים בלי ילדים לא נהנו עד כה מההקלה במיסוי על חינוך ילדים, והשינוי לא יהיה משמעותי עבורם בסעיף זה. תלוי גם מה האלטרנטיבות לאותו זר, האם ההכנסה שלו, לאחר הקלות, הייתה רק מעט יותר גבוהה מהאופציות התעסוקתיות שלו בארץ המוצא? אם כן, השינוי יכול לשחוק את היתרון הקטן ולהפוך את השהות בסין ללא כדאית יותר.

היחוד והאתגר ברילוקיישן לסין

הנתון הזה יתגלגל כמובן אל הנהלת החברות הפועלות בסין, כאשר המיסוי מוריד את האטרקטיביות של האנשים שלהן והן תידרשנה להעלות משכורות, או לחילופין למצוא דרך אחרת לפצות את העובדים על מנת להצליח למשוך אותם לסניפים הסיניים שלהן.

זה כמובן מייקר את פעילות החברה בסין ועלול לנגוס בשולי ההכנסה שלה ולהפוך את הפעילות שם לבלתי כדאית, במיוחד היום, כאשר חברות רבות כבר מצביעות ברגליים ועוברות להודו ולמדינות דרום מזרח אסיה, עקב מלחמות הסחר עם ארה”ב, עקב החיכוכים בין סין למדינות שכנות, עקב האיום הסיני על מנהלי בכירים וחברות, כפי שבא לידי ביטוי בשנה האחרונה עם ג’ק מה, ועקב התייקרותה של סין.

בתחילת המילניום חיו כנראה בסין כ-150 אלף זרים, ועד לשנת 2017 עלה מספרם לכמיליון איש. עדיין אין מספר מדוייק לגביהם היום, כארבע שנים לאחר האומדן ההוא ולאחר שנה של קורונה בעולם, וקשה לתת מספר מדוייק של הזרים שישובו למדינותיהם בעקבות שינוי המיסוי, אבל יש מי שנותן הערכות והן מדאיגות.

ה-South China Morning Post, עיתון הנמצא בבעלות קבוצת עלי בבא ובתור שכזה מחוייב להנחיות המפלגה הקומוניסטית, מעריך כי עד שליש מהחברות הזרות הממוקמות בשנגהאי עלולות לעזוב את העיר עקב כך, חלקן לאזורים זולים יותר בסין וחלקן אל מחוץ לסין. זאת הערכה שמאחוריה ניצבים גם ה-US business lobby group וה- American Chamber of Commerce in China.

עד כמה יוכיחו עצמן הציפיות הללו? מצד אחד לחלק מהגופים שצוטטו כאן יש אינטרס לפזר הערכות פסימיות שכאלו, ומצד שני הן מצטרפות לקשיים קיימים הנערמים מול חברות זרות בסין מאז ששי ג’ין פינג עלה לראשות המפלגה. שני דברים צריכים להילקח בחשבון על רקע זה בידי כל מי שחי בסין, צפוי להישלח לסין או עוסק בשילוח מנהלים אל רילוקיישן בסין:

  • יש צורך לעשות כבר היום, יחד עם רואה חשבון המצוי במערכת המיסוי הסינית, הערכה של השינוי שיהיה בגובה ההכנסה שלכם או של האנשים שלכם החל מינואר 2022, ולהיערך לכך.
  • גם אם ההערכות שצוטטו כאן תתגלינה כמופרזות עדיין צפוי שינוי במערך החברות הזרות בסין, ואם הפעילות שלכם בסין בנויה בחלקה עליהן כדאי לברר מי מהחברות שמולן אתם פועלים שם בודקת את אפשרות העזיבה.

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עליה במחירי השינוע הבינלאומי

העלייה במחירי השינוע העולמיים

בעיית השינוע הגלובלי של השנה וחצי האחרונות נובעת ממגוון גורמים ומשפיעה על מדינות, מוצרים ותחומי מסחר רבים. היא כאב ראש ליצואנים, ליבואנים, לאנשי שינוע ובסופו

כפר נטוש - יפן

נטישת הכפרים וערי הביניים

במאות השנים האחרונות רואה העולם מעבר הולך ומאיץ של מעבר מהכפר אל העיר, זה ידוע, אבל כעת נוסף מצב חדש יחסית ונוסף: המעבר מערי הביניים

דימוי חדש לסין

האם תצליח סין לשפר את הדימוי הבינלאומי שלה?

האם זה בא בהפתעה? זה היה צפוי? השבוע, במפגש עם בכירי המפלגה הקומוניסטית הסינית, הודיע נשיא סין, שי ג’ין פינג, כי על סין לספר לעולם

שיווק גלובלי

שיווק במדינות שונות ותרבויות שונות

זאת קלישאה לומר שלא ניתן לשווק באותה דרך בכל מקום, ובכל זאת פעם אחר פעם אני נתקל במנהלים וחברות שמבצעים ביאנגון או בקינשאסה את מה