שליחת מנהל לרילוקיישן היא תהליך יקר. מדובר בשילוח של חפצים אישיים שלו ושל משפחתו, כרטיסי טיסה, שכירת דירה שאינה זולה, בית ספר לילדים. זה לא הכל, יש ביטוח בריאות, מכונית, חפיפה בתפקיד ויש גם הוצאות נסתרות כמובן. ומה אם הרילוקיישן נכשל? מה עושים אם המנהל לא מסתדר עם הדרך בה האנשים סביבו פועלים וחושבים? מה קורה אם בת או בן הזוג שלו מודיעים לו שהם חוזרים כי היא או הוא לא יכולים יותר? והכי חשוב, מאיזו סיבה יכשל הרילוקיישן? מה יאפשר הצלחה או כישלון של התהליך?
כבר היו דברים מעולם
העיתון הסיני China daily בדק לפני מספר שנים ומצא כי קרוב ל-50% מהמנהלים הנשלחים על ידי חברות זרות לבייג'ינג מסיימים את שהותם לפני הזמן וחוזרים הביתה. סין היא דוגמה והיא לא היחידה, זה חוזר על עצמו בכל מקום אשר בו קיים פער תרבותי גדול בין מדינת המוצא למדינת היעד. עובדת מדינה שנשלחה מישראל להודו לפני מספר שנים נאלצה לקצר את זמן השליחות שלה ולחזור בטרם עת כי החיים בהודו הפכו לבעלה לבלתי נסבלים.
בכל אחד מהמקרים הללו מדובר בבעיה שהכנה של המנהל, או המנהלת, יכלה למנוע. היה צורך לבדוק ולחזות סיבות לכך שיכשל הרילוקיישן ולהיערך. היה חיוני להבין מראש מה מאפשר הצלחה או כישלון של תהליך הרילוקיישן.
הקליקו לקבלת פרטים על הכשרה וליווי לרילוקיישן
מאיזו סיבה יכשל הרילוקיישן?
נתקלתי במקרים כאלה לא פעם בעת ליווי של מחלקות משאבי האנוש של חברות טכנולוגיה ישראליות. במרבית המקרים מדובר במנהל הנוסע עם רעייתו (למרות שקיימים פה ושם גם מקרים של מנהלת הנוסעת עם בן זוגה, או של מנהל הנוסע לבדו). ובכן, אותו מנהל מוצא עצמו בסביבה הפועלת אחרת. אם זאת מדינה מזרח אסיאתית הוא יהיה מוקף באנשים מחייכים ומנומסים העובדים קשה ומעניקים לו כבוד רב. בין העובדים למנהלים נשמר דיסטנס רב, התקשורת רשמית ביותר וזמן רב יעבור עד שתהיה התחממות ביחסים ויתאפשר לשוחח באופן משוחרר.
קיימת רגישות רבה; אנשים נעלבים בקלות והישראלי מנוע מלהתנהל בסחבקיות ודוגריות כמו בדרך בה בנה את הצלחתו בתפקיד הקודם בישראל. נכון, חלק מאפיונים אלה קיימים גם בארצות מערב אירופה וצפון אמריקה, אך באסיה הפורמליות נוקשה עוד יותר. הטקסיות מוקפדת יותר והתנהלותו של הזולת מובנת עוד פחות.
זה היה תיאור על קצה הצ'ופסטיק של קשיי הסתגלות במזרח אסיה, יעד הרילוקיישן הצומח במהירות הרבה ביותר לאחרונה. כך גם בדרום אסיה, באפריקה ובאמריקה הלטינית. יהיו קשיים ופערים, גם אם הם יהיו אחרים, גם שם ההתאקלמות לא תהיה פשוטה וכלל לא בטוח שהיא תעלה יפה. קיימת האפשרות שיכשל הרילוקיישן.
אותו אדם ישקיע זמן רב בכניסה לעבודה, יהיה לו הרבה מה ללמוד, התאמות רבות לעשות ולא תמיד הוא ידע היכן לתת את תשומת הלב. הוא יצטרך ללמוד כיצד לפרש התנהגות של עובדים, כיצד ליצור מערכות יחסים פוריות. יתכן ויעשה טעויות בתום לב, אולי הוא ייתן פרשנויות שגויות לדברים שיאמרו לו. המנהל ינסח דברים בצורה שלא תובן כהלכה לפעמים, כי הרי הכל פשוט חדש עבורו.
ומה קורה בסוף יום העבודה?
הוא יחזור לביתו מותש. בזמן זה הוא ימצא מולו את רעייתו שלאורך היום הסתובבה בסביבה זרה בה איש לא התנדב לסייע לה. היא ניסתה לערוך קניות בחנויות בהן אין כיתוב של מחירים באנגלית, נתקלה באנשים המצחקקים במבוכה כשהיא מנסה לנהל אתם שיחה. כשהיא שבה לביתה היא גילתה בדרך כלל כי העוזרת, שעלותה נמוכה בהרבה מאשר בישראל, הבריקה את הבית כן, משמעות הדבר היא שלה אין אפילו את ההזדמנות להעביר את זמנה בדאגה למקום המגורים.
כשבן הזוג מגיע הביתה מותש, עמוס בדברים שעליו לחשוב עליהם ומחפש פינה של שקט, היא לעומתו מלאת אנרגיות. היא בודדה, מחפשת אוזן קשבת, מחפשת מוצא לבדידות ולאנרגיה שהצטברה.
מישהו בקהל אמר "יועץ נישואין"? ובכן, יש עוד. הדרך ליצור אמון בקרב האנשים שאיתם הוא פועל, הבנת התפקיד שמשחק הממשל בעבודה שלו, הקושי של הילדים ליצור חברויות בסביבה בלתי מערבית זאת. אם הוא יתקשה להביא תוצאות במהירות זאת תהיה בעיה עבורו ועבור החברה. במידה והמשפחה תחליט לסיים לפני המועד את השהות במזרח (על מנת שלא להידרש לשירותיו של אותו יועץ נישואין, מן הסתם) זאת תהיה בעיה עבורו ועבור החברה. החזרתה של משפחה ושליחתו של עובד חלופי הם עסק יקר מאוד.
כיצד להגדיל את סיכויי ההצלחה של השליחה לרילוקיישן?
ובכן, מאיזו סיבה יכשל הרילוקיישן? זאת לא רשימה מלאה של מה שמאפשר הצלחה או כישלון שלו אך האתגר ברור. הסיכונים ברורים וגם הפתרון הנדרש על מנת למנוע שיכשל הרילוקיישן הנו ברור: הכנה מראש. הנה כמה טיפים לשליחה נכונה בעלת סיכויי הצלחה משופרים:
- בדקו מראש את ההתאמה של העובד לרילוקיישן. הניסיון המצטבר מגלה לנו מה קווי האישיות שמאפשרים למנהל להצליח מהר וטוב בסביבה תרבותית שונה. האם המועמד שלכם מביא אותם אתו?
- תנו לעובד הכשרה לקראת הסביבה שאליה יגיע, העלות שלה זניחה והערך שלה עצום. ההכנה צריכה לכלול היכרות עם צורת החשיבה במדינת היעד, הדרך בה נעשים דברים, כללי עשה ואל תעשה לצד הבנת הרציונל של הפעילות בדרך המקומית. לצד אלה כלים לניהול מו"מ, יצירת קשרים אישיים עסקיים, ניהול עובדים, יצירת שותפויות או כל משימה אחרת שתעמוד מולו.
- חיוני שהחברה תעניק לעובד תמיכה וקשר במשך תקופת הרילוקיישן. התמיכה מתחילה מהתקופה של לפני הטיסה והיא לא כוללת רק דאגה לצד הטכני, המקצועי והחומרי של המעבר, הליווי צריך להיות קודם כל אנושי.
שיהיה בהצלחה!
ובכל דבר שתצטרכו אל תהססו לפנות אליי: יעוץ בבחירת המועמד, ליווי להכנת מערך רילוקיישן יעיל של החברה, וכמובן אימון מנהלים למנהל הנשלח ובן או בת זוגו.
טל רשף
טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il