הרפורמה במיסוי זרים בסין מאיימת על חברות זרות

ב-31 בדצמבר 2021 יסתיים תוקפו של הפטור ממיסוי על 3 סוגי הוצאות לזרים בסין. המיסים שעליהם יבוטל הפטור הם שכירת דירה, חינוך ילדים ולימוד השפה המקומית. עד עכשיו היו הוצאות אלה פטורות מהמס הידוע כ-China’s individual income tax (IIT). החל מתחילת 2022 יחול עליהן המס עם מספר הקלות שתהינה הרבה יותר קלות מאשר הפטור שהוחל עד כה. זה לא קל לרבים . בסין מבטלים הקלות מס לזרים והדבר מאיים על חברות זרות.

מה הוא ה-IIT?

היחוד והאתגר ברילוקיישן לסין

ה-IIT הוא למעשה מס הכנסה שגם זרים צריכים לשלם כאשר הם חיים ועובדים בסין. הוא חל על ההכנסה שלהם החל מ-5,000 יואן ומעלה, אבל יש מספר הוצאות המוגדרות כפטורות ממס. זאת אומרת שהחלק שלהם בהכנסה של הזר אינה ממוסה, וזה בדיוק עומד להשתנות. בשל כך הרפורמה במיסוי זרים בסין מאיימת על חברות זרות.

שלושת הסעיפים שהוזכרו הם סעיפים מרכזיים מאוד בהוצאה של זרים הנמצאים ברילוקיישן בסין. ההפחתה שלהם מההכנסה החייבת במס הייתה עד כה הקלה משמעותית לגובה המס המשולם והעלתה את האטרקטיביות של המישרה של הזר בסין. בסין מבטלים הקלות מס לזרים והדבר מאיים על חברות זרותה. אם יהיה כדאי לו להישאר בסין גם לאחר הרפורמה?


הקליקו להכשרות לפעילות מול סין


התשובה לשאלה הזאת כמובן משתנה מאדם לאדם. גודל הסעיפים הללו משתנה מאדם לאדם. למשל יחידים ומשפחות המגיעים בלי ילדים לא נהנו עד כה מההקלה במיסוי על חינוך ילדים, והשינוי לא יהיה משמעותי עבורם בסעיף זה. תלוי גם מה האלטרנטיבות לאותו זר, האם ההכנסה שלו, לאחר הקלות, הייתה רק מעט יותר גבוהה מהאופציות התעסוקתיות שלו בארץ המוצא? אם כן, השינוי יכול לשחוק את היתרון הקטן ולהפוך את השהות בסין ללא כדאית יותר.

הנתון הזה יתגלגל כמובן אל הנהלת החברות הפועלות בסין. המיסוי מוריד את האטרקטיביות של האנשים שלהן והן תידרשנה להעלות משכורות, או לחילופין למצוא דרך אחרת לפצות את העובדים. זה חשוב על מנת להצליח למשוך אותם לסניפים הסיניים שלהן.

כיצד זה ישפיע על פעילות החברות הזרות?

זה כמובן מייקר את פעילות החברה בסין ועלול לנגוס בשולי ההכנסה שלה ולהפוך את הפעילות שם לבלתי כדאית. כאמור הרפורמה במיסוי זרים בסין מאיימת על חברות זרות. במיוחד היום, כאשר חברות רבות כבר מצביעות ברגליים ועוברות להודו ולמדינות דרום מזרח אסיה. זאת עקב מלחמות הסחר עם ארה"ב, עקב החיכוכים בין סין למדינות שכנות, עקב האיום הסיני על מנהלי בכירים וחברות. הדבר בא לידי ביטוי בשנה האחרונה עם ג'ק מה, ועקב התייקרותה של סין.

בתחילת המילניום חיו כנראה בסין כ-150 אלף זרים, ועד לשנת 2017 עלה מספרם לכמיליון איש. עדיין אין מספר מדוייק לגביהם היום, כארבע שנים לאחר האומדן ההוא ולאחר שנה של קורונה בעולם. לפיכך קשה לתת מספר מדוייק של הזרים שישובו למדינותיהם בעקבות שינוי המיסוי, אבל יש מי שנותן הערכות והן מדאיגות.

מי למשל?

למשל דברי ה-South China Morning Post, עיתון הנמצא בבעלות קבוצת עלי בבא ובתור שכזה מחוייב להנחיות המפלגה הקומוניסטית. הוא מעריך כי עד שליש מהחברות הזרות הממוקמות בשנגהאי עלולות לעזוב את העיר עקב כך. חלקן לאזורים זולים יותר בסין וחלקן אל מחוץ לסין. זאת הערכה שמאחוריה ניצבים גם ה-US business lobby group וה- American Chamber of Commerce in China.

ובכן, בסין מבטלים הקלות מס לזרים והדבר מאיים על חברות זרות, אבל עד כמה יוכיחו עצמן הציפיות הללו? מצד אחד לחלק מהגופים שצוטטו כאן יש אינטרס לפזר הערכות פסימיות שכאלו, ומצד שני הן מצטרפות לקשיים קיימים הנערמים מול חברות זרות בסין מאז ששי ג'ין פינג עלה לראשות המפלגה. שני דברים צריכים להילקח בחשבון על רקע זה בידי כל מי שחי בסין, צפוי להישלח לסין או עוסק בשילוח מנהלים אל רילוקיישן בסין:

  • יש צורך לעשות כבר היום הערכה של השינוי שיהיה בגובה ההכנסה. לעשות יחד עם רואה חשבון המצוי במערכת המיסוי הסינית, להכנסה שלכם או של האנשים שלכם. החל מינואר 2022, ולהיערך לכך.
  • גם אם ההערכות שצוטטו כאן תתגלינה כמופרזות עדיין צפוי שינוי במערך החברות הזרות בסין. אם הפעילות שלכם בסין בנויה בחלקה עליהן כדאי לברר מי מהחברות שמולן אתם פועלים שם בודקת את אפשרות העזיבה.

[להרשמה לקבלת הפוסטים של הבלוג בלי עלות שלחו בקשה באימייל: tal@intelectual.co.il או דרך דף  צרו קשר]

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

טאיוון וסין העממית

טאיוון על צומת דרכים

בתחילת 2024 התקיימו בחירות בטאיוון, כאשר השאלה העיקרית שעמדה במרכז מערכת הבחירות הייתה שאלת היחס לסין, והתוצאות מעידות על שינוי מתמשך. טאיוון על צומת דרכים.

סין סגר

סין – המשבר הגדול שעומד להגיע

המירוץ קדימה של סין נעצר בשנים האחרונות: מדינית ובעיקר כלכלית. יש סיבות מאחורי המגמה השלילית הזאת, הן נמשכות והן יביאו להמשך השקיעה הכלכלית של סין,

צ'נגדו סין אנשים אוכלוסיה

כמה תושבים יש למעשה בסין?

מחקרים מגלים כי בסין הרבה פחות תושבים ממה שבנתוני הרשויות. האם יתכן שהרשויות בסין מנפחות את גודל האוכלוסיה? ואם כן, לשם מה, ולא פחות חשוב:

לבנות פעילות יעילה בעולם

הפרדת כלכלות סין וארה"ב

  הסימנים מצביעים על כך שסין וארה"ב יוצרות לעצמן גושים מדיניים נפרדים בעלי מבטע נפרד, מערכת סליקה נפרדת, אינטרנט נפרד ומערכת סחר נפרדת. כולם מצביעים