תאילנד על פרשת דרכים

עקב המחאה הציבורית תאילנד ניצבת על פרשת דרכים. לא, תאילנד, מעולם לא אופיינה בשקט, שלוה ויציבות, ומהומות היו חלק מהנוף שלה לאורך עשרות שנים. בשנת 2014 סקרתי זאת בכתבה ב-YNET כלכלה, זאת לא הייתה ההתפרצות הראשונה, וכפי שאנו נוכחים לדעת היום גם לא האחרונה. כל זה נכון, אבל תאילנד על פרשת דרכים. המהומות המתחוללות בה היום הן מסוג חדש שלא היה כמותו ושיש לו הפוטנציאל לשנות את פניה של המדינה באופן מהותי ותמידי.

במדינה הבודהיסטית הזאת הפוליטיקה נחלקת בין אנשי האליטות לאנשי התנועות העממיות. בזמן שבו האליטות נמצאות בשלטון הן מואשמות בשמירת האינטרסים של בעלי ההון. כאשר המתנגדים להן עולים לשלטון הם מואשמים בפופוליזם ושחיתות לכיסם הפרטי. המהומות, באופן מסורתי, שלחו תמיד לרחוב את מתנגדי השליטים של אותו זמן, אבל לא הפעם.


הקליקו לפרטים והזמנת סדנאות לפעילות מול תאילנד


לאורך הדורות היה המלך הסימבול שסביבו התאחדו התאים לפלגיהם השונים. הוא אמנם עמד בדרך כל לצד האליטות אשר מהן הוא צמח, כמו הצבא, אבל הוא גם יצר אחדות בלב האנדרלמוסיה הכי גדולה. התערבות שלו הייתה גורמת לשינוי קו של אלה שספגו ממנו ביקורת. עקב המחאה הציבורית תאילנד ניצבת על פרשת דרכים. הפעם המהומות הן למעשה נגד מוסד המלוכה עצמו.

מה גרם לזה?

תאילנד על פרשת דרכים

אזרחי תאילנד הולכים ונפתחים עם השנים לרעיונות ולהשפעות מן החוץ, דרך לימודים, עבודה ואינטרנט בעיקר. הם כבר לא האנשים הצייתנים של פעם אשר מקבלים מסורות בלי לערער עליהן. בעולם הגלובלי של המאה ה-21 קיים קושי בעצם קיומו של שליט שלא נבחר בידי העם. שליט אשר אסור לדבר בגנותו, שכוחו המעשי גדול מכוחם של המוסדות הנבחרים ברגעי המבחן. עקב כך יש בידו, כפי שתיארתי בכתבה בשנת 2016, הון אדיר חסר הצדקה תפקודית. זאת במדינה שיש בה עניים רבים שמתקשים להאכיל את בני משפחתם.

המתח הזה בין המציאות הבלתי מאוזנת לבין ההיפתחות של התושבים הגיע לנקודת רוויה. תאילנד על פרשת דרכים. בימים אלה הוא בא לידי ביטוי ודוברים עולים על במות ברחובות וקוראים בפה מלא למה שאסור היה אפילו לחשוב עליו עד לא מזמן. הם קוראים לשינוי החוקה, קיצוץ בכוחו ובהונו של המלך, ואיפשור ביקורת עליו. אנשים שרמזו זאת לפני מספר שנים וחודשים בפוסטים מרצים עדיין עונשי מאסר בתאילנד.

ברקע לכך גם עומדים חילופי הגברי בארמון. המלך הקודם, המוערך והקשיש, ראמה ה-9, נפטר בשיבה טובה. במקומו עלה בנו, אשר נהנה מההילה של מוסד המלוכה אבל לא מהערכה פרסונלית כלפיו. ראמה ה-10 היה ידוע לפני עלייתו לשלטון כפלייבוי שטייל בעולם על חשבון הארמון. הוא קישט עצמו בקעקועים, צרך סמים, קיים רומאנים עם יפהפיות שהצטלמו בתמונות חשופות. המלך שבדרך נהג במכוניות ספורט, ולא ציית לכללי התקינות הפוליטית והצניעות הבודהיסטית.

ההתנהלות הבעייתית המשיכה גם לאחר ההכרזה על הכתרתו. הוא התחתן בניגוד לכל מסורת עם שומרת הראש שלו. נקלע למאבקים עם אחותו הבכורה המשכילה ממנו, הדואגת לשכבות העממיות בניגוד לו. כל זאת על רקע רצונה לרוץ לראשות הממשלה. הוא גירש את פילגשו המלכותית, השיב אותה אליו אחר כך. המלך דאג בכל אלה לגייס נגדו את אנשי הסדר הישן, לצד אנשי הרפורמה, מה שיוצר קואליציה חזקה מאוד, חזקה מדי עבורו. עקב המחאה הציבורית תאילנד ניצבת על פרשת דרכים.

לאן כל זה יוביל?

הפגנות בתאילנד

ההפגנות, אפילו מעצם קיומן, כבר יצרו מציאות חדשה ולא ניתן להשיב יותר את השד אל הבקבוק. לאחר שנאמר בפומבי שצריך לתקן את הפרק בחוקה המגדיר את מעמדו של המלך זה הפך לנושא היום. כל תושב במדינה הזאת מודע לכך וחושב על כך ומגבש בנוגע לכך את דעתו. כן, יש רויאליסטים המפגינים נגד מגמה זאת עם תמונות של המשפחה המלכותית, אבל כבר לא ניתן להעלים את הרצון הזה על ידי משטרה וצבא. מאוחר מדי.

יתכן ויהיה מי שינסה לרסן זאת בעזרת כוח, יתכן והוא אף יצליח לפרק זמן מסויים להשתיק את הדרישה הזאת. כן, אבל היא כבר לא יכולה להיעלם. מוסד המלוכה החל לאבד מכוחו ותהליך זה ימשך עד שכוחו יוגבל. יגיע היום בו ניתן יהיה לבקר אותו על פי חוק, יאסר עליו להתערב בפוליטיקה ותיערך בדיקה למקורות ההון העצום שלו ושל מקורביו. זה יקרה, נשאלת רק השאלה מתי.

התהליך הזה ישנה שני גורמים עיקריים המעצבים מזה דורות את הפוליטיקה התאית. הוא יסיר מהאליטות את התמיכה שלה הם זכו לאורך הדרך מבית המלוכה ויהפוך אותם לפגיעים יותר מבחינה דמוקרטית. זה גם יסיר את בלם הזעזועים בדמותו של המלך, אשר יכול לפרק מהומות וסכנות בעצם התערבותו, ולעתים אף בעצם הציפיה להתערבותו.

תאילנד על פרשת דרכים. היא נכנסת בימים אלו לתהליך הדרגתי, ואולי גם איטי, שיביא אותה אל שלטון יותר דמוקרטי. יותר נשמע לקול העם ופחות לקול האליטות, אבל יתכן גם שהוא יהיה פחות יציב. כן, פחות יציב. תאילנד, כפי שציינתי בפתיח, למרות התרבות הבודהיסטית, לא הייתה מעולם יציבה ויתכן שמידת היציבות שהייתה לה תתפוגג עוד יותר.

מצד שני קיימת האפשרות שהיציאה התכופה של המונים לרחובות עד כה נבעה מהתחושה שהפוליטיקה לא בידי העם. מה שנותר לו הוא רק הזירה של הרחוב. תחושת אמון מתחדש בדמוקרטיה דוקא תיצור יציבות רבה יותר שבה עיקר ההתמודדות היא בקלפי ולא מול המתרסים. ימים יגידו.

מה המשמעות הכלכלית והעסקית?

תאילנד נהנית בשנים האחרונות מצמיחה כלכלית מתמדת. זאת למרות חוסר היציבות הפוליטית ולמרות שהתמ"ג לנפש שלה כבר אינו נמוך כלל. הכלכלה שלה צפויה לזנק לאחר סיום הפנדמיה, שאותה היא עוברת בצורה די חלקה עם כ-50 נדבקים למיליון ופחות מנפטר אחד למיליון, הלואי עלינו.  פסי יצור, של מכוניות בין השאר, עוברים אליה מסין הנתונה במלחמות סחר, התייקרות ומשברים בינלאומיים, התיירות רק מחכה לשוב אליה עם החזרה לשיגרה, ולצידה יעמדו המכסים הנמוכים מול מדינות ASEAN, שבו היא חברה, ומול סין והודו.

התערערות מעמד המלך עלולה להכניס מקלות בגלגלי הכלכלה אם דבר זה יוביל לירידת הסדר, וישיב רוח בגבה אם יקרה ההיפך. התרבות הבודהיסטית השוררת בה תוכל לסייע בכך והשילוב של כל הגורמים האלה יחד מעלה את האפשרות שלטווח הבינוני יתכן ותאילנד תסבול מעט עקב השינויים שיביא התהליך, אך לטווח הארוך היא תהנה ממנו ומהסדר החדש והדמוקרטי ומהמרכיבים המשפיעים האחרים.

תאילנד על פרשת דרכים והיא צפויה להצטייר כמטאור של הגלובליזציה של המחר בתחום ההשקעות, היצור והיצוא הטכנולוגי אליה. היא תזדקק לטכנולוגיה רבה על מנת לבנות את תאילנד של המחר. מה המטרות שלכם בתאילנד? מה יש לכם להציע לה? אשמח ללוות אתכם לפעילות מוצלחת בדרך התאית והשגת המטרות שלכם בה. היכנסו לדף עסקים בתאילנד וצרו אתי קשר.

טל רשף תרבויות ועסקים

טל רשף

טל רשף הוא מומחה להבנה עסקית, כלכלית ובינתרבותית של מדינות העולם, הוא מייעץ ומלווה חברות לפעילות מביאת תוצאות מול שווקים מתעוררים בסחר הגלובלי ומרצה בנושאי עסקים, כלכלה, תרבויות והיסטוריה.
054-4606270 * Tal@intelectual.co.il * https://intelectual.co.il

4 תגובות על “תאילנד על פרשת דרכים”

  1. טל רשף תרבויות ועסקים רוני פלוטקין הגיב:

    הי טל, היה מעניין לקרא. שנה טובה ונטולת קורונה.

  2. טל רשף תרבויות ועסקים איאן סורק הגיב:

    הי טל,
    כרגיך נהנה לקרוא את הכתבות שלך ידידי, בחלט תפסתה נכון את גודל הארוע. כאחד שגר בתאילנד בין השנים 1990 ל-1993 והייתי שם כאשר המלך הקודם הצליח למנוע מלחמת אזרחים של ממש בין גנרלים על השלטון ולהביא אותם למצב של זחילה ומחילה (כן, זחילה של ממש…) – היה ברור שמעמד המלך היה כשליט אבסולוטי ולא היה אדם שהעיז למתוח ביקורת אפילו מרומזת לגבי נוחכותו וכוחו. לראות סטודנטים ואזרחים מהשורה מפגינים, קוראים להקטנת הכוח או לנגיעה בהון של המלוכה זה מהפיכה לא נתפסת וזה קרא בדור אחד בלבד. ברור שתרמו לכך גם ההתנהגויות של נסיך הכתר ( דאז…) שבכר היה ידוע שהוא PLAYBOY והרבה מעבר לכך ובזה לא נתן את הכבוד הראוי למוסד ולמסורת שלהם.

    • טל רשף תרבויות ועסקים טל רשף הגיב:

      הי איאן
      ראיתי רק עכשיו את ההודעה שלך, טוב מאוחר מלעולם לא 🙂
      ואני שמח על דבריך, המגיעים מאדם שמכיר את תאילנד לפני ולפנים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סגידה למלך תאילנד

כיצד לעבוד עם תאילנדים

כיצד לעבוד עם תאילנדים? תאילנד מוכרת לנו וזרה לנו. כדי לעבוד בתאילנד ולפעול עם תאילנדים הכרחי להבין את המדינה, את דרך החשיבה וההתנהלות. להתנהלות לא

תאילנד פסלים בודהא פנים

לאן מועדות פניה של תאילנד?

בשבוע שעבר התקיימו בתאילנד בחירות לבתי המחוקקים. כצפוי המפלגות המתנגדות לשלטון הגנראלים זכו ברוב מוחץ. מה קורה עכשיו? לאן מועדות פניה של תאילנד? האם זה